ישראל דחתה בשבוע שעבר הצעה של ממשל ביידן לכנס פסגה בדרג גבוה עם הרשות הפלסטינית - כך אמרו היום (רביעי) לוואלה! שלושה בכירים ישראלים. 

בשבוע שעבר נפגש היועץ לביטחון לאומי, איל חולתא, בוושינגטון עם סגנית שר החוץ של ארצות הברית וונדי שרמן. בכירים ישראלים אמרו כי במהלך הפגישה העלתה שרמן הצעה לכנס פסגה מחומשת בהשתתפות ישראל, הרשות הפלסטינית, ארצות הברית, מצרים וירדן. לדברי הבכירים שרמן הציעה שהפסגה תהיה בדרג של שרי חוץ ותתקיים או בוושינגטון או באחת ממדינות האזור - מצרים או ירדן.

חולתא אמר לשרמן כי הוא סבור שהתנאים בשני הצדדים אינם מתאימים לקידום יוזמה כזו והדגיש כי ישראל לא רוצה באירוע שיהיה "פוטו-אופ" שיסתיים ללא תוצאות ושייצור משבר ציפיות בצד הפלסטיני. "אנחנו לא אוהבים את הרעיון הזה. נסיון העבר הוכיח לנו שמשבר ציפיות כזה עלול להביא להסלמה אלימה בשטח", אמר בכיר ישראלי. בכיר במשרד החוץ האמריקאי סירב להתייחס לדברים. "אין לנו מה להודיע", הוא אמר.

ראש המטה לביטחון לאומי, ד''ר איל חולתא (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
ראש המטה לביטחון לאומי, ד''ר איל חולתא (צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)

בממשל ביידן מנסים ליצור "אופק מדיני" או תהליך דיפלומטי כלשהו בין ישראל לפלסטינים כדי לחזק את הרשות הפלסטינית, זאת בעקבות האזהרה של הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס (אבו-מאזן) מההשלכות של המשך הקפיאון בתהליך השלום, התערערות קואליצית בנט-לפיד והעובדה שהממשלה הוקמה על בסיס ההסכמה לא לקדם מהלכים מדיניים בנושא הפלסטיני לא מאפשרת לישראל מרחב תמרון בסוגיה.

הרעיון של כינוס פגישה רמת דרג בין ישראל לפלסטינים תחת חסותן של ארצות הברית, מצרים וירדן הוצג לראשונה ללשכת ראש הממשלה על ידי הבית הלבן כבר בחודש דצמבר האחרון. במשך חודשים בכירים ישראלים לא נתנו תשובות לעמיתיהם האמריקאים בנושא בתקווה שהסוגיה תתמסמס והיוזמה תמות מאליה.

עם זאת כשהנושא עלה מחדש על ידי סגנית שר החוץ שרמן בשבוע שעבר הוחלט כי ישראל תאמר בצורה ברורה יותר שהיא מתנגדת. בכיר ישראלי אמר כי הממשלה בירושלים לא מבינה מדוע ממשל ביידן ממשיך לדחוף את הרעיון הזה פעם אחר פעם למרות שברור שסיכויי ההצלחה שלו קלושים.

דיפלומטית בכירה במשרד החוץ האמריקאי תגיע לביקור בירושלים וברמאללה

ממשל ביידן ישגר בימים הקרובים את ברברה ליף, הדיפלומטית הבכירה ביותר לענייני המזרח התיכון במשרד החוץ האמריקאי לביקור בירושלים וברמאללה במהלכו תיפגש עם בכירים ישראלים ופלסטינים. המטרה המרכזית של ביקורה של ליף תהיה להרגיע את הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס (אבו-מאזן) בכל הנוגע למחויבות האמריקאית לסוגיה הפלסטינית ולפתרון שתי המדינות.

ליף, שמאז כניסת הנשיא ביידן לתפקידו שימשה בתפקיד בכיר במועצה לביטחון לאומי בבית הלבן נכנסה לפני שבועיים לתפקידה החדש כעוזרת שר החוץ האמריקאי לענייני המזרח התיכון. בכירים ישראלים אמרו שליף תגיע לישראל בשבת. הערב הגיע לישראל מחזיק התיק הישראלי-פלסטיני במשרד החוץ האמריקאי האדי עמר כדי להכין את ביקורה של ליף.

במהלך ביקורה ברמאללה צפויה להדגיש בפני אבו מאזן את התמיכה האמריקאית בפתרון שתי המדינות, להביע מחויבות ליחסים בין ארה"ב עם הפלסטינים. היא תדגיש גם את הצורך להפחית את המתיחות ולהימנע מהסלמה. דובר מטעם משרד החוץ האמריקאי סירב להתייחס לביקורה הקרוב.

אבו מאזן (צילום: רויטרס)
אבו מאזן (צילום: רויטרס)

ביקורה של ליף מגיע אחרי שיחת טלפון קשה בשבוע שעבר בין אבו מאזן לבין שר החוץ האמריקאי טוני בלינקן. אבו מאזן מתוסכל מאוד מהמדיניות האמריקאית בנושא הישראלי-פלסטיני וסבור שממשל ביידן הפר את ההבטחות שנתן לו. מאס לי. זה הסוף", אמר אבו מאזן לבלינקן בשיחת הטלפון ביניהם לפי מקור שמעורה בפרטים.

המקור ציין כי אבו מאזן אמר לבלינקן שאם לא יהיה שינוי לטובה במצב הרשות הפלסטינית תנקוט בצעדים קשים נגד ישראלים גם אם אלה יפגעו בפלסטינים עצמם. בלינקן אמר לאבו מאזן כי הוא שוקל למנות את האדי עמר ל"נציג מיוחד לעניינים פלסטינים" כדי שיהיה מעין קונסול כללי אמריקאי שמקום מושבו בוושינגטון. אבו מאזן לא התלהב כלל מהרעיון. הוא הזכיר לבלינקן שהוא עצמו הבטיח לו במאי לפני שנה כי ארצות הברית תפתח מחדש את הקונסוליה האמריקאית בירושלים.

כמו כן, ממשל ביידן מנסה לגבש חבילת צעדים למען הפלסטינים לקראת ביקורו הצפוי של הנשיא האמריקאי בישראל וברשות הפלסטינית בחודש יולי. הבית הלבן מעוניין להרגיע את הנשיא הפלסטיני וכדי להימנע ממצב שבו ביקורו של ביידן ברשות הפלסטינית יסתיים בכישלון.