סוגיית הפינוי של המאחז חומש עלולה לסבך את ראש הממשלה נפתלי בנט ואת האגף הימני של הקואליציה. הסיבה: עד לשבוע הבא צריך שר הביטחון בני גנץ להשיב לבג"ץ בנושא פינוי המאחז והישיבה הפועלת בו, בזמן שהאופוזיציה מנהלת קמפיין אגרסיבי לקראת הפינוי האפשרי.

ח"כ יולי אדלשטיין מהליכוד התבטא בנושא חומש ותקף את שר הביטחון האחראי לקבלת ההחלטה ואת הממשלה כולה: "לא זכור לי בתולדות המדינה מקרה שבו אחרי רצח של יהודי התגובה הייתה דווקא לפרק את היישוב. איזה מסר זה משדר? אז ירצחו הרבה יהודים ויפנו הרבה יישובים? התנהלות נוראה של שר הביטחון".

בקרב בכירים בממשלה קיים חשש כי פינוי חומש עלול לערער עוד יותר את יציבות הקואליציה ולדחוף לפינה את חבריה הימניים.על פי גורמים בקואליציה, ח"כ ניר אורבך מימינה התבטא בימים האחרונים בשיחות סגורות שמבחינתו מדובר ב"קו אדום". בלשכת אורבך לא מאשרים את הדברים.

שר הביטחון גנץ טרם קיבל החלטה בנוגע לתשובה שהוא עתיד להגיש לבג"ץ, ובלשכתו מדגישים כי ההחלטה תתקבל אחרי הערכת מצב ותהיה מבוססת על שיקולים ביטחוניים ולא פוליטיים.

בכירים בימינה אמרו אתמול ל"מעריב": "אנו עושים מאמצים אדירים כדי שפינוי חומש, שקרה עשרות פעמים בתקופת ממשלת נתניהו, לא יקרה במשמרת שלנו".

שרת הפנים איילת שקד התבטאה אתמול בכנס ההנהגה של גוש עציון בקיבוץ לביא בנוגע לחומש. היא מסרה: "אנחנו עושים הכל כדי שחומש לא תפונה. המשך קיום הישיבה שם הוא סמלי ומשמעותי. הישיבה הזאת פונתה המון פעמים - צריך לשים לזה סוף ולאפשר לתלמידי הישיבה ללמוד".

מועצת יש״ע אמרה בתגובה לדברי שקד: "הישיבה בחומש היא חלק מהסטטוס קוו שעל בסיסו קמה הממשלה הנוכחית. אנו קוראים לראש הממשלה ולשאר חברי הממשלה לא להצהיר הצהרות, אלא לקיים את הבטחתם ולא להרים את ידם על ישיבת חומש בשום דרך. אנו מצויים בעיצומו של גל טרור ודורשים מהממשלה לקיים את הבטחותיה דווקא עכשיו, לתת תשובה ציונית הולמת ולהסדיר את הישיבה בחומש".

בנט עצמו התייחס לסוגיית פינוי חומש באירוע חגיגי לכבוד ירושלים שנערך במדרשת אור תורה סטון לינדנבאום ואמר: "החוק במדינת ישראל קובע מאז ההתנתקות שבנייה במקום שהיה חלק מההתנתקות היא בלתי חוקית. נכון להיום לא שינו את החוק וזאת עבירה על החוק. כבר עשור מפנים את חומש וגם לפני שנתיים פינו את חומש, כולל אותה ישיבה. האם, מתי ואיך - צריך להפעיל שכל ישר".

פעילי שלום עכשיו תלו אתמול שלט ענק על ציר 60 בסמוך לכפר ביזאריה שעל הדרך לחומש. על השלט כתבו "ישראלים נגד חומש" עם תמונה של בולדוזר וציינו את התאריך 28 במאי, השבת הקרובה, שבו יגיעו, לדבריהם, פעילי התנועה לפרק את המאחז.

מתנועת לוחמים לשלום נמסר בתגובה לאמירה של גנץ על פינוי חומש: ״השר יודע שההתנחלות חומש היא לא חוקית ויש לפנותה במהרה, וכך התחייבה הממשלה בפני בג״ץ. אם הבולדוזר שלו יגיע לפני שלנו בשבת - נשמח מאוד".