שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד שוחח הערב (שני) עם אריה אלדד ובן כספית ב-103FM, והתייחס לתפקוד הממשלה המכהנת: "מאז הכריזו על מותנו אנחנו נכנסים למליאה פעם אחר פעם ומנחים בהצבעות ומעבירים חוקים. יש ממשלה מתפקדת שכרגע הוכיחה שהיא גם מטפלת בביטחון טוב יותר מקודמותיה. צריך להמשיך את זה כי זה טוב לעם ישראל".

בהמשך, הדגיש את מצעד הדגלים שעבר בשקט יחסי: "דווקא יום ירושלים הזה חידד את הפער הישראלי הנורא בין הרוב המתון לקיצוניים המפומפמים פוליטית שמאיימים להוריד את כולנו ביגון את השאול של ההסתה והשנאה".

לפיד התייחס גם לחוק התקנות של יהודה ושומרון שצפוי לעלות במליאה, ונשאל על תמיכת רע"מ בנושא: "מבחינת רע"מ לא אמורה להיות בעיה זה פחות נוכחות צבאית ויותר אזרחית. אני מניח שמבחינתם זה בסדר. השאלה המעניינת היא איך קרה שראשי המועצות בישע לא באים לליכוד ואומרים 'אתם חייבים לוודא שזה יעבור'. מתי האנשים האלו שקוראים לעצמם המחנה הלאומי נפטרו מאחריותם הלאומית?".

"אתם לאומיים? רוצים להעביר תקנות ביהודה ושומרון? לא היינו אמורים לנהל את השיחה הזו על מה עמדת רע"מ וכל מי שמגדיר את עצמו אדם לאומי, ואני מגדיר את עצמי כאדם לאומי, היה צריך לשתף פעולה, להעביר את זה ולגמור את העניין הזה. אז בבקשה להגיש את החשבון לליכוד ולא לנו", תקף. 

עוד התייחס שר החוץ לדבריו של גדעון סער, לפיהם הוא רמז כי לא יחיה עם מצב שהממשלה לא מסוגלת להעביר חוקים ביטחוניים. "אחד הדברים שאתה לומד בחיים הפוליטיים זה לא לרוץ אחרי כל ספין וכל בדל משפט כי אז אתה משגע את עצמך. החשדנות הרגה יותר פוליטיקאים מאשר קונספירציות", טען.

"ברור שזו קואליציה שקשה לתחזק, אני עובד בזה ואחרים עובדים בזה ואני מצפה מכל מנהיגי הקואליציה לעבוד בזה יחד איתנו וגם להכיר בזה שלא תמיד נצליח להעביר את כל מה שאנחנו רוצים ברגע שאנחנו רוצים, לפעמים זה ידחה, לפעמים זה יתגלגל, זה חלק מהעבודה הפוליטית. זה קשוח, זה אמור להיות קשוח, זה לא עסק לרכי לבב ולפיכך צריך לטפל בזה בקור רוח וזה מה שאנחנו עושים", הסביר.

כשנשאל מי להערכתו יהיה המוקש הקופץ הבא בקואליציה, השיב: "אם הייתי יודע הוא לא היה מוקש קופץ. אני עושה כל הזמן הערכות מצב, יש לנו צוות שעובד בזה. נמשיך לעשות את זה. זו תחזוקה אינסופית אבל זו העבודה, בשביל זה משלמים לי משכורת. אני קם בבוקר וחלק מעבודתי זה לתחזק את הממשלה ולוודא שהקואליציה עובדת".

נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

על התרחיש בו ראש הממשלה נפתלי בנט יפיל את הממשלה אם תחילתה של הרוטציה, טען שותפו: "זה מדהים שעוד שואלים אותי בכלל על הקשקוש הזה. הרי חוק פיזור הכנסת צריך לעבור טרומית ואז שלוש קריאות, זאת אומרת שמהרגע שיעלו את זה יהיה לי חודש וחצי לטפל בעניינים. למה שאני אתעסק בזה, ולמה שאני אפתח יחסי חשדנות עם הבן אדם שהכי קרוב אליי בממשלה חוץ מאנשי יש עתיד?".

בהמשך, התייחס שר החוץ למתיחות אל מול איראן, וציין כי "המציאות מורכבת. אנחנו הוספנו עוד עיקרון לשולחן להבדיל ממשלות קודמות, וזה שאם האיראנים חושבים שהם יביאו טרור לסף דלתנו אבל אנחנו לעולם לא נביא את התגובה לסף דלתם הם טועים. זה לא עובד ככה, זה לא שלהם מותר להפיץ טרור על הגבולות שלנו או בתוך מדינת ישראל והם יישארו חסינים באיראן ואנחנו נתמודד איתם רק בזירות משנה כמו סוריה או לבנון".

על הסכם הגרעין של איראן אל מול המעצמות, אמר: "גם אם יחתם הוא לא מחייב את ישראל והיא לא חייבת לאף אחד הסברים, היא תפעל בכל דרך שנראית לה לוודא שאיראן לא הופכת למדינה גרעינית ואפילו לא סף גרעינית".

"ממשלת ישראל אומרת והאמריקאים עושים את זה באופן אחר מבעבר, לא הופכים את זה לעימות אלא מנהלים דיאלוג מדויק והגון עם הממשל האמריקאי ואנחנו אומרים להם שזה הסכם לא טוב ולא יקרה שום אסון אם לא יחתמו על זה", המשיך. 

שיחות הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)
שיחות הגרעין בווינה (צילום: רויטרס)

על התחממות המגעים עם סעודיה, הסביר לפיד: "כמובן שזו אחת המטרות שהצבנו לעצמנו לייצר נורמליזציה איטית מול הסעודים. סעודיה היא מדינה חשובה מאוד במרחב, היא רואה מולה מודל מאוד מוצלח של הסכמים עם ישראל עם השכנים שלהם, והם רואים כמה זה עובד טוב".

"אנחנו מול הסעודים מנסים לקדם לאט לאט נורמליזציה יחד עם האמריקאים וגם חשוב מהבחינה הזו שכולם רואים שהאמריקאים עדיין במזרח התיכון ומושכים חוטים ועובדים איתנו ביחד, זה דברים שיש להם משמעות. אני מניח שזה יהיה 2-3 שרי חוץ, זה בסדר גמור, ממשלה אחראית פועלת גם למען השנים הבאות לא רק למען השנה הנוכחית", סיכם. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM