הדרמה במליאה: הקואליציה ספגה הלילה מפלה בניסיונה לחדש את החוק להארכת תוקפן של תקנות שעת החירום ביהודה ושומרון, ולמנות את מתן כהנא לשר הדתות. בשיחה עם אריה אלדד ובן כספית ב-103FM, הגיב היום (שלישי) סגן השר כהנא לדברים והסביר מדוע הוא לא התאכזב מאי מינויו

בפתח דבריו, הצהיר כי הוא מאמין שיש מספיק סיבות טובות לחשוב שהממשלה תתגמר על המהמורה הזו, "בסוף אני חושב שהמפלגות שמרכיבות את הקואליציה חושבות שצריך להמשיך את הממשלה למען אזרחי ישראל. נכון אנחנו חווים קשיים, נכון אם חברים בקואליציה ימשיכו להצביע נגד החלטות הממשלה זה יהיה הרבה יותר קשה עד כדי בלתי אפשרי אבל אני רוצה לשמור על אופטימיות".

כשנשאל מה יקרה בסוף חודש יוני, במידה והתקנות ביהודה ושומרון יפקעו, השיב: "מה שקרה אתמול זה דבר חמור מאוד שבו מפלגות שלכאורה נקראות ימניות פעלו נגד האינטרס של ישראל, נגד האינטרס של המתיישבים ביהודה ושומרון, חברו ועשו יד אחת עם חברי הכנסת של הרשימה המשותפת.

"אנחנו נביא את זה עוד פעם נקווה שהם יתעשתו ויפעלו למען אזרחי מדינת ישראל. אני חושב שאיפה שיש אפשרות לעשות מו"מ פוליטי זה מה שצריך לעשות, זה כל מהותה של הפוליטיקה אבל אני לא חושב שזה מה שהיה. היה פה ממש יד אחת שעשו הליכוד עם תקומה ועוצמה יהודית יחד עם התנועה המשותפת נגד האינטרס של מתיישבי יהודה ושומרון", תקף. 

על אי מינויו, אמר כי "מבחינתי האישית פחות דרמה אם אני סגן שר או שר, כל עוד יהיו לי מספיק סמכויות כדי לקדם את העניינים שאני צריך לקדם. העניין במקרה שלי הוא הסיפור שבעוד כחודשיים וחצי אם זה לא יטופל בעצם יהיה משרד בלי שר ולכן יש לזה חשיבות". 

עם זאת, ציין כי הוא כן רואה שהנוכחות שלו בכנסת משמעותית, "חשוב שאני נמצא בזירה הזו, זה מקרין גם כלפי הקואליציה את הרצינות של ימינה, של האמונה שלנו בממשלה הזו כשמגיע מישהו שבכיר בימינה. אני חושב שזה חשוב".

על הצבעתה של חברת הכנסת עידית סילמן בניגוד לעמדת הקואליציה, אמר כהנא כי "היא הוכיחה מעל כל צל של ספק שהיא לא רוצה להיות חלק מרשימת ימינה. היא הצביעה נגד המינוי החוזר שלי להיות השר לשירותי דת, היא הצביעה נגד כל הדברים אותם חתמנו בהסכמים הקואליציוניים שבמשך שנה שלמה הייתה זו שלחמה כדי לקדם".

"ההיתלות של סילמן בנושאי דת ומדינה היא לא רצינית. היא חיפשה איזשהו סולם לרדת מהעץ שהיא טיפסה עליו וחבל שאחרי שהופעלה עליה אלימות פיזית ומילולית, בסוף היא בחרה לחבור לצד של אלה שהפעילו כלפיה את כל האלימות הזו", הוסיף. 

כשנשאל האם ניר אורבך תומך בממשלה באופן מלא, ענה: "כל עוד הממשלה הזו תיצמד לקווי יסוד שבשמם היא הוקמה, תמשיך לעבוד למען אזרחי מדינת ישראל וחברי הכנסת והשרים ימנעו מלדרוך על הרגליים אחד של השני - אז כל חברי ימינה מחויבים לממשלה הזו ולקיומה כי זה מה שעם ישראל צריך עכשיו".

"אורבך בא לבטא פה תחושה שמשותפת לכולנו - אנחנו משלמים מחיר ציבורי מאוד יקר על מה שאנחנו עושים כדי להחזיק את הממשלה ויש כאלו שלא בא להם להצביע יחד עם הממשלה. ניר אורבך במשך שנה מצביע נגד דברים שהוא מאמין בהם כי הוא מבין מהי משמעת קואליציונית אבל אם יהיו עוד חברי כנסת שלא מבינים מה היא משמעת קואליציונית אז זה לא יחזיק מעמד", הסביר. 

ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם)
ראש הממשלה נפתלי בנט (צילום: מרק ישראל סלם)

עוד התייחס חבר הכנסת לנוכחות מפלגת רע"מ בממשלה, ואמר כי את המהלך המשמעותי בממשלה הזאת עשו ימינה ורע"מ. "הבנו שזה מה שמדינת ישראל עכשיו צריכה. אני לא רוצה להתעסק למנסור עבאס במה שקורה במפלגה שלו, מקווה שהוא יצליח לעשות שם סדר כדי שהקואליציה הזאת תחזיק מעמד".

"אני חושב שאם הם היו מבינים שבהצבעה שלהם היא זאת שתכריע יכול להיות שזה היה נראה אחרת. גם ממרצ לפחות ח"כ אחת הצביעה נגד. הם הבינו שזה לא על הקול שלהם אז מעריך שמה שהם אמרו לעצמם זה שאין להם מה לאכול את הדגים המסריחים ולהיזרק מהעיר. אני רוצה להאמין שאם עכשיו הם היו מבינים שיש פה קואליציה איתנה שכולם מבציעים ביחד אז הם היו מצביעים עם הקואליציה", ציין.

בהמשך, התייחס חבר מפלגת ימינה למצבו של ראש הממשלה נפתלי בנט בעקבות האירועים האחרונים, ושיתף כי "אני פוגש אותו כל יום, מדבר איתו כמה פעמים ביום, הוא מאוד נחוש ושלם עם ההחלטה. הוא מוכן להילחם בכל הכוח על הממשלה הזאת אבל לא בכל מחיר".

"אנחנו יודעים שאנחנו רוצים את הממשלה הזאת, מאמינים בממשלה הזאת, אנחנו חושבים שזו ממשלה שעשתה דברים גדולים וחשובים למען אזרחי מדינת ישראל ואם יש מישהו שרוצה לפרק אותה נא התכבד ויפרק אותה, אנחנו נמשיך לנסות לשמור עליה", הצהיר.

עוד התייחס סגן השר לסוגיית הגרעין האיראני, והסביר כי "המוטיבציה של האיראנים לשלוח את זרועות התמנון שלהם לכל מקום שהם יכולים גבוהה גם כך ואני חושב שטוב שעושה ראש הממשלה יחד עם שר הביטחון שמנהלים פה מדיניות אחרת, מדיניות של גביית מחירים באופן ישיר ממי שפוגע בנו. הפטנט הזה של לריב עם הנבוט במקום עם מי שמחזיק בו לא עבד, ואני חושב שהמסרים מועברים בצורה ברורה, כל המערכה מול איראן הן הדיפלומטית והן הביטחונית, זה שינוי גישה מכל מה שהיה מקובל עד הממשלה הזאת".

השר פורר: "צריך להתעסק פחות בפוליטיקה ויותר בעשייה"

שר החקלאות ופיתוח הפריפריה, הנגב והגליל עודד פורר שוחח גם הוא עם בן ואריה הערב, והתייחס למשבר הפוליטי בממשלה: "אני מאוד אופטימי, אנחנו בממשלה שהיא ממשלה צרה, יש לזה משמעויות שהקואליציה היא לא קואליציה רחבה. יש פה תקוה מאוד גדולה לעם ישראל, ראינו שנה שלמה של פעילות באמת ענפה בכל הגזרות ואני דיי אופטימי שהיא תימשך".

"יש לנו עוד הרבה מה לעשות ויש לנו גם אתגרים קדימה ומבחנים. אנחנו יודעים לאן אנחנו רוצים להגיע, יש לנו חזון מאוד ברור על מה שהממשלה הזאת צריכה לעשות בהרבה מאוד תחומים. לכן, ככל שאנחנו נמשיך להיות מוכווני מטרה נצליח לצלוח גם את הגלים הגבוהים שלפנינו", הוסיף. 

לדבריו, כדי שקואליציה תעבוד כל הגורמים שלה צריכים להיות מחויבים להחלטות ועדת שרים לענייני חקיקה, ככה זה עובד. "הרבה פעמים יש חוקים שהייתי רוצה לראות אותם עוברים אבל ועדת שרים לחקיקה לא אישרה אותם אז חברי ישראל ביתנו במליאה מצביעים נגדם, ואם יש חוקים שוועדת שרים לחקיקה החליטה כן לאשר אותם היא מצביעה בעדם. ככל שהעסק הזה עובד ככה קואליציה יכולה להתקיים, הרי ברגע שאנחנו מרגישים אם מישהו מאיתנו ירגיש שאנחנו לא רוצים בהמשך קיומה של הממשלה יודעים לעשות את זה".

"אני לא אוהב את כל הבכי שאני שומע סביבי בחלק מהמקרים 'זה קשה', אף אחד לא חשב שלקיים את הממשלה הזאת יהיה קל, להקים אותה היה לא פשוט. אבל החשיבות של מה שאנחנו עושים ביום יום - אלה דברים נדרשים שעליהם אנחנו נלחמים. ככל שנהיה ממוקדים בהם נמשיך לתפקד. אם תקום פתאום ממשלה שתוכל להביא 61 הצבעות ותזכה לאמון הכנסת – זו הדמוקרטיה הישראלית. אין כזו ואני גם לא רואה ממשלה אחרת שזוכה לאמון הכנסת, אני גם לא רואה את 61 הצבעות שמפזרות. אנחנו צריכים להתעסק בעשייה ולא בפוליטיקה", הסביר. 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM