יו"ר תקווה חדשה תקף היום (שני) בישיבת סיעתו את חברי הקואליציה שעשויים להצביע נגד תקנות יו"ש שיעלו להצבעה, וכן תקף את התנהלות האופוזיציה: "יש כאן העדפת אינטרסים אישיים על פני הלאומיים".

יו"ר מפלגת תקווה חדשה, גדעון סער: "הצעת החוק יהודה ושומרון שתעלה היום לכנסת בקריאה ראשונה, נוגעת בליבה של מדינת ישראל. כל נציג אחראי יצביע בעד החוק. התנגות האופוזיציה בראשות נתניהו היא פגיעה בליבת האינטרס הלאומי כמו גם פגיעה בחצי מיליון האזחים המתגוררים שם. 

"איך ניתן לפגוע כך בדעה צלולה באינטרסים של ישראל לאחר שנטען שנים שאלו הערכים שלך? על כל חברי הכנסת של הקואליציה לתמוך בהצעת החוק, מדובר בסטטוס קוו קיים מזה 55 שנים. חבר קואליציה שלא תומך בחוק, פועל באופן אקטיבי לפירוקה. ככה אי אפשר לנהל מדינה. העברת החוק היה האחריות המוטלת עליי כשר המשפטים".

שר המשפטים גדעון סער (צילום: ללא קרדיט)
שר המשפטים גדעון סער (צילום: ללא קרדיט)

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אמר בפתח ישיבת סיעתו: "אני חושב שעמדת נתניהו וחבורתו לא מפתיעה אף אחד. הם כבר הסבירו באופו ברור שלא מעניין אותם שום דבר: לא נשים מוכות, לא מקרי אונס, העיקר השלטון. אין מישהו שפגע במפעל ההתיישבות יותר מנתניהו. הוא העביר את חברון לערפאת, הצביע בעד ההתנתקות והקפיא ב-2009 את הבנייה ביהודה ושומרון לאחר ניצחון של אובמה.

"לכן פגיעה ביהודה ושומרון, זאת מסורת אצל נתניהו, הוא גם שיחרר את יחיא סינוואר מהכלא והתכתב איתו כשכבר היה בעזה, הקואליציה תצליח להתגבר על כל המצב שנוצר. אני מאמין שבסופו של דבר נעביר את תקנות יהודה ושומרון".

אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
אביגדור ליברמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

יו"ר סיעת העבודה, מרב מיכאלי, אמרה בפתח ישיבת הסיעה: "הממשלה הזאת חזרה להתעסק בענייני המדינה ולא באיש אחד ספציפי ובפוליטיקה. אני קוראת לכל חבריי באופוזיציה לשרת את הטרללת של נתניהו. זה שהוא רוצה שהמדינה תישרף, זה לא דבר חדש. אבל כל אלה מהקואליציה שמצביעים נגד תקנות יו"ש, פותחים את המדינה לנתניהו ולבן גביר ולכל הטרללת שלהם".

ואולם, בעת ששרת התחבורה נשאה דברים, התפרצה לדבריה נהגת אוטובוס: "צאי מהטיק טוק - נמאס לנו לעשות פיפי בבקבוקים ובדליים". לטענתן, השרה מיכאלי סירבה לפגוש את הנהגות, אולם בעת שהנהגת צעקה לעבר השרה בישיבת הסיעה, האחרונה ביקשה להשאירה ולשמוע דבריה.

בהתייחסה למשבר בקואליציה, אמרה מיכאלי כי "גם מפלגת העבודה, שהיא מפלגת היציבות בקואליצית השינוי, גם מפלגת העבודה עושה בה דברים, שהיא לא תעשה כשנחזור להיות מפלגת שלטון בממשלה. מפלגת העבודה תפעל להשיג הסכם מדיני לפתרון הסכסוך הישראלי פלסטיני במקום להצביע להוראות שעה של המצב הנוכחי. אבל, כרגע, הקואליציה הזאת היא הקואליציה החשובה ביותר והטובה ביותר למדינת ישראל ולכן מפלגת העבודה תמשיך לעשות כל מאמץ כדי להשאיר אותה פועלת למען אזרחיות ואזרחי ישראל".

שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

יו"ר מפלגת כחול לבן, בני גנץ, התייחס בפתח ישיבת סיעתו לאיום הגרעין האיראני ואמר: "מה שירחיק את איראן מהתקדמות לפצצה, הן פעולות נחושות של הקהילה הבינלאומית. שיפגעו בה כלכלית וצבאית. איראן ממשיכה להסתיר את האמת עמוק מתחת לקרקע, במגוון אתרים. טוב עשה ראש הממשלה שנפגש עם מנכ"ל סב"א והעביר לו את המידע שברשותנו".

בהמשך, התייחס לסוגיית אסדת הגז מול חופי לבנון והבהיר: "ביום שבת הגיעה אסדת כריש למקום בשטח הימי של ישראל שאיננו במחלוקת. מדובר בסוגיה אזרחית ואין למערכת הביטחון כל נגיעה בנושא. כל דבר הקשור למחלוקת יפתר במשא ומתן ביננו ללבנון, בתיווך ארצות הברית". 

בסיום התייחס לפלונטר הפוליטי ואמר: "אני מקווה שהיום נצביע על הארכת התקנות. מדובר בשימור של מצב קיים, לכן אני מקווה שכולם יצביעו בעד. ערכתי בדיקה עם מערכת הביטחון, איזה תקנות יהיה ניתן להפעיל בהוראה של מפקד, גם אם לא יעברו היום בכנסת. השנה הנוכחית הוציאה את ישראל מדשדוש ארוך. הפשרות שכולנו עושים הן למען מטרות גדולות, למען התמונה הגדולה והרחבה. קריטי שנמנע בחירות שעשויות להיות הרסניות כלכלית ומדינית".

"התחלנו בתהליך משמעותי לבניית תוכניות עבודה לקראת היום שאחרי"

יו"ר סיעת הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ׳, אמר בישיבת הסיעה: "היום מוכח בפעם המי יודע שזו כבר לא רק ממשלת בנט עבאס, זו ממשלת בנטיבי. כל חקיקה שעוברת, היא בזכות הרשימה המשותפת מה שאומר שחקיקה ציונית לא יכולה לעבור. קואליציה שלא מסוגלת להעביר בכוחות עצמה חקיקה היא לא לגיטימית ולכן דינה אחד: ליפול ומהר. כל מי שנשאר בממשלה הזאת ומנשים אותה מלאכותית יתן את הדין בפני הציבור היהודי והלאומי".

"במסגרת אובדן העשתונות הערכי, חברת הכנסת עידית סילמן מאויימת באופן פלילי על ידי עיתונאים. זו חרפה. המשטרה מוכרחת להיכנס לחקירת העניין. איומים הם איומים מכל צידי המתרס. תושבי יהודה ושומרון מתמודדים שנים ארוכות וביתר שאת בשנה האחרונה בהדרדרות משמעותית במצב הבטחוני. יש לנו גב מהתושבים בהתיישבות להתנגדות הערכית והעקרונית לממשלת הבלהות של בנט וטיבי. כן, גם אם יהיו לכך משמעויות. תושבי יהודה ושומרון הם גיבורים ונוכל גם לאתגר הזה אם יגיע", הוסיף.

עוד אמר כי "הממשלה הזאת תיפול. היא תיפול כי אין לה רוב. במקביל לעבודה על הפלתה, התחלנו בתהליך משמעותי לבניית תוכניות עבודה לקראת היום שאחרי. ממשלת הימין הבאה לא תוכל להיות ימנית רק בדיבורים אלא תהיה מוכרחת להיות ימנית במעשים. בערב החג קיימתי מפגש עם כלל ארגוני החברה האזרחית הלאומיים כדי להתחיל את התהליך. אני קורא לכל החברים במחנה הלאומי להתחיל ולהיערך עם תוכניות עבודה".

בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

סיעת הליכוד הודיעה כי ישיבת הסיעה שנקבעה לשעות הצהריים תבוטל, כאשר ככל הנראה הסיבה היא חשש להדלפות מתוך הישיבה. 

כמו כן, לאחר ישיבות הסיעה תיפתח מליאת הכנסת כאשר צפוי להיות ערב מותח במיוחד. החוק להחלת תקנות החירום ביהודה ושומרון צפוי לעלות להצבעה במליאה, כאשר עד כתיבת שורות אלה לא ברור האם בכלל לקואליציה יהיה רוב להעביר את התקנות.

בקואליציה מקווים שסיעת רע"ם כולה תתמוך בתקנות, אולם החשש הוא מכך שח"כ מאזן גנאים, המתנדנד ונתון ללחצים כבדים להתנגד להצעת החוק, יצביע נגד או ייעדר מההצבעה. בכל מקרה, גם אם לא יושג רוב, שר המשפטים סער יעלה להצבעה את הצעת החוק.