לקראת שבוע גורלי: ברקע המבוכה במליאה והמתיחות בין סיעות הקואליציה, הממשלה התכנסה היום (ראשון) לישיבתה השבועית. במרכזה, תדון שוב בהצעת החוק להארכת תוקפן של תקנות שעת החירום ביהודה ושומרון, לאחר שלא עברה ברוב של 58 מתנגדים מול 52 תומכים. 

בפתח ישיבת הממשלה, אמר רה"מ נפתלי בנט: "אנחנו מציינים היום שנה לכיוון הממשלה. נדמה לי שכל מי שישר עם עצמו יודע שזו ממשלה מהטובות שידעה המדינה הנשענת על אופוזיציה מהקשות שידעה הכנסת. את הממשלה הזאת אסור להפסיק, מוכרחים להמשיך להילחם למען הציבור. הממשלה שלנו עשתה בשנה אחת מה שלא עשו בעשר שנים".

בנט הוסיף: "הענקו לילדי שדרות והדרום את השנה השקטה ביותר שהייתה להם כל החיים, ירשנו הזנחה פושעת מול אלימות בחברה הערבית והורדנו את אחוזי הרצח והירי ב-40 אחוז, הרמנו מחדש את רוח העם ואת ההרתעה. ירשנו גרעון ענק - הורדנו אותו לאפס. שנה לממשלת ההצלה אפשר להכריז - ביחד הצלחנו. אני מודה שזו לא הממשלה שדמיינו אבל דווקא מול האלטרנטיבה גילינו שלעבודה משותפת יש כוח, הוכחנו שלדעות שונות לפעמים אפילו מנוגדות יכולות לעבוד יחד למען המדינה".

ישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ, פלאש 90)
ישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ, פלאש 90)

"עברנו מתרבות האני לתרבות האנחנו. אני יודע שיש מי שדואג לנו שאנחנו ממשיכים להתמודד על קיום הממשלה. אבל להילחם למען הממשלה שלך זה לא נלעג זה נשגב. אנחנו לא מוותרים על המדינה שלנו, לא מוותרים על האפשרות של שיתוף פעולה עם אנשים שאוהבים את הממשלה שלנו באותה מידה, אנחנו לא נשברים. מאחלת לכולם מזל טוב", סיכם.

"הממשלה הזו שווה שילחמו בשבילה"
לאחר מכן, אמר שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד: "הממשלה הזו שווה שילחמו בשבילה, ואנחנו נלחם בשבילה. היא הדבר הנכון למדינת ישראל ולאזרחי ישראל. כל אחד ואחת סביב השולחן הזה ידע שאנחנו יוצאים למסע קשה. שינוי אף פעם לא בא בקלות. אין דבר יותר קל מלהרוס, אין דבר יותר קשה מלבנות. כדי להקים את הממשלה הזו לקחנו אחריות. מי שינהג עכשיו בחוסר אחריות – צריך לדעת שהציבור הישראלי יבוא איתו חשבון".

לדבריו, "זו ממשלה היסטורית. היא שיפרה את החיים בישראל בכל פארמטר אפשרי. את הבטחון, את הכלכלה, את יחסי החוץ, את שלטון החוק במדינת ישראל. מעל לכל, היא החזירה לשולחן הלאומי את הרעיון של טוב משותף. טוב משותף לא אומר שאנחנו מסכימים על הכל. רק בדיקטטורות מסכימים על הכל. טוב משותף פירושו שאנשים שיש ביניהם מחלוקות מוצאים את הדרך לחיות ולעבוד יחד. לא נותנים לשנאה ולהסתה לנהל את חיינו".

"לפני שנה מדינת ישראל עמדה בצומת בין הפחד לתקווה. הפחד מנסה לחזור לחיינו, אבל בחרנו בתקווה. הממשלה הזו היא לא ניסוי. היא הדרך היחידה לשמור על הדמוקרטיה הישראלית, ועל עוצמתה של מדינת ישראל. אני קם כל בוקר ומודה לאל עליון על הזכות שניתנה לי לשרת את מדינת ישראל מהשולחן הזה. בואו לא נשכח את זה לרגע: יש לנו זכות לשרת את הציבור בממשלה הזו, ויש לנו חובה לציבור לשמור על הממשלה הזו", סיכם.

"חיוני להעביר את החוק"
שר המשפטים, גדעון סער התייחס להצעת החוק להארכת התקנות ביהודה ושומרון ואמר: "אביא היום לאישור הממשלה וועדת השרים לחקיקה את תקנות יהודה ושומרון. חיוני להעביר את החוק לפני סוף יוני על מנת למנוע תוהו ובוהו משפטי שיפגע בליבת האינטרס הלאומי וגם בהרבה מאוד אזרחים ישראלים. אביא היום לאישור הממשלה וועדת השרים לחקיקה, ולאחר מכן במועד המתאים כאשר נראה שמפלגות חברות בקואליציה השלימו את התהליכים שהן צריכות להשלים - נביא את זה גם לכנסת".

בהמשך, התייחס לאירועי הפשיעה בחברה הערבית: "ראינו אתמול מקרה חמור מאוד של שריפת אוטובוסים שמצטרף למקרים קודמים. אני אביא בקרוב מאוד כחלק מסדרה של מהלכים וחוקים שאני מוביל להתמודדות עם הפשיעה החמורה בכלל ובחברה הערבית בפרט - חקיקה להחמרת הענישה בנושא הפרוטקשן שהוא נושא חמור ביותר, לא רק באזור הצפון".

גדעון סער בכניסה בישיבת הממשלה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
גדעון סער בכניסה בישיבת הממשלה (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בסיום דבריו, דחה את הדיווחים כי הוא מנהל משא ומתן עם הליכוד. לדבריו, "אין משא ומתן עם הליכוד, תורידו את העניין הזה מהפרק. אני פותח חדשות בבוקר ושומע את הספינים כל יום מחדש, אין מו"מ ולא היה, אין לי כוונות לחזור לליכוד. אני שומע משועשע את חילופי הדברים בין חברי הליכוד מי יאפשר לי לחזור ומי לא יאפשר לי לחזור. אני אומר להם - תהנו אחד מחברתו של השני, אנחנו בתקווה חדשה ונוביל גם בהמשך את תקווה חדשה".

בתוך כך, הממשלה תדון גם בהצטרפותה של ישראל לתוכנית האירופית לשיתוף פעולה בתחום התרבות והמדיה - "Creative Europe", אישור הקמת חברת "שירותי קורספונדציה בע"מ, כחברה ממשלתית בבעלות מלאה של המדינה, וטיוטת חוק הכניסה לישראל (הוראת שעה - נגיף הקורונה החדש).