בצל המתיחות הביטחונית בירושלים: סערה פרצה היום (ראשון) בעקבות פסיקה של שופט בבית משפט השלום, ממנה לכאורה משתמע שינוי בסטטוס קוו בהר הבית ובחופש הפולחן במקום. ארגוני הימין מיהרו להוציא את הפסיקה מהקשרה ולהשתמש בה למטרות תעמולה, וח"כ איתמר בן גביר אף הצהיר על כוונתו לעלות להר ביום ירושלים בעקבותיה. זאת, למרות שהשופט עצמו הדגיש בהחלטתו כי אין לראות את פסיקתו כ"קביעה רוחבית" בסוגייה.

בינתיים, המשטרה מתכוונת לערער על ההחלטה בבית המשפט המחוזי. היום יוגש הערר בטענה שיש באמירה שכזו כדי לעורר פרובוקציה וליצור הפרה של הסטטוס קוו.

בתגובה לסערה ובצל החשש מהסלמה במתחם הרגיש, מזכירות הממשלה מיהרה להוציא הודעה בה הבהירה: ״אין ולא מתוכנן שינוי בסטטוס קוו בהר הבית. החלטת בית משפט השלום עוסקת אך ורק בעניין התנהגות הקטינים שהובאה בפניו, ואין בה קביעה רוחבית בעניין חופש הפולחן בהר הבית. ביחס לתיק הפלילי הספציפי עליו מדובר, נמסר לממשלה כי המדינה תגיש ערר לבית המשפט המחוזי". 

כאמור, הסערה פרצה לאחר ששופט בית משפט השלום בירושלים קיבל את ערעורם של נערים שהשתחוו וקראו "שמע ישראל" ברחבת הר הבית וביטל את הרחקתם מהמתחם. בנימוקיו השתמש השופט בין היתר בדבריו של המפכ"ל שקרא לכל תושבי הארץ להגיע להר הבית. 

ארגוני ימין קיצוני מיהרו לאמץ את הפסיקה ולהכריז כי מדובר בהחלטה שיפוטית חסרת תקדים, זאת למרות שהשופט עצמו בהחלטתו ציין כי לא מדובר בקביעה הנוגעת לחופש הפולחן אלא נוגעת רק למקרה הספציפי שהובא לפניו: "לא אוכל לחתום החלטתי מבלי להבהיר, כי אין בה משום התערבות בעבודת המשטרה באכיפת הסדר הציבורי בהר הבית באופן כללי, ואף לא משום קביעה הנוגעת לחופש הפולחן בהר הבית.

"עניינים אלו לא נדונו בהחלטה זו, שעניינה הוא בשאלה אחת ויחידה: האם התנהגות העוררים שבפני, בנסיבות הקונקרטיות המתוארות לעיל, מקימה חשד סביר לביצוע העבירות", הדגיש השופט, שהיה מודע היטב לאופיו הטכני של ההליך, חזה את הסערה שדבריו עלולים לעורר וניסה למנוע אותה ללא הצלחה. 

בעקבות החלטת השופט, חבר הכנסת איתמר בן גביר הודיע לקצין בכנסת כי הוא מתכוון לעלות להר הבית ביום ירושלים. "איומים של האויב לא ירתיעו אותנו להגיע למקום הכי קדוש לעם היהודי, להיפך רק נתחזק ונגיע לממש את הריבונות של מדינת ישראל בירושלים", מסר בן גביר. "אני מקווה שביום ירושלים ישראל תוריד את הניה בסיכול ממוקד ותרים את דגל ישראל לראש התורן".

עורך הדין נתי רום מארגון "חוננו", שיצג את המערערים על החלטת המשטרה, מסר כי "הגיע הזמן שמשטרת ישראל תתעשת ותפסיק להיטפל באופן גזעני לעולים היהודים בהר הבית. משטרת ישראל יודעת כי לא מדובר בעבירה פלילית ולכן היא מנסה לטפול על עולי הר הבית כל מיני עבירות שונות ומשונות. אנחנו שמחים על החלטת בית המשפט הברורה".