שר האוצר אביגדור ליברמן פנה היום (שלישי) ליו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך, במכתב פתוח אותו פרסם בעמוד הפייסבוק הפרטי שלו. במכתבו, ליברמן מבקש להזכיר לח"כ אורבך את "מסכת העובדות הקשורות להתנהלות נתניהו במישור הלאומי", על מנת לנסות ולשכנע אותו שלא לפרוש מהקואליציה. השר אף מצטט את אורבך בעצמו, עם דברים שאמר בערב הקמת הממשלה: "כדי שלא נגיע להתפרקות- אנחנו לוקחים אחריות. כדי שלא תמשיך ההתפוררות אנחנו נוהגים בממלכתיות".

"ניר ידידי, מצאתי לנכון לפנות אליך במכתב גלוי לאור עמדתך בימים האחרונים ולהזכיר את מסכת העובדות הקשורות להתנהלות נתניהו במישור הלאומי לפני שתקבל החלטה סופית", פתח ליברמן את מכתבו. 

לאחר מכן החל לגולל את התנהלות נתניהו משנת 1995: "במאי 1995, נתניהו שהיה אז ראש האופוזיציה החליט להצטרף להצעת אי אמון שהובילו המפלגות הערביות האנטי ציוניות חד"ש ומד"ע, כנגד ממשלת רבין שהובילה מהלך של הפקעת קרקעות של כ-535 דונם בירושלים בירתנו, באיזור בית חנינא בצפון ירושלים לצורך הרחבת שכונת רמות ובית צפאפא בדרום ירושלים לטובת בניית שכונת גבעת המטוס".

גבעת המטוס (צילום: מרק ישראל סלם)
גבעת המטוס (צילום: מרק ישראל סלם)

"הטענה של המפלגות הערביות להגשת אי האמון הייתה בין היתר שהפקעת הקרקעות עבור היהודים תהרוס את התהליך המדיני ותביא לקריסת הסכם אוסלו.כיהנתי אז כמנכ"ל הליכוד. כששמעתי על החלטת נתניהו להצטרף לאי אמון של חד״ש ומד״ע, ירדתי במהירות ממשרדי בקומה ה-13 במצודת זאב למשרדו של יו"ר האופוזיציה ויו"ר הליכוד נתניהו בקומה ה-12 והזהרתי אותו שמהלך כזה הינו שגיאה חמורה ושהליכוד ישלם מחיר יקר על ההחלטה הזאת. נתניהו הפסיק את דבריי וענה: "איווט, כשיש הזדמנות להפיל את היריב הפוליטי מהשלטון, לא חושבים פעמיים", הוסיף ליברמן.

עוד הוא ציין כי התוצאה הסופית של המהלך הייתה שממשלת רבין לא נפלה, אך גם ויתרה על הפקעת הקרקעות, כך שמפלגות חד"ש ומד"ע רשמו לעצמן ניצחון.

ליברמן המשיך לגולל את קורות נתניהו, כפי שהוא רואה אותן, במכתבו: "בינואר 1997, למרות כל הלחץ של המתיישבים נתניהו, מחליט להעביר את עיר האבות, חברון, לשליטתו של ערפאת. באוקטובר 1998, במסגרת מפגש עם קלינטון וערפאת ב׳ואי פליינטשיין׳, נתניהו מעביר חלק משטחי יהודה ושומרון לשליטה פלסטינית. בפברואר 2005, נתניהו מצביע בכנסת בעד ההתנתקות וגירוש היהודים מגוש קטיף".

"עם הגעתו לישראל של השליח המיוחד של הנשיא אובמה למזרח התיכון, ג'ורג' מיטשל, נפגשתי איתו במשרד החוץ וניהלנו שיחה קשה ביותר על זכותו של עם ישראל להמשיך במפעל ההתיישבות. לתדהמתי זמן קצר לאחר מכן, בנובמבר 2009 מעביר נתניהו בקבינט החלטה על הקפאת הבנייה בהתיישבות. בשנת 2011, נתניהו שיחרר מהכלא את מנהיג חמאס, המחבל יחיא סינוואר ועוד מעל אלף מחבלים עם דם על הידיים", הוסיף יו"ר ישראל ביתנו.

יחיא סינוואר (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
יחיא סינוואר (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

בשלב זה, ליברמן עובר לפרט את התנהלות יו"ר הליכוד לכל אורך ארבע מערכות הבחירות שפקדו את ישראל משנת 2019 ועד 2021: "האיש יצא עם הצהרות על החלת ריבונות ישראלית על בקעת הירדן ובהמשך על כל ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון.בשני המקרים הודענו מראש, אנחנו בישראל ביתנו, למרות שאנו באופזיציה נתמוך בהחלת ריבונות יהודית על בקעת הירדן ויהודה ושומרון. כך שהיה למהלך חשוב זה רוב מוחלט בכנסת. דרשנו מנתניהו להביא את הנושא להכרעת הכנסת, אך כמו תמיד הוא בסוף התחמק וברח".

על מצד הדגלים כתב השר: "לפני קצת יותר משנה, יום לפני מצעד הדגלים, נתניהו שוב נכנע לטרור ולאחר אולטימטום של הג'יהאד האיסלמי והחמאס והחליט לשנות את תוואי המסלול של מצעד הדגלים. למרות הכניעה המבישה לארגוני הטרור, מדינת ישראל ספגה רקטות על ירושלים בירתנו, וכך החל מבצע שומר חומות שבמהלכו פרצו מהומות בתוך ישראל, בעיקר בערים מעורבות. במהלך המבצע נורו לעבר ישראל כ-4,360 רקטות, נפצעו מאות ונהרגו 18 בני אדם. המהומות כללו מקרי לינץ' מזעזעים בעכו, ביפו, בלוד ובמקומות נוספים". 

ליברמן אף התייחס לפגישותיו של נתניהו עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס, שותפו לקואליציה של אורבך לאורך השנה האחרונה: "וך כדי מבצע שומר חומות, נתניהו נפגש ארבע פעמים עם מנסור עבאס בבלפור והבטיח לו את חצי המלכות. כל זה קרה במשמרת שלו".

נתניהו ועבאס (צילום: מרק ישראל סלם,הדס פרוש, פלאש 90)
נתניהו ועבאס (צילום: מרק ישראל סלם,הדס פרוש, פלאש 90)

יו"ר ישראל ביתנו, אשר עבר כברת דרך ארוכה עם ראש ממשלת ישראל לשעבר ויו"ר האופוזיציה בהווה בחר להזהיר את ח"כ אורבך ולהסביר מה יקרה אם יחבור לנתניהו ויפיל את הממשלה: "ניר זה לא משנה מה יובטח לך, על מה תחתום ואיזה ערבויות יהיו, בסוף הוא ישקר וירמה אותך. תלמד לקח מכל ההבטחות שניתנו לשר החינוך הרב רפי פרץ, לשר האוצר ניר ברקת ולשר הכלכלי הבכיר משה פייגלין. זה לא במקרה שנתניהו לא גינה את דבריה המבישים של מירי רגב: "אין כאבי בטן על מקרי אונס, נשים מוכות וחיילים". המטרה היחידה שלו היא חזרה לשלטון ולמען זה מותר הכל. אין לו שום קווים אדומים או מגבלות".


"ניר, אני רוצה להזכיר לך דברים שאמרת עם הקמת הממשלה: 'אפשר לעשות שינוי, אנחנו רוצים שינוי, וממשלת שינוי, עם כל הקשיים והסכנות והאתגרים והמורכבויות, יכולה להיות דבר טוב לעם ישראל בעת הזאת. כדי שלא נגיע להתפרקות- אנחנו לוקחים אחריות. כדי שלא תמשיך ההתפוררות אנחנו נוהגים בממלכתיות. אלו הערכים שעליהם גדלתי'. אני מצפה שיחד נמשיך לקדם את הדברים שאמרת בזמנו. העובדות לא משקרות, יש מי שפועל למען הציבור ויש מי שפועל למען עצמו", סיכם ליברמן.


גם אם זועבי וגנאיים יתפטרו מהכנסת - אורבך לא ישוב לקואליציה

בתוך כך, נדמה כי ניר אורבך לא ישוב לקואליציה גם אם חברי הכנסת ג'ידא רינאווי זועבי ומאזן גנאיים יתפטרו מהכנסת. לדבריו בשיחות עם בנט, כל עוד הקואליציה היא קואליציית 60 , אין מנוס מלהשען על הסיכומים עם הרשימה המשותפת והמצב הזה אינו מקובל, כך על פי גורמים המעורים בפרטים.

על כן, הוא נתן שבוע שבמהלכו לא יתמוך בפיזור הכנסת גורמים בימינה אף טוענים כי בפועל הוא מוכן לתת יותר משבוע אחד. הוא עצמו, לפי גורמים בסביבתו, מתמקד כעת על הניסיון להקים ממשלה חלופית .

עם זאת, גורמים בקואליציה טוענים כי על אף הדברים, אורבך עדיין לא סגר דלת והשאיר פתח לחזרתו האפשרית. "אם תיפתר סוגיית זועבי וגנאים, מאמינים שניר אורבך יחזור לקואליציה, גם אם היא עדיין תעמוד על 60 חברים בלבד. בנט עובד על זה בימים אלה"- טוענים הגורמים ל'מעריב'.

בנוסף, לפי הערכות, לו תקודם הצעת החוק המוכרת כ"חוק הנאשם" היא תיזכה לרוב בתמיכת הרשימה המשותפת. בין היתר, בזכות אלי אבידר שפועל בעניין , לרוב- בחוגי הבית למיניהם, אך גם במישור הפרלמנטרי נראה כי הרוב קיים. עם זאת, הוטו של ימינה לפי שעה נשאר על כנו.