סערת פינוי חומש: בית המשפט העליון קבע היום (חמישי) כי המועד האחרון לתשובת המדינה בעניין חומש נדחה מהיום ליום ראשון. במידה ולא יהיה שינוי דרמטי, המדינה צפויה להשיב שדין הפינוי יתבצע, אך העיתוי ייקבע על ידי הדרג המדיני בלבד.

כזכור, ההתנחלות חומש, שהוקמה על קרקעות של פלסטינים מהכפר הסמוך בורקה, פונתה במסגרת תכנית ההתנתקות בשנת 2005 וכניסת ישראלים נאסרה. אך רק ב-2013, אחרי עתירה של תושבי הכפר, הודיעה המדינה כי תאפשר לבעלים הפלסטינים גישה לאדמותיהם. עם זאת, בפועל ישנה נוכחות גוברת של מתנחלים שמגיעים לשטח וביניהם תלמידי ישיבת "חומש המתחדשת", דבר שמרתיע את בעלי הקרקעות הפלסטינים.

כמו כן, בקרב בכירים בממשלה קיים חשש כי פינוי חומש עלול לערער את יציבות הקואליציה ולדחוף לפינה את חבריה הימניים.על פי גורמים בקואליציה, ח"כ ניר אורבך מימינה התבטא בימים האחרונים בשיחות סגורות שמבחינתו מדובר ב"קו אדום". בלשכת אורבך לא מאשרים את הדברים.

שר החוץ, יאיר לפיד, התייחס השבוע לעניין וטען כי "זה עניין של מערכת הביטחון. אם זה לא חוקי, זה לא צריך להיות". מנגד, שרת הפנים, איילת שקד, התבטאה בדעה שונה מלפיד ואמרה: "אנחנו עושים הכל כדי שחומש לא תפונה. המשך קיום הישיבה שם הוא סמלי ומשמעותי. הישיבה הזאת פונתה המון פעמים - צריך לשים לזה סוף ולאפשר לתלמידי הישיבה ללמוד".

מועצת יש״ע ענתה לדברי שקד: "הישיבה בחומש היא חלק מהסטטוס קוו שעל בסיסו קמה הממשלה הנוכחית. אנו קוראים לראש הממשלה ולשאר חברי הממשלה לא להצהיר הצהרות, אלא לקיים את הבטחתם ולא להרים את ידם על ישיבת חומש בשום דרך. אנו מצויים בעיצומו של גל טרור ודורשים מהממשלה לקיים את הבטחותיה".