המשבר הפוליטי: כלל הסיעות בכנסת התכנסו היום (שני) לישיבתן, זאת ברקע חוסר היציבות הפוליטי המלווה את המשכן והקואליציה בתקופה האחרונה. 

בפתח ישיבת הסיעה של יש עתיד, התייחס שר החוץ יאיר לפיד למתיחות הביטחונית מול איראן: "ארגוני הבטחון הישראלים, משרד החוץ, משרד ראש הממשלה, כולנו שותפים בשבועות האחרונים למאמץ אדיר שהציל חיי ישראלים. חלק מהם חזרו לארץ ומסתובבים בינינו בלי לדעת שחייהם ניצלו. אירועי הטרור האלה הם כלפי ישראלים שנסעו לחופש. הם בוחרים באופן מכוון אזרחים ישראלים כדי לחטוף אותם או לרצוח אותם. זה יכול ליפול על כל אחד. זו סכנה אמיתית ומיידית".

שר החוץ פנה לישראלים הנופשים בטורקיה ואמר: "אם תכננתם טיסה לאיסטנבול – תבטלו. אין חופשה ששווה את החיים שלכם, ואת החיים של היקרים לכם. תקשיבו להנחיות שאנחנו מוציאים, אנחנו מעדכנים את ההנחיות כל הזמן בהתאם להערכת המצב. אני מבקש להודות מפה לממשלת תורכיה על המאמץ שהם משקיעים להגנה על חיי אזרחים ישראלים.  התיירות לתורכיה חשובה לשתי המדינות, אבל גם הם מבינים שיש סיכונים שאסור לקחת".

לאחר מכן, שלח מסר תקיף לאיראנים: מי שיפגע בישראלים לא יינקה. ידה הארוכה של ישראל תשיג אותו לא משנה איפה הוא יהיה.  אנחנו מקווים ומאמינים שהאזהרה הזו לא תהיה לטווח ארוך. זוהי עונת התיירות, ונעשה כל מאמץ להביא תוך זמן קצר לרגיעה בטחונית שתאפשר לישראלים לשוב לתורכיה ולהנות מכל מה שיש לה להציע.עד אז, האזהרה בעינה עומדת ואני קורא לכל מי שתכנן טיסה למצוא יעדים אחרים".

בתוך כך, בכיר ישראלי מסר כי ישראל עידכנה את טורקיה מראש בהודעתו הצפויה של לפיד. הטורקים לא הביעו ה תנגדות, הם מודעים היטב למצב ולוקחים אותו ברצינות, כך נאמר לברק רביד בוואלה!

יאיר לפיד בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד בישיבת הסיעה (צילום: מרק ישראל סלם)

בסיום דבריו של לפיד, פנה לענות לשאלות העיתונאים והתייחס להסכם הרוטציה המתקרב. לפיד הצהיר כי "לא חושש מכך שבנט ימנע ממני את כהונת רה"מ, מכיר אותו ויש לנו יחסי אמון טובים מכדי להקשיב לכל הרכילויות".

"היה שווה להקים את ממשלת השינוי ובעיקר להמשיך אותה"

בפתח ישיבת הסיעה של ישראל ביתנו, אמר שר האוצר, אביגדור ליברמן: "היום בדיוק שנה מאז שהקמנו את ממשלת השינוי. אני מציע לכל הפרשנים והכתבים להתסכל איפה היינו ב-13ביוני, 2021 ואיפה אנחנו ב-13 ביוני, 2022. אנחנו נמצאים במקום אחר לגמרי. אני אחזור ואגיד, אם מישהו היה אומר שאנחנו ב-13 ביוני נהיה בגירעון אפס, אף אחד לא היה מאמין. זה שירדנו לגירעון תוך שנה, רק אומר על היכולת ועל ההשיגים של הממשלה"

"בנושאים החברתיים, אישרנו תוספת 50 אחוז לחיילי צה"ל ועד לתוספת של 60 אחוז לקצבה השנתית לניצולי שואה, מ-4,000 שקלים ל-6 וחצי אלף שקלים. ההבטחה שקיימנו להעלות את השלמת ההכנסה של הגמלאים וקחו בחשבון את רפורמת נפש אחת. היה שווה להקים את ממשלת השינוי ובעיקר להמשיך אותה".

"אני רוצה להתייחס למופע הפופוליסטי שראינו בכנסת עם חוק שכר מינימום. להעלות את שכר המינימום ביותר מ-30 אחוז - המשמעות שנראה את המעסיקים סוגרים את העסקים ומפטרים עובדים. וגם כאלה שימשיכו לעבוד, התוספת הזו תתגלגל לצרכן. נראה גם אבטלה, גם סגירת עסקים וגם אינפלציה".

שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)
שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)

שר האוצר הוסיף: "אני מדבר על הסתדרות המורים ונהגי התחבורה הציבורית, הסגל הבכיר באקדמיה וגם על הרופאים. אם אנחנו נמשיך לעבוד בצורה פופוליסטית אנחנו נידרדר מאוד. אני מבין את הקושי אבל האלטרנטיבה הרבה יותר גרועה ולכן אנחנו חייבים לשמור על מה שיש", הוסיף. לאחר מכן, התייחס למשא ומתן עם הסתדרות המורים ואמר: "אנחנו תומכים בהעלאת שכרם של המורים. אבל הם לא מנסים לנהל משא ומתן אלא מתן ומתן. כמו שאנחנו מוכנים לנהל משא ומתן על שכר המורים. ככה אנחנו רוצים לנהל משא ומתן על ימי החופש ועל הגמישות הניהולית".

"הממשלה הצילה את הדמוקרטיה הישראלית"

שר הבריאות, ניצן הורוביץ, אמר בפתח ישיבת סיעת מרצ: "ממשלה שהצילה את הדמוקרטיה הישראלית, עצרה את הניסיון לחרב את שלטון החוק עבור רה"מ נאשם בפלילים, ממשלה שעצרה את השיח האלים, ממשלה של שיתוף פעולה בין ימין ושמאל, יהודים וערבים והניסוי בהחלט מצליח, כמו שאף אחד לא העלה על הדעת שיצליח.  לא צריך להתאמץ כדי לזכור שממשלות קודמות, בלי ערבים ושמאל, עם נאשם פלילים בראשן, מה הן עשו בשיח לחברה הישראלית, כאשר ציבורים גדולים הוגדרו כאויבים ובוגדים".

"הדבר הזה נגמר. זה לא יוצא יותר מישיבות ממשלה, הרוח הרעה הזו. הממשלה הזו היא גם לא רק ניסוי פוילטי מדהים בעיני של שמונה מפלגות, זה דבר שהוא חסר תקדים בעיני היא גם מביאה הישיגים יוצאים מן הכלל. אם הממשלה הזאת לא הייתה קיימת, כנראה שכבר היה כאן חוק צרפתי וחסינות של פוליטקיאי מפני עבירות שחיתות, וכנראה שכבר הייתה פסקת התגברות. היינו גם בטח בסגר, אני לא ידוע כמה, עם ריסוק של הכלכלה, החינוך והתרבות".

ניצן הורוביץ בישיבת סיעת מרצ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ניצן הורוביץ בישיבת סיעת מרצ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"ללא הממשלה הזו לא היינו עושים כאן רפורמות יוצאות מן הכלל. למשל, תוכנית החירום למאבק בשבר האקלים, צמצום פליטות, מהפכה גאה, רפורמה בהפלות, בריאות הנפש, מאבק בעברייני מין, וגם צעדים גדולים לצמצום פערים בין פריפריה למרכז. בפרט, בערים בחברה הערבית", הוסיף.

"יש גם פעילות חשובה בנושא המדיני. למרות המגבלות של הממשלה ותנאי היסוד של הקמתה, מרצ לוקחת בה חלק גדול. אנחנו במהלך השנה הזו עושים גם ויתורים, גם לשותפנו בממשלה אני אומר, צריך מאמץ מתמיד כדי שזה ימשיך להצליח, זה לא פשוט אך זה ניסיון מוצלח. היום יום הולדת שנה ואני רוצה להגיד מזל טוב לממשלה".

חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי (צילום: מרק ישראל סלם)
חברת הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי (צילום: מרק ישראל סלם)

בסיום, התייחס למשבר סביב חברת הכנסת רינאוי זועבי: "אנחנו עושים הכל במרצ, כדי לשמור על הממשלה החשובה הזו, כל חבר כנסת בקואליציה, צריך להבין את גודל האחריות של כתפינו, את החשיבות של הממשלה ההיסטורית הזו, את הסכנה של בחירות חמישיות, את האפשרות שנתניהו, בן גביר וסמוטריץ' יקימו ממשלת שנאה, כל חברי הקואליציה צריכים להתנהל ולהצביע לפי החלטות הקואליציה. המנדט שניתן לכל חבר כנסת הוא לא מנדט אישי, הבחירה של הציבור היא במפלגה, בדרך שלה, ולא בכל ח"כ בנפרד".

"ההצבעה של הליכוד נגד חוק יו"ש - חוסר אחריות לאומית"

בפתח ישיבת סיעת תקווה חדשה, התייחס שר המשפטים גדעון סער להצעת החוק על הארכת תקנות יו"ש: אתמול אושר בממשלה חוק יהודה ושומרון. אנחנו מאפשרים למפלגות אחרות לעשות סדר פנימי בתוכן על מנת לאכוף משמעת בעניין חיוני זה. הצבעת מפלגות האופוזיציה בראשות הליכוד נגד החוק היא דוגמא קיצונית לחוסר אחריות לאומית תמיכתם בהתנתקות מיהודה ושומרון היא פגיעה בליבת האינטרס הלאומית ובליבת הערכים והאידיאולוגיה שהם מתיימרים לייצג. כל אחד מבין שזו העדפה של אינטרס פוליטי על האינטרס הלאומי. אמשיך לפעול למען חקיקת חוק חיוני זה".

גדעון סער (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
גדעון סער (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בהמשך, התייחס לתופעת הפרוטקשן במגזר הערבי: "בשנה החולפת התמקדתי במאבק בפשיעה במגזר הערבי. אירועי שריפה האוטובוסים בגליל הם חלק מתופעה קשה של פשיעה חמורה המערערת את המשילות ואת שלטון החוק.בתופעת הפרוטקשן צריך לטפל בנחישות, בדיוק כמו שהעברנו הילוך כולל שינוי החקיקה בנושא עבירות נשק בלתי חוקי. המשטרה חייבת לעשות מאמץ עליון לפענוח פשעים אלה ולהביא העבריינים לדין. היום פרסמתי להערות הציבור תזכיר חוק להחמרת הענישה כלפי מי שמבצע עבירת סחיטה באיומים בזיקה לארגון פשיעה".
 
גם מי שמציג עצמו בקשר לעבירה כמי שיש זיקה בינו ובין ארגון פשיעה וקיימת זיקה כזאת – עונשו יוכפל. אמשיך לקדם חקיקה להחזרת המשילות ומלחמה בפשיעה החמורה ובפשיעה המאורגנת, הוסיף.

בסיום, התייחס להתטבאויות של חבר הכנסת דודי אמסלם: "הצ"ח D/9 של אמסלם, בן גביר ופינדרוס לחיסול עצמאות בית המשפט העליון ופוליטיזציה מוחלטת של בחירת שופטים תגיע בעוד יומיים למליאת הכנסת. זאת תוכנית העבודה המוסכמת של כל מפלגות "גוש נתניהו" לא בכדי כל המפלגות חתומות על הצעת החוק הזאת.  אם חלילה תקום ממשלת ביבי-בן גביר-הסכנה לאופיו של המשטר הדמוקרטי בישראל תהיה ברורה ומיידית. אנחנו נפעל להפיל את הצעת החוק ביום רביעי במליאת הכנסת – אבל כדאי שהציבור בישראל יבין מה מוטל על הכף".

"זאת ממשלה שעובדת בשביל האזרחיות והאזרחים"

שרת התחבורה, מרב מיכאלי, אמרה בפתח ישיבת סיעת העבודה: "האלימות כלפי נשים עדיין כאן. אנחנו לא מניחים ולא מניחות לדבר הזה. אני מברכת את בר לב שהוא השר לביטחון פנים הראשון שיש לו יועצת מגדרית. למעשה זו הממשלה הראשונה שנאבקת באלימות כלפי נשים. הממשלה שמביאה מימון למאבק באלימות נגד נשים. הממשלה שמקדמת חוקים נגד אלימות מינית ומגדרית".

שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
שרת התחבורה מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

"זאת ממשלה שעובדת בשביל האזרחיות והאזרחים, ועל זה צריך לשמור. מה שראינו בבית המשפט בירושלים: בני משפחה שציינו או לא צייצו- מתעסקים בעצמם. הממשלה הזו מטפלת בחיים של כל אזרחית ואזרח. הממשלה הזו הותחילה להוציא אותנו מהבוץ שנתניהו הוציא אותנו. פונה לכל המורדים בקואליציה:"אל תתנו לכל העסק הזה לרדת לטמיון. אתם שותפים לנס הזה שקרא פה, לקואליציה ההיסטורית הזו", סיכמה.

"ישנם גורמים בקצוות שמכרסמים ביציבותה של הקואליציה"

בפתח ישיבת סייעתו, אמר שר הביטחון, בני גנץ: "אני חושב שיש לנו הישגים טובים מאוד. לפני הקמתה הייתה פגיעה קשה בדמוקרטיה ובממלכתיות ובעובדי הציבור. משבר קורונה והיעדר תקצבי. מדינת ישראל מנוהלת תחת חוק וסדר על פי עקרונות הדמוקרטיה. לצערי זה לא מובן מאליו, כך גם השוטרים, השופטים וצה"ל. המתקפות על שלטון החוק לא תמו אבל מסתכמות בהתבטאויות של חברי האופוזיציה. יש תקציב מדינה, בתקווה לאשר את התקציב הקרוב. צה"ל פועל מבצעית, מתאמן ומאייש כוח משמעותי, לצד הכלכלה אנחנו מחזקים את התשתיות ומערכת החינוך".

בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)

"טובת הציבור היא שמנחה את ההחלטות. יש על מה להיאבק. לצערי יש גורמים בקצוות, בימין ובשמאל, שמכרסמים בשלמותה של הקואליציה ופוגעים בשלמותה. כחול לבן בעד המשך קיומה של הקואליציה, בעד המשך העשייה הממשלתית ומנסה בכל כוחה הליכה לבחירות. בנושא חיילי צה"ל, אזור שיהיה קואליציה ואופוזיציה - בעניין רפורמת נפש אחת. אני מקווה שכך יהיה", הוסיף.

על המתיחות בין חבר מפלגתו, ח"כ מיכאל ביטון לשרת התחבורה, מרב מיכאלי, אמר גנץ כי "כחול לבן בעד הרפורמה בתח"צ ובחקלאות. אבל לצד זאת יש אלמנטים שיחזקו את תושבי הפריפריה ויצמצמו את פגיעה בהם ולא יעלו את המחירים. ביטון נאבק על זה כי זה בוער בנפשו. את הדיון היה היה נכון לקיים בתוך ועדת הכלכלה. קראתי לשרת התחברוה לדון ברפורמה ובפרטיה".

"ניפגש ונדון גם בנושא הרפורמה בחקלאות, וכך נגיע להבנות שטובות לציבור. אני בטוח שניתן למצוא פתרונות לטובת הציבור הישראלי. סיכמתי עם מיכאל שיתמוך בטובת הממשלה ובחקיקת יו"ש מתוך מטרה להתקדם שהיא יחזור להצביע יחד עם הקואליציה. אני מקווה ששרת התחברוה תיענה לבקשה זו", הוסיף.

מיכאל ביטון (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
מיכאל ביטון (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"היחידים שיש להם תקווה בממשלה הזאת הם הסחטנים"

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו אמר בפתח ישיבת סייעת הליכוד: "זאת אחת ההלוויות הארוכות בהיסטוריה. כולם יודעים איך זה יגמר. זה לא מונע מממשלת השקר לצהול כל הדרך אל האולפנים. הם מספרים לעצמם שזו 'הממשלה הכי טובה שהייתה כאן, אנחנו עובדים יחד בצורה מצויינת'. עובדים יחד? עובדים עלינו, עובדים אחד על השני. כולם רואים את האמת - יד איש באחיו, יד אישה באחותה, ההוא סוחט וההיא מאיימת. עוד עבודת צוות כזאת ואבדנו. אזרחי ישראל יודעים את האמת. לממשלה ההונאה והחולשה של בנט לפיד ועבאס אין דרך, אין כיוון, אין חזון, אין הנהגה, אין תקווה. לא תקווה חדשה ולא תקווה ישנה".

יו''ר האופוזיציה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
יו''ר האופוזיציה בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

"היחידים שיש להם תקווה בממשלה הזאת הם הסחטנים. מנסור עבאס דורש - מקבל. זועבי מאיימת - מקבלת. טיבי מצייץ - מקבל.  הם מקבלים מיליארדים מהכיס של אזרחי ישראל לטובת ההנשמה המלאכותית של ממשלת האחים המוסלמים. הם אלה ששולטים במדינה ובממשלה. לכן יוקר המחייה משתולל, האינפלציה מזנקת. בנט, לפיד ועבאס - כל זה באשמתכם. אתם לא עושים שום דבר. מול כל זה יש אפס מדיניות ואפס עשייה. הגיע הזמן להחזיר את ישראל לימין. הגיע הזמן לממשלה חזקה בראשות הליכוד. הגיע הזמן להביא ממשלה אמיתית לישראל, ממשלה לאומית ומנוסה, שתוריד מחירים, שתוריד מיסים, שתדאג לביטחון האזרחים, שתבנה את ההתיישבות ושתחזק את הזהות היהודית והציונית. ממשלה שתחזיר את הכבוד הלאומי שלנו", הוסיף.