הלילה נפלו שתי הצבעות משמעותיות של הממשלה, ורבים מעריכים כי היא מתקרבת לימיה האחרונים. תחילה, נפלה הצעת החוק להארכת תקנות החירום על יהודה ושומרון, של שר המשפטים גדעון סער, אליה התנגדו של חברי הכנסת גנאים מרע"ם ורינאוי-זועבי ממרצ. לאחר מכן נפלה גם ההצעה למינויו של מתן כהנא לתפקיד שר הדתות - בשל התנגדותה של ח"כ עידית סילמן. חבר הכנסת אחמד טיבי (הרשימה המשותפת) שוחח הבוקר (שלישי) על כך עם ינון מגל ויריב אופנהיימר בתוכניתם ב-103FM

בתחילת הדברים אמר אופנהיימר לטיבי: "ראיתי אותך אתמול מצביע עם נתניהו ובן גביר ושלושתכם הייתם שמחים אחרי ההצבעה. כשאתה מצביע עם שניהם ביחד, מישהו כנראה עושה סיבוב על מישהו ויש לי תחושה שזה לא אתה".

חבר הכנסת השיב: "תבדוק את ההצבעות שלי ושל חבריי מתחילת הקדנציה עד עכשיו, אם יש פעם אחת שאני הצבעתי בניגוד למצפוני, אני אתנצל בפני הציבור שלי, אבל תמיד, הרשימה המשותפת הייתה הסיעה היחידה שהצביעה על פי עקרונותיה".

אופנהיימר לא התרשם ואמר: "בסוף אתה פוליטיקאי, יש השלכות פוליטיות לכל הצבעה". טיב הסביר: "אני לא ערבי שעובד לפי המידות של שותה האספרסו בקפה בת"א. אני ערבי שפועל על פי צו מצפונו, לא מוריד את הראש, לא מעניין אותי בנט, נתניהו. יש לי מצפון, יש לי עמדה, יש לי מצע ואני לא מוכן להצביע בעד תקנות שמנציחות אפרטהייד כי יש כאלה שחולמים בלילה נתניהו או בנט".

"אתה לא תמים", השיב אופנהיימר, "אתה מבין שהתקנות האלה יעברו. גם אם היית ח"כ יהודי או חרדי או שמאלני, גם הייתי בא אליך באותן טענות. זה לא קשור לזהות הלאומית או האתנית שלך. זה בכלל לא קשור". 

"אני מאוד מתעב פשיסטים וגזענים, אבל אני לא פחות נרתע ממתנשאים שמאלנים", ענה טיבי, "אל תגידו לי מה לעשות. אל תדרשו ממני לפרוש לכם שטיח אדום בדרך אל שטח הנוחות שלכם, כאשר מרצ מצביעה בעד תקנות שעת חירום, שהוא חוק אפרטהייד, והממשלה הזאת, בנושאים שאתה ואני מאמינים בהם יריב, היא יותר גרועה מהממשלה הגרועה שקדמה לה - גם בנושא הפלישות למסגד אל-אקצא, גם בנושא הריסות בנגב, גם עליות מחירים, גם בחיזוק התנחלויות". 

עוד אמר: "אז הכול זה או ביבי או בנט. למה זה צריך לעניין אותי, להיות שבוי בין ביבי לבנט? אני שבוי בקונספציה שלי ומוכן מדי פעם - כשהקואליציה מביאה הצעות סבירות לפי דעתי, או טובות לציבור שלי - אני מצביע בעד".  


מגל הצטרף לשיחה ושאל את טיבי: "אז למה אתה נותן לממשלה הזאת רשת ביטחון?". 

טיבי: "שום רשת ביטחון. רשת ביטחון זה למנוע מהממשלה ליפול או בפיזור כנסת, או בתקציב או באי אמון. אנחנו בתחנות האלה, בפיזור כנסת, ובתקציב ובאי אמון, נגד הממשלה. אנחנו לא רשת ביטחון של הממשלה הזאת. עד לנפילת הממשלה יהיו חוקים, למשל מענקים של קורונה - הליכוד לא רוצה שנצביע בעד החוקים האלה, אנחנו במשותפת הצבענו, כי אנחנו חושבים שזה טוב, לכן אנחנו שונים מהאופוזיציה של גוש הימין". 

"אנחנו אופוזיציה אחרת. אנחנו הצבענו על פי צו מצפוננו. מרצ והעבודה הצביעו בעד תקנות האפרטהייד למרות שהן נגדן, הליכוד הצביע נגד התנחלויות, למרות שהוא בעדן, והמשותפת הצביעה נגד כי היא נגד. אני גאה בהצבעה הזאת", קבע טיבי. 

בהמשך, שאל מגל את טיבי האם הוא מתכוונת להתנצל בפני חברת הכנסת מירב בן ארי (יש עתיד) על כך שכינה אותה "חלאת אדם". טיבי הגיב על כך וענה:  "היא עשתה סיבוב הופעות. אני פעם ראשונה מתייחס לזה, כי אתה שואל. היא גם אמרה דברים לא נכונים שכאילו מזמן היא לא מחליפה מילים איתי. היו לי יחסים טובים איתה כשהיא הייתה 'בכולנו', לפעמים יותר מאשר טובים, אפילו חיבבתי אותה. בקדנציה הזאת, משהו השתבש אצלה. היא מגלה אמפתיה רבה לאיתמר בן גביר בעמדות ובהתנהגויות, עד כדי כך שבאחת הוועדות שהיא מנהלת, בן גביר תקף את סאמי אבו שחאדה, חברי לסיעה, וכשגוננתי עליו, היא גירשה אותי ולא העירה לבן גביר. מאז, אני לא מחליף איתה מילה. זאת ההיסטוריה הנכונה". 

לאחר מכן שאל אופנהיימר: "יש לך הצעת חוק שתעלה מחר על העלאת שכר מינימום ל-40 שקלים. אולי היה נכון דווקא להגיד 'תתמכו בהצעת החוק שלי של שכר מינימום, אני איעדר מההצבעה אמש ואתן לקואליציה הזאת מרחב נשימה'?". טיבי הגיב בשלילה וקבע: "אני לא עושה סחר מכר בין התנחלויות ועקרונות לבין הצעת חוק כזו. היא הצעת חוק חשובה ביותר ואני אביא אותה מחר. אני חושב שעד עכשיו הצלחנו לגייס את האופוזיציה". 

לסיום, התייחס ח"כ טיבי לדבריו על ההופעה של הצל וסטטיק שבה קיללו אותו: "אני לא מכיר את סטטיק. אנשים שלחו לי, לא אהבו את זה. גם אני לא אהבתי את הגידופים האלה. ההופעה המשותפת שלו, לא לכבודו, לכן כתבתי 'אכזבת'. הוא גם מופיע בפריים טיים, ובחברות מסחריות שעוסקות גם מול הציבור הערבי. אני חושב שהנוכחות שלו שם (בהופעה) הייתה מבישה".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm