אחרי 15 שנה של נתק דיפלומטי: שר החוץ הטורקי מבלוט צ'אבושולו ביקר הבוקר (רביעי) במוזיאון יד ושם לתולדות השואה, והשתתף בטקס זיכרון באוהל יזכור והניח זר. את שר החוץ הטורקי ליווה במהלך הסיור יו"ר יד ושם דני דיין

בתוך כך, שרי החוץ ערכו הצהרות משותפות. בפתח דבריו אמר שר החוץ לפיד: "הסכמנו לחדש את פעילותה של הועדה הכלכלית המשותפת, ולהתחיל לעבוד על הסכם תעופה חדש בין מדינותינו. אנחנו לא נעמיד פנים שהיחסים בינינו לא ידעו עליות ומורדות. יחד עם זאת תמיד ידענו לחזור לדבר, לחזור לשתף פעולה. עמים עם היסטוריה ארוכה יודעים תמיד לסגור פרק ולפתוח פרק חדש. זה מה שאנחנו עושים היום. בעקבות הסכמי אברהם נוצר במזרח התיכון ציר של כוח למול הטרור, למול הנסיונות לערער על היציבות".

לאחר מכן, שר החוץ התייחס להחלטת נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, להחלטה להשאיר את משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור: "אני רוצה לנצל את ההזדמנות ולהודות מכאן לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן ולמזכיר המדינה טוני בלינקן, על ההחלטה להשאיר את משמרות המהפיכה האיראנים ברשימת ארגוני הטרור הנתונים לסנקציות. ראש הממשלה בנט, שר הבטחון גנץ ואני עבדנו בחודשים האחרונים באופן צמוד עם האמריקאים על הנושא, וההחלטה האמריקאית היא גם הוכחה נוספת לברית האיתנה בינינו לבין ארה"ב".

שר החוץ הטורקי בפגישה עם יאיר לפיד (צילום: אסי אפרתי, לע''מ)
שר החוץ הטורקי בפגישה עם יאיר לפיד (צילום: אסי אפרתי, לע''מ)

שר החוץ הטורקי אמר: "תודה ללפיד על ההזמנה ועל קבלת הפנים החמה מאז הגעתי. מודה ללפיד גם על השיחה שהיתה לנו היום והפגישות שקיימנו עם הקולגות שלנו. הסכמנו שלמרות ההבדלים בינינו קיום דיאלוג יציב יהיה יעיל לכולנו. זה יועיל לכולנו גם בתחום השלום באזורנו. שיתפנו את השקפותינו על האזור".

בהמשך, התייחס השר לשיתוף הפעולה הכלכלי עם ישראל: "הקשרים בינינו יתחזקו. רק הזכרת עכשיו את כמה שהישראלים אוהבים את טורקיה - זה מה ששמעתי מכל ישראלי שפגשתי. המספרים מדברים בשם עצמם - איסטנבול וטורקיה היו היעד מספר אחד בקרב הישראלים אז אנחנו מקווים לקבל יותר תיירים לכל מיני חלקים במדינה. הישראלים אוהבים את איסטנבול ואנטליה ורוצים לבקר בערים נוספות. יש עוד הזדמנויות באזור כמו הייטק ואנרגיה נקייה, תיירות וחקלאות ותחומים נוספים. דינו כמובן בקונפליקט הישראלי פלסטיני".

בשורה לישראלים: בקרוב טיסות ישירות של חברות תעופה ישראליות לטורקיה

במהלך הביקור פגש שר החוץ הטורקי את שר התיירות יואל רזבוזוב (יש עתיד) והשר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג'. בפגישה העלו הצדדים מספר רב של נושאים כלכליים ובראשם החזרת יחסי התעופה בין המדינות, אך גם התמודדות מדינות העולם כנגד תופעת האנטישמיות הגוברת. על כך אמר שר החוץ הטורקי בפגישה כי: "האנטישמיות היא פשע נגד האנושות. הטורקים לעולם לא יפגעו ביהודים. אתם יכולים להרגיש בטוחים בטורקיה".

בפגישה אמר שר התיירות יואל רזבוזוב: "הרחבת שיתוף הפעולה בין ישראל לטורקיה, והאפשרות להרחיב ולגוון את התיירות וקשרי התעופה בין שתי המדינות, בדגש על טיסות ישירות של חברות ישראליות לטורקיה – היא מטרה משותפת לשנינו. אני בטוח שבשיתוף פעולה נוכל לעודד תחרות ולהוזיל את מחירי הטיסות עבור נוסעים ותיירים מישראל ומטורקיה. שתי המדינות שלנו מעריכות את הפוטנציאל הבלתי ממומש בתחום התיירות, ואני מודה לך, שר החוץ, על המשך בחינת אפיקי שיתוף פעולה כלכליים בנושאים נוספים".

בתגובה, שר החוץ הטורקי נענה לבקשת השר רזבוזוב להחזרת טיסות ישירות של חברות תעופה ישראליות לטורקיה ואמר: "אני מסכים שיש להתחיל במו"מ כדי להגיע להסכם תעופה אזרחית בינינו. בואו נשפר את היחסים שלנו בכל תחום, וכמובן בתיירות". בתום הפגישה שהוגדרה כטובה מאוד על ידי כל הצדדים, הזמינו השרים זה את זה להתארח שוב זה במדינתו של זה ולהעמיק את הקשר החשוב הזה.

השר הטורקי ערך סיור ביד ושם

מוקדם יותר, ערך סיור ביד ושם וכתב בספר האורחים של המוזיאון: "היום ביד ושם אנו זוכרים את אירועי השואה הכואבים - טרגדיה ייחודית שיצרה פצעים עמוקים במצפונה של האנושות. יד ושם מהווה תזכורת לאחריותנו המשותפת לעשות ככל שנוכל על מנת שהאנושות לא תחווה זוועות כאלו "לעולם לא עוד".

"גזענות ושנאת האחר נותרו איומים משמעותיים וטורקיה נשבעת להמשיך במאבקה למיגורן ולמיגור האנטישמיות, שנאת מוסלמים וכל צורות חוסר הסובלנות"."אנו גאים בעובדה שטורקיה היוותה מקום מבטחים לאלו שהצליחו לברוח מהרדיפות וכן בעובדה שדיפלומטים טורקים הצילו חיי יהודים רבים תוך סיכון חייהם. אני מתייחד עם זכרונם של קורבנות השואה שחוו אכזריות מהמשטר הנאצי ומשתפי הפעולה עימו. כמדינה עם קשר קרוב וחם לעם היהודי לאורך שנים רבות אנו מביעים את צערנו מעומק הלב", הוסיף.