כשבועיים לאחר הודעתו של יו"ר רע"מ, ח"כ מנסור עבאס, כי מפלגתו תשוב לכנסת ולקואליציה לאחר הקפאת החברות, ועדת הכספים אישרה היום (שלישי) העברה של כ-740 מיליון שקל שהובטחו לרע"מ כחלק מתוכנית חומש למגזר הערבי . 

מהודעת המפלגה עולה כי 400 מיליון שקלים יועברו לפיתוח תשתיות, תכנון ובנייה בקהילה הערבית, 200 מיליון שקל לרשויות המקומיות הערביות, 90 מיליון שקלים יועברו לתוכניות למאבק בעוני ובאלימות ביישובים ערביים וכ-50 מיליון שקלים יועברו לפיתוח "תכניות מחקר מדעיות ותמיכה בנוער". עוד נמסר בהודעה כי ועדת הכספים אישרה אתמול גם העברת 75.5 מיליון שקלים נוספים לזירוז אישור פעולות תכנון ובנייה בישובים הערבים.

התקציבים שהועברו היו תקועים במשך מספר חודשים ארוכים בשל סדרי עדיפויות וביורוקרטיה במשרדי הממשלה השונים.  כאמור, התוכנית החומש החדשה לפיתוח החברה הערבית והתוכנית למאבק בפשיעה שתוקצבה ב-30 מיליארד שקל, כוללת  מענה לתחומי הבריאות, הרווחה, המגזר השלישי, חקלאות וכו'. הממשלה הקימה צוותים מקצועיים ייעודיים שיעסקו בתעסוקה, היי טק ורשויות מקומיות, ולראשונה ניתן מענה גם לצרכים של האוכלוסייה הערבית ביישובים מעורבים.

בממשלה הבהירו כי בוועדת הכספים שהתקיימה היום חולקו הכספים השוטפים בלבד לרשויות כחלק תוכנית החומש שאושרה בהחלטת הממשלה. גם בהחלטת הממשלה הקודמת בשנת 2015 בממשלת נתניהו הכספים הללו חולקו באופן ישיר לרשויות התוכנית לתקציבן השוטף ללא מנגנוני בקרה מיוחדים.

עוד נמסר כי בשונה מתוכנית החומש בממשלת נתניהו וכדי לנהוג בה באחריות, בתוכנית הנוכחית, על מנת לצמצם את הפשיעה והאלימות ברשויות הערביות, לאחר שהתקבל מידע מודיעיני לפיו משפחות פשע זוכות בחלק מהמכרזים, נקבעו בצוות מיוחד, בראשות מנכ״ל משרד הפנים, בשיתוף משרדי רה״מ, המשפטים, האוצר והשוויון החברתי והמשטרה, בנוגע למכרזים ברשויות הערביות, מנגנונים להקצאת כספי הפיתוח בתחומי התשתיות האשפה והפסולת. בכספי הפיתוח ההמלצות ימומשו במלואן והתקציבים יעברו דרך מנגנונים על רשותיים בלבד, כגון חברות ממשלתיות, החברה למשק וכלכלה והאשכולות האזורים. בנוסף, יוקם מאגר קבלנים  שיאושרו על ידי המשטרה, תוך בקרה ופיקוח של משרד הפנים.

ח"כ בצלאל סמוטריץ תקף: "בנוגע ל-200 מיליון ש"ח שאתם מעבירים לרשויות המגזר הערבי, עמד בוועדה לביטחון פנים של הכנסת מנכ"ל המשרד והתהדר בכך שהוקם צוות מכרזים ששם את האצבע על סכנה גדולה של זליגת חלק מהכספים שמועברים לרשויות הללו, לאירגוני פשיעה וטרור. הוא הציג 14 או 16 המלצות לאיך מפעילים את הכסף הזה כדי לוודא שהכסף מגיע ליעדו ולא לצרכים אחרים".

"עשתה את זה ממשלת ישראל ולא אני, כי נכון שזה לוקח יותר זמן אבל זה יסודי יותר, הפלא ופלא יש משבר קואליציוני ואתם גורסים את המנגנונים שאתם קבעתם, זאת כאשר סגן השר יואב סגלוביץ' מרכז את הצוות לפשיעה במגזר הערבי. כעת אתם מתקצבים את הפשיעה והטרור בהמון המון כסף, ההשלכות יהיו חמורות לאזרחי ישראל יהודים וערבים, זה פשע וחוסר אחריות, תעצרו את זה. בסוף התקציב השוטף מגיע לפיתוח, אפשר לעשות בו גינון ופינוי אשפה, ומי זוכה במכרזים? אתם מעבירים כסף בלי מנגנוני פיתוח, וזה יזלוג לטרור והפשיעה", הוסיף.

נציג משרד האוצר השיב מול הדברים כי נושא ההמלצות רלוונטי לתקציבי פיתוח, בהם ישנם תקציבים העוברים דרך מכרזים, כאשר בהעברה הנוכחית מדובר בתקציב שוטף לרשויות, שמכרזים פחות רלוונטי בעניינם. 

ח"כ אימאן ח'טיב יאסין מסרה: "בכל דיון כזה אוטומטית מייחסים פשיעה וטרור לכלכלה במגזר הערבי, אני מייחלת ליום שנצליח לשבת על השולחן הזה ולדבר מקצועית ועניינית, הגיע הזמן להודות במציאות הקשה הזו ולנסות לתת פתרונות. הרשויות הערביות הן הכתובת הלגיטימית לנהל את העניינים במגזר הערבי. אנחנו מבקשים מצד שני שהרשויות האמונות על כך הן שיטפלו בגורמי הפשיעה, לא על חשבון העצמאות, הניהול והכלכלה של המגזר הערבי".

ח"כ אורית סטרוק פנתה אל  נציג משרד הפנים: "מה שאמרת סותר את דו"ח הירש, כי בדו"ח מוזכרים גם תקציבי הפיתוח, ומצוין כי אין להפריד ויש לפעול בהליך שמנטרל אפשרות שהכסף יזרום ישירות לאירגוני הפשיעה".  נציג המשרד השיב לדברים: "גם תקציבים שוטפים יעברו בחינה לאור הדו"ח האמור, אך יש חלוקה במשרד הפנים בין תקציבי פיתוח לתקציב שוטף. אבדוק את החיבור שהצגת בכל מקרה".

מוקדם יותר דווח כי  בתמורה להישארותה של חברת הכנסת ג'ידא רינאווי-זועבי בקואליציה, יקצו משרדי האוצר והבריאות כ-25 מיליון שקלים לטובת בתי החולים בנצרת. בתגובה, ממשרד האוצר נמסר: "בעקבות פניות שהגיעו למשרד האוצר בחודש ינואר, בבקשה לחזק את מערכת הבריאות בעיר נצרת, ערך השר יחד עם מנכ״ל המשרד, בכירי אגף תקציבים וגורמים נוספים ב-23.2, פגישה עם גורמים בכירים מבתי החולים של העיר נצרת, בה פורטו האתגרים הייחודיים העומדים בפניהם והועלו מספר בקשות לשיפור הרפואה בעיר".

פגישת יאיר לפיד וג'ידא רינאוי זועבי (צילום: ללא)
פגישת יאיר לפיד וג'ידא רינאוי זועבי (צילום: ללא)

עוד נמסר כי "בעקבות המלצת הדרג המקצועי במשרד הוחלט כבר לפני כחודשיים להקצות תקציבים לטובת העניין והחלה עבודת מטה מואצת לאפיון מסלול התמיכה במערכת הבריאות בעיר. שר האוצר פועל רבות, מתוך שיקולים מקצועיים, על מנת לפתח ולחזק את שירותי הבריאות בכל רחבי הארץ, בדגש על פריפריה, ולראייה הגדיל השר את תקציב בתי החולים במאות מיליוני שקלים".