דוח שפרסמה היום (שלישי) המועצה לזכויות האדם של האו"ם מאשים את ישראל בסכסוך עם הפלסטינים וטוען כי "הכיבוש הישראלי בגדה המערבית מזין טינה מוגברת בקרב העם הפלסטיני ומתדלק מעגל אינסופי של אלימות". במשרד החוץ דחו את מסקנות הדוח וטענו כי מדובר במסמך "מוטה וחד צדדי, שנגוע בשנאה למדינת ישראל".

הדו"ח הקצר בן 18 העמודים של ועדת החקירה השנויה במחלוקת של האו"ם על "השטח הפלסטיני הכבוש, כולל מזרח ירושלים וישראל" ומסמן את הראשון במה שיהיה סדרת דוחות שנתיים למועצת זכויות האדם של האו"ם בז'נבה. הוועדה מתכננת להתמקד בחלקה של ישראל בסוגיות של אפליה מצד המדינה היהודית, בגבולות הריבוניים של המדינה ומחוצה לה.

"הממצאים וההמלצות הרלוונטיים לסיבות הבסיסיות כוונו ברובם המוחלט כלפי ישראל, והם מהווים אינדיקציה לאופי הא-סימטרי של הסכסוך ולמציאות של מדינה אחת הכובשת את השנייה", אמר אחד מראשי ועדת החקירה. הדו"ח דיבר על פעולות ישראל בגדה המערבית, בעזה ובמזרח ירושלים כמצב "תמידי", וציין כי לא סביר שהמצב יסתיים ללא התערבות בינלאומית.

"הוועדה מציינת את עוצמת הראיות האמינות לכאורה הזמינות, המצביעות באופן משכנע על כך שלישראל אין כוונה לסיים את הכיבוש, יש לה מדיניות ברורה של הבטחת השליטה המלאה בשטח הפלסטיני הכבוש והיא פועלת לשינוי הדמוגרפיה באמצעות שמירה על סביבה דכאנית לפלסטינים וסביבה נוחה למתנחלים ישראלים", נכתב בדו"ח.

הדוח התייחס גם לאלימות הפלסטינית כלפי ישראלים ודיבר על הצורך של כל הצדדים, לרבות קבוצות פלסטיניות חמושות, לכבד את החוק הבינלאומי. הוא ציין במיוחד את ירי הרקטות "בלי הבחנה" לעבר ישראל, אבל הוא לא דיבר על הפרות החוק הבינלאומי של חמאס.

בניגוד לבדיקות קודמות של האו"ם, הדוח מתמקד לא רק בפעולות ישראליות בשטח שלתפיסת האו"ם יהיה בסופו של דבר חלק מהמדינה פלסטינית, אלא הוא גם מתכנן לבחון את הפעולות הישראליות בגבולותיה הריבוניים, לרבות לגבי סוגיות של אפליה.

ישראל חששה שוועדת החקירה אשים את ישראל בפשעי אפרטהייד, בדומה לדיווחים שכבר פורסמו על ידי מספר ארגוני זכויות אדם לא ממשלתיים. היא דחתה את טיעון האפרטהייד שיציב סוגיות של גזע בליבת הסכסוך עם הפלסטינים, וטענה שהסכסוך שלה עם הפלסטינים הוא טריטוריאלי, זמני במהותו ואין לו כל קשר לסוגיות של גזע.

הדו"ח אינו מזכיר את המילה אפרטהייד, אך כן דיבר על שיטות אפליה ישראליות ועל מה שכינה כ"כשלונה של ישראל בעמידה באמנה הבינלאומית לביטול אפליה גזעית". הדוח הדגיש את דאגת הוועדה מפני חוק מדינת הלאום משנת 2018, שכן חוק זה עלול "להחריף את האפליה המבנית הקיימת ושיטתית נגד לא-יהודים בישראל", נכתב.

בדוח נכתב עוד כי "הכיבוש הישראלי בגדה המערבית מזין טינה מוגברת בקרב העם הפלסטיני ומתדלק מעגל אינסופי של אלימות", והוועדה ציינה כי "סיום הכיבוש לא יהיה מספיק, ויש לנקוט צעדים נוספים כדי להבטיח שכל האנשים בפלסטין וישראל יוכלו להנות מכל זכויות האדם, שדיוויון מלא ללא שום אפליה".  

משרד החוץ בתגובה: "דו"ח מוטה וחד צדדי, שנגוע בשנאה למדינת ישראל"

במשרד החוץ הישראלי הגיבו בתקיפות לפרסום הדוח וטענו כי "דו"ח ועדת החקירה של המועצה לזכויות אדם, שפורסם היום, הוא לא יותר מבזבוז כספים ומאמץ של מערכות האו"ם כחלק מציד המכשפות, שמנהלת המועצה לזכויות האדם כנגד ישראל. מדובר בדו"ח מוטה וחד צדדי, שנגוע בשנאה למדינת ישראל ומתבסס על שורה ארוכה של דו"חות חד צדדיים ומוטים קודמים". 

"הדו"ח מתעלם משנים של טרור רצחני של ארגוני הטרור הפלסטינים כנגד אזרחים ישראלים, כמו גם מהסרבנות הפלסטינית ארוכת השנים וההסתה הפרועה והאנטישמית של הרשות הפלסטינית ומנגנוניה. ועדת החקירה התעלמה מהסיבות האמיתיות שהובילו את ישראל להגן על אזרחיה מול ארגוני טרור רצחניים המבצעים פשע מלחמה כפול: ירי על אזרחים ישראלים מתוך אזורים אזרחיים ברצועת עזה". 

"ועדת החקירה והדו"ח המוטה שפרסמה, הם תוצאה של ההטייה האנטי ישראלית הקיצונית של המועצה לז"א. חברי הועדה, המתיימרים להיות אובייקטיביים, נבחרו לתפקידם רק בשל עמדתיהם האנטי ישראלית הפומביות והידועות, בניגוד מוחלט לכללים שקבע האו"ם. מדינת ישראל תמשיך להגן על אזרחיה בהתאם לערכים ולסטנדרטים הבינ"ל הגבוהים ביותר", נמסר בהודעת משרד החוץ.

תנועת "לוחמים לשלום" מסרה בתגובה לפרסום הדו״ח: "זהו דו״ח חשוב, אשר בצורה תמציתית וממוקדת סקר את הפרות זכויות האדם ופשעי המלחמה בישראל ובפלסטין – ובכללן אלו המבוצעות על ידי ישראל, הרשות הפלסטינית וקבוצות פלסטיניות חמושות. לצד הביקורת על העליה בהיקף ובחומרה של אלה, קובע הדו״ח אמת פשוטה וברורה: בשורש כל הבעיות, והאלימות מכל הצדדים, נמצא הכיבוש. רק סיומו יוכל להבטיח את השמירה על זכויות האדם של פלסטינים וישראלים גם יחד. אנו קוראים לקהילה הבינלאומית להעלות את סיום הכיבוש והסכסוך לראש סדר העדיפויות, ולדרוש קידום פתרונות כתנאי לכל שיתוף פעולה".

גם בחמאס הגיבו לפרסום הדוח, ומסרו כי הוא "מחדש את הקריאה לסיים את הכיבוש ולחייב את מנהיגיה של ישראל לשאת באחריות לפשעיהם נגד העם הפלסטיני".