בממשלה מגבירים היום (שלישי) את הלחץ על חברי הכנסת שהפרו את המשמעת הקואליציונית בעקבות המפלה שספגה הקואליציה אמש במליאת הכנסת עם נפילתו של חוק יו"ש, כאשר שרים וחברי קואליציה רבים קוראים לחברי הכנסת מאזן גנאים וג'ידא רינאווי זועבי להתפטר ו"להחזיר את המנדט שקיבלו". 

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד השתתף בכנס דמוקרטTV וקרא לח"כ ג'ידא רינאווי זועבי, שהצביעה נגד ההצעה, לעזוב את הקואליציה: "אני לא רוצה להתערב יותר מדי בענינייה הפנימיים של מרצ. אנו חיים חיים לא פשוטים. גם אתמול בלילה ראינו את זה. מי שלא יכול לחיות עם הקואליציה הזאת שיעזוב. מי שיכול לחיות איתה שיתחייב לה. אי אפשר לשחק עם שני הדברים בו זמנית. אנו עוברים תהליך קשה ואני מאמין שאפשר להחזיק אותו עוד הרבה זמן. בעיני הדבר הנכון למי שלא יכול לחיות עם זה הוא להחזיר את המנדט לציבור".

שר הבריאות ויו"ר מרצ ניצן הורוביץ התייחס בציוץ בטוויטר לפעולתה של חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי: "הממשלה חשובה לנו, חשובה לישראל. למרצ יש בה הישגים רבים. אנחנו מחוייבים להחלפת נתניהו ולבלימת סמוטריץ ובן גביר. מרצ לא תתן יד לחזרתם לשלטון. זה מחייב מאמץ והחלטות קשות. מי שלא יכול לעמוד בקשיים, יכול לסיים את תפקידו. אני עובד ללא הרף כדי לשמור על הממשלה ולמנוע בחירות. משוכנע שנצליח".

גם סגן שר הדתות מתן כהנא השתתף בוועידת התקשורת של דמוקרט TV ואמר על הח"כית שפרשה מהקואליציה עידית סילמן כי היא‏‎ ״הוכיחה אתמול במעשיה שהיא אינה חלק מימינה ויהיו לכך השלכות״. זאת, לאחר שהצביעה אמש נגד מינויו המחודש לשר הדתות. 

ג'ידא רינאוי זועבי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ג'ידא רינאוי זועבי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בתוך כך, חברי סיעת תקווה חדשה צפויים להתכנס היום לישיבה במהלכה הם צפויים לדון במצב הפוליטי הנוכחי, בהשלכותיו השונות - ובצעדיהם הבאים. מבחינתו של גדעון סער, מי שמפרקים את הממשלה הם רע"מ ומרצ, זאת לאחר שהדגיש בעבר כי מתנגדי החוק הם אלו שמפרקים את הקואליציה. עם זאת, נראה כי מצב בו סער יוביל לבחירות, הוא מתנה לנתניהו - ואין בכוונתו לעשות זאת. מסיבה זו, כל הצעדים הנשקלים, וההחלטות השונות, יתקבלו בהתאם.

כאמור, בקואליציה נחושים להביא את חוק התקנות ביהודה ושומרון להצבעה נוספת בעוד כשבוע או שבועיים, כאשר עד אז מתכננים "לטפל במי שהפרו את המשמעת הקואליציונית, בתקווה שעד ההצבעה החדשה הם כבר לא יהיו בכנסת". כעת, השאלה באילו מהכלים, אשר נמצאים בידי הקואליציה בכלל, וראשי רע"מ ומרצ בפרט, יבחרו לנקוט כדי לגרום לחברי הכנסת מאזן גנאים וג'ידא רינאווי זועבי להתפטר.

בין היתר, ראש מפלגה יכול ללחוץ על הח"כ המורד להחזיר את המנדט ולעזוב, אך ההחלטה הסופית נמצאת בידי הח"כ עצמו בלבד. בקואליציה מאמינים כי יוכלו להפעיל נגדם את המנופים שקיימים בתוך הציבור הערבי.

מאזן גנאים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מאזן גנאים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

במקביל, בקואליציה לא שכחו את עידית סילמן, וטוענים כי ההחלטה לפטר אותה מראשות ועדת הבריאות, כבר הבשילה ואף התקבלה, ולהוציא אותה לפועל "זה רק שאלת הטיימינג".