ברחבי ירושלים התקיים אתמול מצעד הדגלים לאחר שבשנה שעברה הוא בוטל בהחלטת הממשלה הקודמת. אראל סג"ל ודוד ורטהיים שוחחו היום (שני) ב-103FM עם יו"ר הציונות הדתית, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', שסיפר על החגיגות וקיומן בצל איומי חמאס והחשש מהסלמה וטען כי "חמאס מורתע משובה של ממשלת ימין", ולכן לא הגיב למצעד.

"היה באמת מצעד שמח מאוד, אגב השם הוא ריקוד דגלים, שקיים כבר 34 שנה, לציין את ייחודה של העיר", אמר חבר הכנסת. "ב-99.9 אחוזים ממנו היה שמח, שירי ירושלים, שירי ציון, שירים באמת יפים וטובים וריקודים. היו גם בכמה פינות אולי מופעים פחות נעימים והיו באופן טבעי עיתונאים וצלמים שישבו שעות מעל שער שכם רק כדי לצלם בדיוק את אותן שתי דקות".

בתגובה לאמירותיו ביקש ורטהיים לציין כי היו גם מכות אתמול, וח"כ סמוטריץ' הבהיר: "לחטוף מכות זה כמובן רע מאוד. מה שהיה בשייח ג'ראח אתמול זו התפרעות אלימה מאוד של ערבים שיידו אבנים ובקבוקי תבערה, לצערי עם חוסר מענה משטרתי מול קבוצת יהודים קטנה שמתגוררת במקום וחטפה והייתה אתמול נצורה במשך למעלה משעתיים. אי אפשר היה לצאת מהבתים כשהערבים זורקים אבנים ובקבוקי תבערה ויורים זיקוקים. אם היה גם צד שני זה כמובן חמור מאוד, עדיין אין שום סימטריה ושום השוואה. אני חוזר בחזרה לריקוד הדגלים - אירוע שמח עם הרבה מוזיקה, הרבה שמחה, הרבה אהבה לירושלים".

על כמויות המשתתפים בחגיגות ובמצעד אמר: "בפעם אחרונה שהיו מספרים כאלו זה היה לפני חמש שנים ובשחרור ירושלים. העובדה שהיו מספרים כאלו מלמדת כמה הציבור צמא לזה, כמה הוא רוצה לחזור חזרה לזקיפות קומה, לגאווה לאומית. במשך שבועות עסקו בתקשורת הישראלית באיומים של חמאס ובשאלה האם הממשלה תתקפל או לא, בעניין הזה חמאס ניצח מעצם הדיון. אני לא התבטאתי בעניין הזה אף פעם".

בנוסף, התייחס יו"ר הציונות הדתית לשבחים להם מצפה ראש הממשלה נפתלי בנט בעקבות החלטתו לקיים את המצעד: "קרה אתמול דבר הזוי, אני בראיון פשוט ושאלו אותי - 'נו ובנט קיבל החלטה נכונה?'. אמרתי 'כן, בהחלט קיבל החלטה נכונה'. תראה איזו סערה עשו מזה, תראה לאן הגענו - ראש ממשלה בישראל, שהציג את עצמו ימין, במה הוא מתהדר? על מה הוא רץ לקבל תודה? על זה שהוא עשה את מה שעשו ראשי ממשלות קודמות 34 שנים לפניו ואפשר לנו לצעוד את המצעד הזה".

סמוטריץ' המשיך: "אני ביקרתי בשנה שעברה את הביטול של המתווה המתוכנן. בואו נדבר על ההבדלים הגדולים. בשנה שעברה גנץ היה שר הביטחון, כל מערכת הביטחון מקצה לקצה התנגדה לקיום המצעד, כשביבי רצה לקבל החלטה בניגוד לדעתם מנדלבליט כפה עליו לכנס קבינט. נתניהו רצה לקבל החלטה לקיים את המצעד, אז הוא היה בעמדה שהוא ראש ממשלת מיעוט, המנדט היה אצל יאיר לפיד. אני מניח שהחשש שלו היה שכל מה שהוא יעשה יגידו שהוא מכוון להסלמה בכוונה כדי למנוע מלפיד להקים ממשלה ושוב, כל ראשי מערכת הביטחון אז התנגדו. אני אז ביקרתי אותם על החולשה שהם גילו כלפי חמאס".

בהמשך השיחה תקף ח"כ סמוטריץ' את ממשלת בנט־לפיד: "הממשלה הזו היא ממשלה רעה כי היא נשענת על תומכי טרור ואויבי ישראלי, גם התנועה האסלאמית וגם הרשימה המשותפת. ממשלה שחברה לשמאל הקיצוני, ממשלה לא לגיטימית שהוקמה בשקרים, הונאה, רמייה. אם בנט היה אומר לפני הבחירות לאן פניו אחרי הבחירות הוא לא היה מגרד חצי מאחוז החסימה, הוא יודע את זה מצוין ולכן הוא שיקר במצח נחושה לכל אורך מערכת הבחירות. ראש ממשלה עם שישה, היום חמישה מנדטים, הוא לא באמת ראש ממשלה. יאיר לפיד מנהל את הממשלה הזו".

"זו ממשלה רעה מהמון סיבות ולכן צריך להפיל אותה", אמר והוסיף: "כמו שעון מקולקל שצודק פעמיים ביום היא קיבלה החלטה נכונה בתנאים מאוד נוחים. לא מפתיע בעיניי שחמאס כרגע שותק כיוון שיש לו אינטרס גדול בשימור הממשלה הזו. חמאס מורתע משובה של ממשלת ימין. שים לב איך כבר שנה נתניהו יו"ר אופוזיציה וכולם ממשיכים להתעסק בו. כולם יודעים שהמחנה הלאומי קרוב מאוד לחזור לשלטון ושנתניהו הוא מנהיגו והוא יחזור להיות ראש ממשלה. אתמול בנט כמו ילד שכבר שנה נושא בתואר ראש ממשלה ועדיין לא מסוגל להשתחרר מהסינר של נתניהו, הוציא על ההבדל בינו לבין נתניהו".

"כל היום ביבי, ביבי, ביבי, זה אומר שכולם מבינים שביבי כנראה הולך לחוזר לשלטון יחד עם המחנה הלאומי. מקווה שבפעמים הבאות לא נכנע לטרור וגם לא נקבל המלצות של מערכת הביטחון שלא נכונות. בשבוע שעבר הממשלה הזו העבירה מאות מיליוני שקלים מהרשויות הערביות בלי מנגנוני פיקוח ובקרה שהממשלה הזו בעצמה, לא ממשלה קודמת, קיבלה מידע מודיעיני שחלק גדול מהכספים האלו זולגים לטרור ולפשיעה. היא הקימה צוות מנכ"לים שבסופו המליץ על מנגנונים ואז רע"מ עשתה משבר וזועבי עשתה משבר והעברנו בשבוע שעבר 1.6 מיליארד שקלים מזומן אקספרס, חלק ממנו זה מענקים בלי שום פיקוח ובקרה, כשאנחנו יודעים בוודאות שזה יזלוג לטרור ולמשפחות פשיעה. יש המון דוגמאות, הממשלה הזו החזירה את אבו מאזן למרכז הבמה אחרי שביבי הפך אותו בצדק עשר שנים והוריד מסדר היום את כל האיוולת הזו של מדינה פלסטינית", אמר סמוטריץ'.

"אין שום דבר שאתה יכול להגיד שממשלת נתניהו הייתה עושה אחרת", טען ורטהיים, וסמוטריץ' סירב להסכים: "זה נכון ביחס לסדרי העדיפויות התקציביים שהם ממש לא ציוניים, זו ממשלה של מגדרה לחדרה. זו ממשלה שכמעט בכל היבט, גם בזהות היהודית של המדינה, אתה גם רואה את התוצאות, הרי הרמת הראש וההתרסה של רבים מקרב ערביי ישראל בערים המעורבות, בירושלים ובנגב".

עוד ציין חבר הכנסת, כי "אני שואב המון עידוד מזה שכולם מדברים על ביבי. שימו לב לטיעונים שהקואליציה הזו מנסה לשכנע את חבריה בעצמם למה לגלות אחריות ולא להפיל את הממשלה כי אוי ואבוי ביבי יחזור. כולם מבינים שדמוקרטיה כבר מזמן אין בממשלה הזו, היא איבדה את הרוב בכנסת, את הרוב בציבור והימין הולך לחזור לשלטון ונתניהו הוא מנהיג".

"נתניהו לא מושלם והוא לא המשיח, היו לי הרבה ביקורות עליו ואני מניח שכשנחזור להוביל את המדינה ביחד איתו יהיו לנו ויכוחים ונצטרך לדחוף אותו למקומות טובים וזה בסדר גמור", אמר סמוטריץ'. "אף בן אדם לא מושלם, גם לי יש כנראה הרבה מאוד חסרונות וחולשות. עדיין זה טוב פי אלף מממשלה רעה כמו הממשלה הזו, ממשלה חלשה, כנועה. פה היא קיבלה החלטה נכונה ומתבקשת ואני לא חושב שמגיע לה על זה מחיאות כפיים. היא יודעת שחמאס מעוניין בהמשך קיומה של הממשלה ולכן לא יסלים. אנחנו צריכים להחליף את הממשלה הזו, היא רעה. אנחנו צריכים להקים ממשלה יותר טובה, כשנקים את הממשלה נצטרך לעבוד קשה כדי שהיא באמת תעשה את מה שצריך לעשות. זה שיש ביקורות על נתניהו לא הופך אותו למנהיג לא טוב".

בסיום השיחה, התייחס יו"ר הציונות הדתית להתפתחויות במשפטו של ראש הממשלה לשעבר: "הריקבון הזה הולך ומתגלה מיום ליום במשפט הזה של נתניהו. הגסות שבה נתפרו התיקים לנתניהו, מה שהולך ומתברר עכשיו, זה כבר לא קצת כשלים, זה לא טעויות, זו לא רשלנות, זה הולך ומתברר כהתנהלות פושעת לחלוטין שבה רמסו כל חוק, ואפילו חוק יסוד, וכל סטנדרט ונורמה בדרך לראשו של נתניהו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו, 103fm