הטלטלה בקואליציה: לאחר שהצהירה כי היא פורשת מהקואליציה וחזרה בה, וחשפה את ההבטחות של שר החוץ יאיר לפיד כלפיה, אך הם לא קודמו לטענתה, חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי התראיינה הערב (שבת) בערוץ 12 והצהירה: "אנחנו במצב שיש לי חוסר אמון מוחלט כלפי חלק מראשי הקואליציה".

בפתי הראיון, התייחסה חה"כ זועבי לרגע בו פרשה מהקואליציה ולהבטחות של שר החוץ: "פרשתי מתוך אמונה שאנ ירוצה בטובת הקואליציה הזו שאני מאמינה בה. אני מאמינה שהאלטרנטיבה הרבה יותר גרועה, אבל אני לא יכולה להמשיך ולהיות בתוכה. כשחזרתי מהחלטתי, אמנם זה היה מאוד קשה, אבל זה היה מתוך הבנה אמיתית שהאלטרנטיבה הרבה יותר גרועה". 

יאיר לפיד וג'ידא רינאוי זועבי (צילום: ללא קרדיט)
יאיר לפיד וג'ידא רינאוי זועבי (צילום: ללא קרדיט)

לדבריה, "חזרתי הייתה מותנית. אחרי שחזרתי, ישבתי עם לפיד ודרשתי שאם הוא רוצה שאחזור בי מהחלטתי ואמשיך לכהן בקואליציה, את כל החוקים וההחלטות וכל החקיקה שהם קשים מבחינה מצפונית, קשים לחברה הערבית ולסוגיה הפלסטינית, אני לא יכולה לתמוך בהם. לפיד בהתחלה הסכים איתי, אך טען שיש משמעת קואליציונית. אמרתי לו שזה התנאי שלי והוא הסכים, ואמרתי בפניו כי לא אפתיע אותו. כך היה גם בחוק 'ממדים ללימודים' וגם בחוק על הארכת תוקפן של התקנות לשעת חירום ביו"ש.

חברת הכנסת זועבי המשיכה לתקוף את שר החוץ לפיד: "במקום לבוא ולהקשיב למה שיש לי להגיד, ולקיים את מה שהוא הבטיח, מבחינתי הוא החליט להעניש קולקטיבית את הציבור הערבי בזה שהם מנעו 200 מיליון שקל מג'סר א-זרקא ובתי החולים בנצרת. אז אני אומרת שוב, הניסיון הזה לצייר את זועבי כסחטנית, כערבייה הקטנה, שעירה לזעזאל, אני לא מוכנה, לא מוכנה לקחת את התפקיד הזה".

נפתלי בנט, יאיר לפיד, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
נפתלי בנט, יאיר לפיד, בני גנץ (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

לאחר מכן, התייחסה ליחסי הכוחות בתוך הקואליציה, בין חברתי הכנסת היהודים לערבים, וטענה: "הפוליטיקאים היהודים בתוך הקואליציה לא מבינים שהפוליטיקאים הערבים שותפים בצורה שווה, הם רוצים אותנו ככלי. אני כל הזמן מרגישה, כי כשגדעון סער מאיים עלי ועל חבריי בתוך הקואליציה, מי שלא מצביע עם חוק איו"ש, יקרה לו או יקרה לה, מבחיתי זה איום. מה אתה מאיים? אנחנו במצב שהוא שיש לי חוסר אמון מוחלט כלפי כמה מראשי הקואליציה, אני פעמיים ניסיתי לבוא לקראת. פעמיים דרשתי דברים והובטחו לי ואז לא קיבלתי".

בסיום, נשאלה האם תפרק את הקואליציה, והשיבה: "בסופו של דבר מי שרצה לפרק את הקואליציה זו הייתה חה"כ עידית סילמן ואיילת שקד שהיא חברה לח"כ שמחה רוטמן, אז בינואר. הם העבירו בברכתו של יאיר לפיד את חוק האזרחות. מבחינתי זה היה שבירה של הסטטוס קוו. עוד שבירה שלו התרחשה בשבוע שעבר, בשני חוקים חדשים שחבר הכנסת ניר אורבך ואלי כהן מהליכוד רצו להביא, והקואליציה אפשרה להם את זה". 

ניר אורבך  (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ניר אורבך (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"אני לא לוקחת בשום פנים ואופן את פירוק הממשלה על כתפיי, אני מבחינתי, הקואליציה הזו בהתנהלות שלה כלפי הפוליטיקאים הערבים וכלפי החברה הערבית עברה את הגבול. במובן הזה שעברה את הקו האדום שכל תקציב או כל פרויקט, או כל שינוי כאילו עושים לנו טובה", סיכמה.