עו"ד ששי גז, מומחה למשפט פלילי, שוחח היום (רביעי) עם ינון מגל ובן כספית ב-103FM על המכה הקשה שספגה הפרקליטות אמש עם דחיית הבקשה לתקן את כתב האישום נגד נתניהו בתיק 4000, והסביר מהי המשמעות הדרמטית מאחורי דחיית הבקשה: "בלי העמוד של פילבר, כל הבניין קורס. הפרקליטות עושה שגיאה אחרי שגיאה". 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

עו"ד גז פתח וסיפר כי "היועץ המשפטי מנדלבליט אמר 'אלמלא שלמה פילבר, לא הייתי מגיש כתב אישום על 4000', ואין יותר שלמה פילבר. אי אפשר לקחת מילה אחת משלמה פילבר, עזוב את כל האמירות הכלליות. הפגישה הזאת זה הדבר החשוב ביותר בתיק הזה. נכון, שוחד תמיד אפשר להוכיח, אבל אם אתה שומע שהתיק של השוחד מבוסס על שלמה פילבר בלבד, אז למי תאמין? לעדות הראשונה של פילבר? לעדות השנייה שלו?"

הוא הוסיף: "הפרקליטות עושה פה שגיאה אחרי שגיאה. אתה לא מצליח להבין מי מנהל את התיק הזה. הטעות היא כפולה, הטעות הראשונה היא בעצם הגשת כתב האישום. כשאתה כותב תאריך, אתה צריך לדעת שאתה צריך להוכיח את התאריך. למה אתה כובל את עצמך בתאריך? למה הפרקליטות סנדלה את עצמה? התאריך היה מוטעה ואז הם עשו טעות שנייה, מה אתה מגיש בקשת תיקון? יש לך את סעיף 184, תגיד בסיכומים".

גז הוסיף וציין כי "פילבר לא רוצה להפר את עסקת הטיעון, הוא תמיד יגיד 'הייתה פגישה', כי אם הוא יגיד 'לא הייתה פגישה', באותו רגע הוא יילך להעמדה לדין, באותו רגע יעמידו אותו למשפט".

בתגובה לכך, ציין כספית: "כל ההתנהגות של הבן אדם שמעיד בעימותים עם קמיר ועם כולם, הוא אומר, 'אני התנהגתי כמו סמרטוט', 'הייתי הסחבה שלכם', זה, למה? יגידו השופטים כנראה שהייתה לו הוראה. הרי, פילבר לא קיבל שקל, אז למה הוא התנהג ככה? זה מה שהשופטים ישאלו את עצמם".

גז השיב: "אתה בעצמך זיכית אותו עכשיו, כי אתה אומר 'כנראה שהייתה לו הנחיה'. אתה יודע מה זה 'כנראה' במשפט פלילי? במשפט פלילי זה לא מחשבות או דמיון או רק לוגיקה, אתה צריך ראיות, עובדות. אתה מביא עד, הוא הבסיס לבניין, הוא עמוד ההרשעה, כל השאר שאתה מדבר עליהם, רסיסי הראיות, זה מרפסת, זה חדרים בבניין, אבל בלי העמוד, הבניין הזה קורס. אין את העמוד. פילבר נפל, זו דעתי האישית".

הוא הוסיף: "אם הייתי סנגור של ביבי, עדיין הייתי מפוחד, אבל אני אומר לך, אני מסתכל על הבניין הזה והוא קורס. יכול להיות שפילבר, בלי לדבר מילה אחת עם נתניהו, חשב שזה אולי רוח המפקד, אולי זה מה שצריך לעשות. זה לא יספיק להרשעה. צריך שביהמ"ש יתרשם שנתניהו ידע".

על האישום בהפרת אמונים אמר גז: "פה אני הרבה יותר זהיר. הם קיבלו מכה קשה, אבל לא הייתי מדבר עדיין במונחי קריסה. זה נכון שעל פניו, לפי כתב האישום, הפרת האמונים מבוססת גם על פילבר, ואם לפילבר בכלל לא יאמינו, אז כנראה שלא תהיה הפרת אמונים, אבל פה, אני לא חורץ כי אני לא יודע אם יש להם עוד דברים שיוכיחו את הפרת האמונים. עבירת הפרת אמונים היא עבירה מאוד כללית, זו לא עבירת שוחד, זו עבירה שיכולה להיכנס לכל דבר ואנחנו באמת עוד לא יודעים מה יש באמתחתם".

כשנשאל איך הוא מעריך שהמשפט יסתיים, אמר גז: "אני עדיין חושב שזה ייגמר בהסדר טיעון, רק שהפעם יהיה קשה לדעת מי מחזר אחרי מי. לדעתי, הבעיה תהיה בוויכוח - האם זה יהיה קלון או מי קולון? מעניין שכשדיברו על עסקת הטיעון הקודמת, האם הפרקליטות ידעה מה פילבר הולך להגיד ופחדו ממנו, ולכן היה הסדר הטיעון? כי אז כולם דיברו על זה שמי שפחד זה דווקא נתניהו, והיום אני לא כל כך בטוח מי היה הפחדן בסיפור".

למה נפלט לך מקודם המשפט שאם היית פרקליט של נתניהו עדיין היית מפוחד?
"כי נורא קל לזכות ברדיו ובטלוויזיה. זה נורא קל להיות פרשן ולהסביר. אנחנו חיים במדינה שיש בה 2% זיכויים. יש לך פה 3 כתבי אישום".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm