שר המשפט וסגן ראש הממשלה גדעון סער עמד השבוע במרכזה של סערה פוליטית, לאחר שהחלו שמועות לפיהן הוא מנהל מגעים עם מפלגת הליכוד, על מנת להקים ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית, בראשותו של בנימין נתניהו. הערב (רביעי) התראיין סער בחדשות 13 והבהיר בקולו: "אין מגעים להקמת ממשלה חלופית, אין ולא היה משא ומתן. אין שינוי בעמדותיי".

גדעון סער בראיון לוואלה

בפתח דבריו התייחס סער למסיבת יום הולדתו של יעקב אטרקצ'י, מקורבו של נתניהו, אליה הגיע: "הוא ידידי כבר למעלה מ-20 שנה. לצערי בבחירה ביני לבין נתניהו הוא בחר בו, אבל אנחנו עדיין ידידים". "אם תסתכלו על המערכה הפוליטית בשנתיים האחרונות, אני היחיד שלא שיחק בשני המגרשים, גם כשנתניהו הציע לי לפני שנה להיות ראשון ברוטציה, עם חתימות של כל ראשי הבלוק שלו", הדגיש שר המשפטים.

יו''ר האופוזיציה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יו''ר האופוזיציה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

יו"ר מפלגת 'תקווה חדשה' ביקש להדגיש כי "ההחלטה שלי הייתה לטובת המדינה, לכן אני שב ואומר – לא היה מו"מ. אמרתי גם לפני יומיים בראיון, כל שבוע מגיעים אלי שליחים, אבל מעולם לא התחלנו משא ומתן ואני גם לא חושב שזה נכון. אני אומר בצורה ברורה – זה לא קיים. לקחו אירוע וחיברו אותו בצורה צינית כדי לפגוע במפלגה, אולי השתמשו בפייק ניוז הזה כדי להביא מישהו אחר, כי אצלנו אין מורדים ואין עריקים".

סער אף הסביר פעם נוספת מה גרם לו לעזוב את ביתו הפוליטי הקודם: "אני אומר שאני האדם שאחראי יותר מכל אדם אחר לזה שנתניהו לא בשלטון. אני האדם שנגדו ניהלו נתניהו, בני משפחתו ומקורביו את התעמולה הכי ארסית, נבזית ושקרית בדגש על התקופה האחרונה אבל גם לפני זה. הייתי במפלגה שכל שבוע החתימו על שבועות אמונים. אני הסתייגתי מזה כשעזבתי את הליכוד. אם בנקודת זמן כלשהי בעתיד אגיע למסקנה שטובת המדינה מחייבת מו"מ אם הליכוד - אתם לא תצטרכו להתאמץ אני אבוא לאולפן ואגיד בגלוי למה שיניתי את דעתי".

לאחר מכן, שר המשפטים פנה להתייחס לסערה נוספת, חוק תקנות יהודה ושומרון, המקבע את יכולתה של ישראל לשפוט את תושבי יהודה ושומרון לפי הדין האזרחי בישראל: "קואליציה היא לא תכנית כבקשתך. אין דבר כזה להיות חבר קואליציה ולהתייחס להחלטות ממשלה אפילו כלא המלצות. כל 60 חברי הקואליציה מחוייבים לתמוך בחוק שבלעדיו כל אזרחי יהודה ושומרון יצטרכו לעמוד לדין על פי הדין הירדני. אם החוק לא יוארך – יהיה כאוס משפטי ביהודה ושומרון".

יהודה ושומרון, ארכיון (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: גילי יערי, פלאש 90)
יהודה ושומרון, ארכיון (למקום המצולם אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

"ארבע פעמים דחיתי את הבאת החוק, כל פעם היה סיפור אחר. פעם אחת חרם, פעם שניה אמרו מדים ללימודים אז אי אפשר. בסוף החודש כל ההסדרים המשפטיים שמכוחם חיים באיו"ש פגים. הקואליציה הזו במשך שנה בגדול תפקדה והממשלה עשתה עבודה טובה. זה סוד גלוי שבחודש האחרון הדברים לא ככה. כל פעם רואים, זה לא רק סיעה, זה גם ח"כים בודדים שאומרים שחוץ מהצעות אי אמון הם לא יצביעו עם הקואליציה. אני אומר - אני מחויב לממשלה, אם יש ממשלה. אני מחויב מעל לזה לטובת המדינה", המשיך סער.

בסיום הראיון תקף סער את נתניהו וטען כי הוא "שיעבד את כל המדינה לאינטרסים שלו, הגעתי למסקנה שאני לא יכול עוד להישאר בליכוד ואני חייב להקים אלטרנטיבה לציבור לאומי. אין מחקר שראיתי בתקופה הזו שאני עשיתי או שאחרים עשו, זולת ערוץ 14 וגלי ישראל שבו אנחנו לא עוברים. זו הייתה הדרך במשך תקופה של נתניהו להגיד שאנחנו לא עוברים. בבחירות הבאות נביא תוצאה טובה יותר מהבחירות האחרונות".