‏גורמים ישראלים תקפו הבוקר (רביעי) את התחקיר שפורסם אמש ברשת CNN, בו נטען כי העיתונאית שירין אבו עאקלה מתה לאחר שנפגעה מאש צה"ל. "אנו מגנים בכל תוקף את הטענה לפיה צה"ל ירה בעיתונאית במתכוון. התחקיר רווי אי-דיוקים וסימני שאלה באשר למהימנות חלק מהעדויות המובאות בו. לא ניתן להגיע למסקנה נחרצת לפני השלמת חקירה יסודית", מסרו.

עוד הוסיפו הגורמים: "‏אנו שבים וקוראים לפלסטינים לשתף פעולה במסגרת חקירה משותפת, ולהעביר לנו את ממצאי חקירתם (ובין היתר את הקליע). הפלסטינים נותרים בסירובם. מי שאין לו מה להסתיר, לא מסרב לשיתוף פעולה".

עימותים בהלווית שירין אבו אעקלה, העיתונאית שנהרגה בג'נין (צילום: REUTERS/Ammar Awad)
עימותים בהלווית שירין אבו אעקלה, העיתונאית שנהרגה בג'נין (צילום: REUTERS/Ammar Awad)

כזכור, בתחקיר שפורסם אמש, נטען כי כתבת אל-ג'זירה נהרגה מירי של כוחות צה"ל. הממצאים מתבססים על עדויות של שמונה עדי ראייה ומומחה לזיהוי פלילי, וכן סרטונים חדשים מהזירה שהגיעו לידי הרשת. בצילומים נראים ארבעה עיתונאים ושלושה תושבים כאשר הרחוב שקט יחסית. אלא שההתרחשות ברחוב החלה כשהעיתונאית המוכרת הגיעה לדווח מהמקום ואנשים התאספו סביבה. בסרטון בן ה-16 דקות מהאירוע, מתועדת התקרבות של כוחות צה"ל למקום.

עוד טוען התחקיר כי מהמשאית הצבאית שנראית בסרטון שהשיגה הרשת, וגם בסרטון של צה"ל, היו חיילים ובהם צלף שירה לעבר העיתונאים. לדברי CNN, המשאית עמדה כ- 200 מטר מהעיתונאים, וממנה נורו היריות הקטלניות.

סגן שר החוץ עידן רול ("יש עתיד"), אמר בתגובה לפרסום ממצאי תחקיר CNN על מות העיתונאית כי "‏טענות ‎@CNN לפיהן צה''ל ירה במתכוון בעיתונאית שירין אבו עאקלה חסרות בסיס. צה"ל פועל בג'נין אך ורק כדי למנוע טרור נגד אזרחי מדינת ישראל. מדובר בתחקיר רווי אי דיוקים ועדויות לא אמינות. אנו שבים וקוראים לפלסטינים לשתף פעולה עם ישראל בחקירת המקרה אך הם עומדים בסירובם. מה יש להם להסתיר?".

יקי דיין, לשעבר הקונסול הכללי בלוס אנג'לס, התייחס לתחקיר ואמר בשיחה עם גולן יוכפז וענת דוידוב: "צפיתי בוועדת החקירה המפוארת של ה־CNN שבו כתבת יושבת באולפן ומראיינת בזום עדי ראייה פלסטינים עם סרטונים פלסטינים על האירוע שקרה, כשכל המרואיינים במקרה מסכימים שצה"ל הוא זה שפגע בשירין. לא רק שהוא פגע בה – הוא גם עשה זאת במכוון".

כרזה לאחר מותה של שירין אבו עקלה (צילום: רויטרס)
כרזה לאחר מותה של שירין אבו עקלה (צילום: רויטרס)

"זה באמת קצת מצחיק ומשפטית זה לא עומד בשום קנה מידה, אבל זה לא משנה כי האפקט הוא תודעתי", הסביר ב-103FM, "עמד שם גם מומחה שטען שהירי היה מכוון, על סמך שלוש פגיעות בעץ שאחת קרובה יותר לשנייה, ולכן נראה שהנשק היה בבודדת ולא על אוטומט". הוא הדגיש כי "משפטית זה באמת מגוחך, חסר משמעות - על סף הבדיחה. עם זאת, במלחמת התודעה הציבורית שבה הפלסטינים נלחמים, ואין להם בעיה לשקר, לא תהיה להם בעיה להשתמש בתחקיר לכאורה האובייקטיבי של ה־CNN. הם יפיצו אותו וירוצו איתו".

"ישראל עומדת מאחורי הקו שלה ואין לה הרבה מה לעשות באירוע הספציפי הזה, אם לא להגיד שהפלסטינים מסרבים לוועדת חקירה משותפת", סיכם, "זה חלק קטן ממלחמת הסברה ארוכה ומורכבת. כאן הפסדנו ואנחנו מפסידים כל הזמן, כי הנרטיב הוא ברור - האנדרדוג תמיד צודק. מעבר לזה, הפלסטינים מנהלים את מלחמת ההסברה הזאת ביעילות ונחישות. אנחנו? בעיקר מגיבים".

סייע בעריכת הכתבה: דוד זבולוני, 103FM