מבוכה נוספת לקואליציה: הצעת החוק להעלאת שכר המינימום ל-40 ש"ח של הרשימה המשותפת עברה  היום (רביעי) בקריאה טרומית ברוב של 23 תומכים מול ארבעה מתנגדים. כמו כן, הצעות חוק דומות של נעמה לזימי ואורלי לוי- אבקסיס עברו גם כן. 



עמדת הקואליציה הייתה נגד הצעת החוק ועוד בטרם ההצבעה התקבלה ההחלטה כי חברי הקואליציה יצאו מהמליאה, אולם בהמשך שר המשפטים גדעון סער חזר בו. חברי הכנסת וליד טאהא, אימן חטיב יאסין ומאזן גנאיים מרע"מ תמכו, מנסור עבאס לא השתתף בהצבעה. עוד קודם לכן, הודיעה המפלגה: "חוקים מסוג זה אינם יכולים לעבור ללא תמיכה ממשלתית, במיוחד בכל הנוגע לתקציב המדינה, ולכן רע"מ נטלו על עצמם לאמץ דרישה זו. רע"מ מברכת על כל שיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת על מנת לקדם את האינטרסים והנושאים של החברה הערבית שלנו".

מנגד, חברי הכנסת ממפלגת העבודה ומרצ יצאו מהמליאה טרם ההצבעה, ח"כ זועבי תמכה בניגוד לחבריה. בהמשך מסרה: "הצבעתי היום בעד הצעת החוק להעלאת שכר המינימום ל-40 שקלים לשעה، ראוי לציין כי ח״כ אחמד טיבי הוא זה שיזם את ההצעה. העלאת שכר המינימום תסייע בצמצום פערי השכר, בחיזוק מעמדם של עובדים בשכר נמוך, תגביר את הגמישות הניהולית במגזר הפרטי והציבורי ותספק יציבות ביחסי העבודה. הצבעתי עם החוק מוכיחה את תמיכתי בכל חוק שיועיל לחברה הערבית ולאוכלוסיות החלשות".

חברי הכנסת מאזן גנאיים וג'ידא רינאווי זועבי במליאה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברי הכנסת מאזן גנאיים וג'ידא רינאווי זועבי במליאה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)


ראש הממשלה בנט הוזעק למליאה והצביע נגד ההצעה. קודם לכם, השיב סגן השר אביר קארה בשם הממשלה: "העלאת שכר המינימום בצורה שאתם מציעים תפגע בחלשים ביותר בחברה הישראלית, תדלק את האינפלציה ואת עליית המחירים. לשכר מינימום יש השלכות מזיקות על הכלכלה ובפרט על החלשים ביותר.

במקביל, בשיחות סגורות אמר לראשי הקואליציה: ״הגורמים הקומוניסטיים שמנסים לקדם את החוק מתוך הקואליציה שוחטים את העסקים ומנפחים את האינפלציה. ההצעה להשית על העסקים בישראל, שהם נשמת אפה של הכלכלה, שכר מינימום גבוה ולא פרופורציונלי היא פופוליזם כלכלי לצרכי קמפיין בחירות שיפגע בראש ובראשונה בחלשים ביותר בחברה שעשויים למצוא עצמם ללא עבודה. לא אתן לזה יד".

"אם מפלגות השמאל רוצות להקל על השכבות החלשות שייקחו חלק ברפורמות הענק שאנחנו מובילים לפתיחת השווקים לתחרות, החלשת כוחם של המונופולים, הורדת המכסים והורדת מחירי המזון על ידי חשיפת המשק לייבוא. לא על ידי פתרונות פופוליסטיים לצרכי בחירות שכל בר דעת יודע שישפכו דלק למדורת האינפלציה ויפגעו בעובדים החלשים ביותר״, הוסיף.

אביר קארה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אביר קארה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)


ח"כ מוסי רז מסר: "החלטנו לצאת בהצבעה על ההצעות להעלות את שכר המינימום ל40 שקל לשעה כדי לאפשר להן לעבור. יותר מהכל, אירועי היום מוכיחים את כוחה של תנועת שמאל עממית נחושה ואפקטיבית. ברכות לתנועת עומדים ביחד, אתם עושים ועושות את זה נכון."

ממפלגת העבודה נמסר: "שמחים שיחד עם הנהלת הקואליציה הגענו להסכמה שתעביר את הצע״ח מצד אחד ומצד שני שומרת על שלמות ואחדות הקואליציה. אחרי שבלמנו את עסקת החבילה, מפלגת העבודה ממשיכה להוביל להעלאת שכר המינימום ולשיפור תנאי העובדים והעובדות תוך שמירה על משמעת קואליציונית והגעה להסכמות. הבוקר כבר הכרזנו יחד עם שר האוצר ליברמן כי עסקת החבילה במשק תשופר ותעלה הלכה למעשה את שכר המינימום בישראל. מאז ומתמיד, מפלגת העבודה היתה ונשארה מחוייבת לציבור העובדות והעובדים בישראל".

ח"כ נעמה לזימי אמרה בדמעות מעל בימת המליאה: "החוק הזה יעבור כי אנו נצא מהמליאה. זה לא אני יזמתי. זה העובדים. כולנו חתמנו עליו. נצא גם כדי לשמור על המשמעת הקולאיציונית וגם כדי שזה יעבור. הכי חשוב שהוא יעבור בטרומית למרות הכאב הגדול שלי לא להצביע עבורו. זה נכון גם עבור הקואליציה וגם עבור ציבור העובדים בישראל".

"המאבק שלנו שתהיה עסקת חבילה ראויה שלא תפגע בעובדים. הלחץ שלנו של מרצ ורע"מ זה למען זה שהועבדים יחיו בכבוד לשיפור עסקת החבילה. גם אם שורף לי בנשמה לצאת כשאני רוצה להצביע בעד. הדבר הנכון יקרה, גם אם זה לא יהיה רשום על שמי", הוסיפה ואמרה כי היא איננה מסוגלת להמשיך לנאום ושיר שהביאה עימה לנאום. חרף דבריה, במפלגת העבודה ובמפלגת מרצ טרם החליטו האם לצאת מהמליאה בזמן ההצבעה. 

חברת הכנסת נעמה לזימי דומעת על דוכן הנאומים במליאה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברת הכנסת נעמה לזימי דומעת על דוכן הנאומים במליאה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

השיר שהביאה ח''כ לזימי למליאה (צילום: לשכת ח
השיר שהביאה ח''כ לזימי למליאה (צילום: לשכת ח


ח"כ אורלי לוי-אבקסיס תקפה הקואליצה ואמרה: "להקפיץ את ראש הממשלה כדי להצביע נגד שני מיליון ארחים הנאנקים תחת עול המיסים שלך, אתם יורדים משפל לשפל. בשביל זה הביאו אותך? לחוק הזה? הקואליציה המטורפת הזו". 

תנועת עומדים ביחד, המובילה את קמפיין ״מינימום 40": ״אחרי עשרה חודשים של קמפיין ציבורי, שהפעיל מאות ואלפי פעילים ומתנדבים ברחבי הארץ, הצעת החוק להעלאת שכר המינימום ל-40 ש"ח לשעה תעבור היום בקריאה טרומית במליאת הכנסת. אנחנו קוראים לח"כים מכל הסיעות להיענות לדרישה החברתית הכי פופולארית בישראל, ולהצביע בעד". 

מוקדם יותר היום, שר האוצר, אביגדור ליברמן, ויו"ר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ אפרת רייטן, סיכמו על גיבוש מתווה משופר לעסקת החבילה ואופן הגדלת שכר המינימום. זאת על רקע השינויים שהמשק חווה בחודשים האחרונים, לאחר החתימה על ההסכם והתאריך המיועד למימושו. 

אביגדור ליברמן (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)
אביגדור ליברמן (צילום: צילום מסך מערוץ הכנסת)

כמו כן, הוסיפו בהודעה המשותפת: "כלל הגורמים הנוגעים בדבר מקיימים בימים אלה שיח משותף, על מנת לשדרג את המתווה באופן אחראי תוך הסתכלות על צמצום פערים בחברה הישראלית וצמיחת המשק.

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, התייחס גם הוא לסוגיית החוק וקרא לקואליציה: ״שימו את הפוליטיקה בצד. אלפי עובדים שנאנקים תחת יוקר המחיה מסתכלים עליכם. הצביעו בעד העלאת שכר המינימום. תנו להם לחיות בכבוד. הפלת החוק תהיה רשומה על שמכם".