על רקע הטלטלה בקואליציה והחשש בפני הפלת הממשלה והקדמת הבחירות, יו"ר סיעת רע"ם, חבר הכנסת מנסור עבאס, השתתף היום (שבת) באירוע "שבתרבות" בבאקה אל-גרבייה. ח"כ עבאס נשאל בין היתר, האם יהיה מוכן לשבת בקואליציה תחת נתניהו וסיפק תשובה מפתיעה. בהמשך, התייחס גם לסוגיית הסטטוס קוו בהר הבית ולסערה סביב חבר הכנסת מאזן גנאים והקריאות לעברו להתפטר.

בפתח דבריו, נשאל האם הוא מוכן לשבת תחת נתניהו, או להיות שותף לממשלה עם חבר הכנסת איתמר בן גביר. ח"כ עבאס השיב כי "אנו לא פוסלים אף אחד, יש מי שפוסל אותנו. אנו רוצים שותפות. אנו רוצים להיות חלק מהקואליציה במדינת ישראל בעשור הקרוב. לא חשוב אם נקים אותה או נצטרף אליה, אני רוצה להיות שם".

מנסור עבאס, מאזן גנאים (צילום: פלאש 90)
מנסור עבאס, מאזן גנאים (צילום: פלאש 90)

לדבריו, "נתניהו אומר שאני תומך טרור. ישבנו בבית שלו כמה פעמים ודיברנו על פוליטיקה ודברים נוספים. כנראה שאם אנו יוצאים לבחירות הוא יעשה קמפיין אגרסיבי ביותר על החברה הערבית והפוליקה הערבית. הוא ישתמש בזה עד הסוף ונראה מה יהיה בבחירות".

ח"כ עבאס התייחס גם למדיניות הממשלה בהר הבית. הוא ציין כי "יש אנשים שמסיתים נגדי ורוצים לראות אותי מותקף. באמת, ההצהרות של ממשלת ישראל הנוכחית וזאת שקדמה לה, מביעים עמדה חד משמעית שהם שומרים על הסטטוס קוו. יש לנו בעיה עם תפיסת התוכן של הסטטוס קוו. אנחנו מתכוונים למשהו אחד והמשטרה מתכוונת למשהו אחר".

עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
עימותים בהר הבית (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

"אין ספק שבממשלה הנוכחית יש מי שמנסה לאתגר אותה בסוגיה הזו, כפי שעשה אריאל שרון שנכנס לשם ואז החלו המהומות. אומרים שדווקא בתקופה הזו, מספר האנשים שנכנסו גדל. בוודאי, כי מי נכנס? אנשים שרוצים להפיל את הממשלה ומנסים להתגרות גם במוסלמים וגם ליצור אווירה של משבר שיוכל להפיל את הממשלה, זה כל הסיפור. גם בצד השני שי שימוש פוליטי בסוגיה. לכל אחד יש מטרות ויוצאים בהצהרות ואיומים. כל אחד עושה מה שטוב לאינטרס המפלגתי שלו", הוסיף.

בהמשך, חבר הכנסת עבאס התייחס לסערה סביב חבר הכנסת מאזן גנאים ועל הקריאות לעברו להתפטר: "אני אף פעם לא אקרא לחבר כנסת ערבי להתפטר, כמו שמנהיג מפלגה יהודית לא קורא לחה"כ סילמן וחבר הכנסת שיקלי להתפטר. אני משאיר להם שיחשבו מה אחריותם בקידום התהליך הזה. נשאיר להם שהם יחליטו מה שהם חושבים לנכון. אנו ממשיכים בדרכנו. התהליך הזה ברמת המפלגות הצליח, ברמת חברי הכנסת יש סימני שאלה, נראה מה יהיה".

מאזן גנאים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מאזן גנאים (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לגבי איחוד עם הרשימה המשותפת, הצהיר ח"כ עבאס כי "כמה מפלגות יש בחברה היהודית? במרכז-שמאל? בחברה הערבית חייבים לקבל את זה שיש חברות שונות ומגוונות. אסור לנו להתייחס לחברה ערבית כמארג קולות, אין בזה תועלת. אין משמעות לכמות. היינו 15 ח"כים, מה עשינו? שום דבר, רע"מ הצליחה עם ארבעה חברי כנסת לחולל שינוי".

בנוסף, יו"ר רע"ם התייחס גם לסכסוך הישראלי-פלסטיני והצהיר כי "אנחנו צריכים להיות המתווכחים ולא ארצות הברית, למרות שאנו חלק מהעם הפלסטיני". ח"כ עבאס הוסיף כי "ברור שארה"ב צריכה לתווך, אבל ברמת האנשים, לצורך התקווה שאפשר לחיות ביחד, זה התפקיד שלנו. לדעתי אף אחד לא יכול לעשות את זה מלבד האזרחים הפלסטינים בתוך מדינת ישראל. בינתיים נתניהו לא חזר בו מנאום בר אילן, יש לו חזון של שתי מדנות".