שנה לממשלה: שר החקלאות עודד פורר (ישראל ביתנו) שוחח הערב (שני) עם גדעון אוקו בתוכנית "איפה הכסף" ב-103FM והתייחס לחגיגות השנה לממשלה, לצד המשברים ההולכים וגוברים עבור קיומה. "מתחילת הדרך היה ברור שזאת לא תהיה דרך פשוטה", הבהיר.

"גם עכשיו מאוד ברור שיש קשיים קואליציוניים, אני מקווה לטובת הממשלה ומדינת ישראל שנצליח גם לצלוח את הקשיים הלל. אם יש משהו שברור לחלוטין זה שאנחנו זקוקים לממשלה מתפקדת", הוסיף.

בהמשך, התייחס פורר לח"כים המורדים מהקואליציה, כך למשל ג'ידא רינאוי זועבי ומאזן גנאים שהצביעו נגד הארכת תקנות יהודה ושומרון. "אני מצפה ואני מאמין ומקווה שהחבר'ה יתעשתו. בסוף כשאני מסתכל על כל גורמי הקואליציה, הסיעות ימין ומשמאל שמרכיבות את ממשלת  האחדות המיוחדת הזאת, כשכולם מתרכזים במטרה כולנו בסה"כ מסכימים על הכיוון הכללי שאליו צריך ללכת. צריך לגלות אחריות, המשמעות הברורה של האלטרנטיבה היא הרבה יותר גרועה מאשר קיומה של הממשלה הזאת", אמר. 

עוד התייחס השר לרפורמה בענף החקלאות, וטען כי היעד הוא לדאוג לכלל אזרחי ישראל. "אני מבין בדיוק את הצרכים הפוליטיים של חלק מהחברים הקואליציה אל מול ארגונים חקלאיים כאלה ואחרים אבל אנחנו צריכים להתייחס לצרכים של כלל אזרחי ישראל. הקואליציה צריכה לכוון למה שלשמו הקמנו את הממשלה, הקמנו את הממשלה למען כלל האזרחים".

על המשא ומתן עם החקלאים אמר: "אנחנו מנהלים אותו באופן רציף לאורך כל הדרך כולל אתמול בלילה. באמת עושים פה לילות כימים אבל בסוף צריך להבין שצריכה להיות מטרה אחת - לדאוג לכלל אזרחי ישראל. אזרחי ישראל כולם צריכים להנות מהפירות גם של החקלאות הישראלית וגם מפירות וירקות אם חסרים בשוק".

"בתוך הדאגה הזאת לחקלאי ישראל אי אפשר להגיד שאנחנו דואגים רק לקבוצה מאוד מצומצמת כדי שתרוויח יותר ובדרך פוגעים בקבוצה של למעלה מ-9 מיליון אזרחים. אני חושב שאפשר להגיע להסכמות, הצווים האלו נדרשים כי המשמעות של ביטולם זה שאולי לא יהיה דבש. הצו של הביצים הציל את מדינת ישראל ממחסור בערב חג הפסח", תקף.

עוד הוסיף: "לגבי הביצים, כשאתה מסתכל על מה חוותה מדינת ישראל בשנה האחרונה, ידעתי שחסרות ויחסרו עוד ביצים במדינת ישראל לכן אני מחויב לייבא יותר ביצים למדינת ישראל. בפסח הזה בניגוד לשנים אחרות לא חסרו ביצים למרות ההפחדות".

כמו כן, התייחס שר החקלאות לעלייה במחירי הפירות והירקות והבהיר: "כשאנחנו מדברים על הורדת הנכסים היא הדרגתית. עובדה שגם בעגבניות המכס לא ירד באופן חד אלא מעט. שחררנו מכסות בפטור מלא ממכס מהסיבה הפשוטה, מזג האוויר פגע קשה בעגבניות לא רק פה. אם לא היינו פותחים את המכסות האלה המחירים היו מזנקים באופן הרבה יותר משמעותי. עדיין לא השלמנו את הרפורמה, יש שני חסמים שהם חסמי ייבוא - המכסים והגנת הצומח".

שר החקלאות עודד פורר (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
שר החקלאות עודד פורר (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

על החלטתו של שר האוצר אביגדור ליברמן לדחות את דיוני התקציב, הסביר פורר: "אם הקואליציה תתפורר והממשלה תיפול, אני נוהג בעבודה שלי כשר החקלאות לעשות את כל מה שאני צריך לעשות כדי לדאוג לאזרחי ישראל שיהיה מזון, מוצרים חקלאים וחקלאות ישראלית פורחת ומשגשגת".

"עכשיו אתה נמצא בשדה פוליטי שהוא מורכב, אני לא יכול להגיד לך שהיא ממשלה רחבה, יש לנו ממשלה צרה. אני מקווה שברמה הפוליטית נצלח את הכנס הזה, בינתיים הממשלה הזו עושה הרבה יותר ממה שעשו בעבר. אנחנו מסכמים שנה של ממשלה, גם הרפורמה בחקלאות והעובדה שפותחים את השוק לתחרות, אנחנו נמצאים בנתיב נכון. אני מאמין ומקווה שנצליח לרתום את כולם", ציין.

בסיום דבריו, התייחס להעברת החוק להארכת תקנות יהודה ושומרון שנפל במליאה, והבהיר: "הודענו מראש שהוא לא יעלה השבוע. אני מקווה שיצליחו ליישר את הגורמים הסוררים בקואליציה".

"כדי שקואליציה תעבוד החברים בה צריכים להבין שהם כפופים להחלטות וועדת השרים לענייני חקיקה ומרגע שהתקבלה החלטה כזו כולם פועלים בהתאם לה גם אם זה לא בדיוק העמדה האישית של כל אחד ואחד - זו המשמעות של קואליציה. כזה שלא קורה הדברים מתחילים לזלוג החוצה ולכן אני קורא גם לחברים שלי בקואליציה", סיכם.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM