הקואליציה המקרטעת, המתקשה להתאושש מהמפלה בהצבעה על תקנות יו"ש ומינוי מתן כהנא לשר הדתות, ספגה אתמול מכה נוספת: חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) הצליחו להעביר בקריאה טרומית, בניגוד לעמדת הממשלה, הצעת חוק להעלאת שכר המינימום ל־40 שקל לשעה.

ההצעה אושרה בתמיכה של 23 חברי כנסת, בהם שלושה מסיעת רע"ם וח"כ המורדת ממרצ ג'ידא רינאוי זועבי. יו"ר רע"ם מנסור עבאס בחר להיעדר מההצבעה. נגד הצביעו ראש הממשלה נפתלי בנט, יו"ר הקואליציה בועז טופורבסקי, איתן גינזבורג (כחול לבן) ומיכל שיר (תקווה חדשה).

להצעת החוק של הרשימה המשותפת הוצמדה הצעה זהה של ח"כ נעמה לזימי (העבודה), ממובילות המאבק להעלאת שכר המינימום. אולם רגעים ספורים לפני ההצבעה, היא הודיעה בדמעות מעל הדוכן כי היא וחברי סיעת העבודה ומרצ החליטו לצאת מהמליאה כדי לאפשר להצעה לעבור: "למרות ששורף לי בנשמה לתמוך".

קודם להצבעה הוחלט בהנהלת הקואליציה כי חברי הכנסת של סיעות הקואליציה ייצאו מהאולם בעת ההצבעה. אלא שלדברי גורמים בקואליציה, "כמה דקות לפני ההצבעה הטיל גדעון סער וטו על ההחלטה, ודרש להתנגד להצבעה".


לאחר ההצבעה החלו חילופי האשמות בתוך הקואליציה. בתקווה חדשה אמרו כי ההחלטה הייתה להתנגד להצעת החוק ו"חברי הכנסת שהפרו את המשמעת הקואליציונית פועלים בצורה פופוליסטית וחסרת אחריות באופן שיטתי, ופועלים לפירוק הממשלה". מנגד, גורם בהנהלת הקואליציה השיב: "סער לא סופר את החלטות הנהלת הקואליציה והכנסת, שנציגי המפלגה שלו הם חלק ממנה. הוא הכיר את החלטת ההנהלה לא להצביע על החוק, וחיכה לדקה ה־90 כדי להטיל וטו במטרה לייצר כאוס וחוסר יציבות״.

סיעת רע"ם פרסמה קודם להצבעה הודעה על תמיכתה בהצעת החוק של טיבי וסעדי מהרשימה המשותפת, והביעה תקווה כי המהלך ייצור פתח לשיתופי פעולה בעתיד, כשהם רומזים להצבעה על תקציב המדינה. מוקדם יותר אתמול סיכמו שר האוצר אביגדור ליברמן ויו"ר ועדת העבודה והרווחה ח"כ אפרת רייטן על גיבוש מתווה משופר לעסקת החבילה ואופן הגדלת שכר המינימום.


בתוך כך, יו"ר רע"ם מנסור עבאס הגיב אתמול לדברי ח"כ ניר אורבך, לאחר כישלון ההצבעה על תקנות יו"ש, כשהטיח בח"כ גנאיים כי "הניסוי איתכם נכשל". בכנס באוניברסיטת רייכמן אמר עבאס: "הניסוי הזה נכשל? הניסוי הזה הצליח, הקמנו ממשלה והקמנו קואליציה מיוחדת. הוכחנו שאנחנו יכולים לעבוד ביחד. יש לנו בעיה ברמת חברי כנסת מסוימים. הם לא נבחרו כי אנשים רצו את 'האיש הזה'. הבחירות הן לא אישיות וזה אתגר שאנחנו צריכים להתמודד איתו. יש לי נטייה לחשוב שאנחנו נצליח להתגבר על המשבר הזה".


למרות ניסיונו של עבאס להרגיע, סוגיית אורבך ממשיכה להעסיק גורמים באופוזיציה. שיחות רבות נוהלו עמו ועם מקורביו במטרה להפוך את מצוקתו ואי־שביעות רצונו מהמצב בקואליציה - להחלטה לפרוש ולהיות האצבע המכריעה בהצבעה על ההליכה לבחירות.


גורמים בליכוד אף טענו אתמול כי שמעו מאורבך שההחלטה התקבלה והוא מוכן לעשות את הצעד הדרמטי. מנגד, בימינה ובקואליציה טוענים כי גם הם שוחחו עם אורבך ארוכות, וכי על אף שהוא ב"מצב נפשי קשה" – אין בכוונתו להכריז על פרישתו משורות הקואליציה.

במקביל, שרת הפנים איילת שקד התייחסה אתמול לראשונה בכנס אשכול יהודה ושומרון לנפילת הארכת התקנות, ואמרה כי היא מקווה שהן יעברו ושראשי הרשויות יסייעו בכך. "צר לי שנתניהו וסמוטריץ' מאמצים את אג'נדת הרשימה המשותפת ומפילים חוק חשוב", הוסיפה.

עוד הוסיפה: "אחרי שהאופוזיציה הפילה את חוק האזרחות, הצלחנו להעביר אותו. זה נכון שהאחריות עלינו להעביר את תקנות יו"ש, ואנו עובדים על זה כדי לאשר זאת. אם החוק ייפול, זה יהווה בעיה גדולה לתושבים ואנחנו בוחנים איך לעקוף זאת. צריך להבין שהמדינה חשובה יותר מהכל. אני קוראת לראשי המועצות ביו״ש: שימו את הפוליטיקה בצד ותדאגו לתושבים".

לא מתרגשים: רינאוי זועבי וגנאים ממשיכים להפגין עצמאות

בקואליציה לא מצליחים להחזיר בינתיים לתלם את חברת הכנסת המורדת ג'ידא רינאוי זועבי (מרצ), שגם אתמול הפרה משמעת קואליציונית ותמכה בהצעת החוק של חברי הכנסת אחמד טיבי ואוסמה סעדי (הרשימה המשותפת) להעלאת שכר המינימום. לאחר שהצביעה נגד אישור "חוק יהודה ושומרון", טענה זועבי כי בשיחה שהייתה לה עם יו"ר יש עתיד שר החוץ יאיר לפיד, לאחר שהודיעה על פרישתה מהקואליציה, סיכמה איתו כי תקבל חופש הצבעה בחוקים החשובים לחברה הערבית.

ג'ידא רינאווי זועבי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ג'ידא רינאווי זועבי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


בלשכת לפיד מיהרו להכחיש את הדברים ומסרו אתמול כי "זה לא מה שסוכם עם ח"כ רינאוי זועבי. הובהר לה ומבהירים שוב: חברי קואליציה צריכים להצביע עם הקואליציה או להתפטר". עוד נמסר מלשכת לפיד כי "לגבי התקנות, מבהירים כי טרם נקבע מועד להעלתן שוב לאישור: את התקנות נעלה שוב כשנדע שרוב הסיכויים שיעברו".

בהקשר זה אמרה אתמול חברת הכנסת זועבי כי תצביע שוב נגד, אם וכאשר תקנות יו"ש יועלו להצבעה חוזרת במליאה. בתוך כך, ח"כ מאזן גנאים, המורד בשורות רע"ם, החריף אתמול את הטון ואמר בכאן ב': ״רק אני מחליט מתי לפרוש. אף אחד לא יחליט בשבילי. הבאתי עשרות אלפי מצביעים לרע"ם בבחירות, אני מהווה עבור המצביעים האלה שגריר ורק הם יכולים לדרוש ממני לפרוש. אקבל את ההחלטה בזמן הנכון והמתאים״.