האופוזיציה רשמה היום (רביעי) ניצחון נוסף על הקואליציה לאחר שהצעה נגדית לרפורמת הטלפונים הכשרים של שר התקשורת יועז הנדל אושרה במליאת הכנסת בקריאה טרומית למרות התנגדות הממשלה. ההצעה, שהגיש ח"כ משה ארבל ומאפשרת למנוי לבקש חסימה והגבלת תכנים, זכתה לרוב של 57 תומכים מול 43 מתנגדים ותועבר לדיון בוועדת הכנסת.

בקואליציה טוענים כי בסיעת מרצ התבלבלו והצביעו בטעות בעד החוק, לאחר שיו"ר סיעת מרצ מיכל רוזין צעקה בטעות בעת ההצבעה "בעד" ואז ח"כים במרצ שהיו בסביבתה, בהם הח"כים גבי לסקי, עלי סלאלחה וג'ידא רינאווי זועבי התבלבלו והצביעו בעד, בעוד הח"כים מוסי רז ויאיר גולן הצביעו נגד. במרצ הודו בטעות, אך ציינו כי בכל מקרה היה לאופוזיציה רוב של שני תומכים. 

חברי מרצ תמכו בהצעת האופוזיציה (צילום: ללא)
חברי מרצ תמכו בהצעת האופוזיציה (צילום: ללא)

בהמשך, אושרה בטרומית הצעה נוספת מהאופוזיציה שהגיש ח"כ אורי מקלב לפיה חנויות גדולות יוכלו למכור אלכוהול גם אחרי 23:00 בלילה, במידה והוא חלק מקנייה גדולה, ברוב של 16 חברי כנסת שתמכו מול שניים שהתנגדו. ההצעה תועבר לדיון בוועדת הכנסת.

בהצעת החוק מוצע לקבוע הסדרים שונים שיקלו במעט את האיסור הקיים על מכירת אלכוהול לאחר השעה 23:00 בחנויות גדולות. מוצע כי מכירת יין בחנויות גדולות תתאפשר אחרי השעה 23:00. כמו כן, מוצע לקבוע כי בחנויות אלה, שלרוב אינן נמצאות במרכזי הערים, יהיה ניתן לרכוש משקאות אלכוהוליים אחרים גם לאחר השעה 23:00, בתנאי שהרכישה תכלול מוצרים נוספים בשווי כפול או יותר משווי האלכוהול. זאת כדי לאפשר קניית משקאות אלכוהוליים כאשר קנייתם מהווה חלק מקניית מצרכים שגרתית עבור משק הבית. 

ח"כ ינון אזולאי על הרפורמה בסלולר הכשר של הנדל (צילום: ערוץ הכנסת)

בהצעת החוק שעברה מוצע לאפשר למנוי לבקש מבעל רישיון למתן שירותי תקשורת להגביל או לחסום את גישתו של המנוי לשירותי תקשורת או לציוד תקשורת כמפורט בסעיף המוצע, וזאת לרבות הגבלה שקבע צד שלישי שהמנוי ציין בבקשתו.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "הצעת חוק זו באה להגן על החירות הנתונה בידי כל אדם להגביל מרצונו את שירותי התקשורת וציוד התקשורת שהוא עושה בהם שימוש במסגרת הסכמה עם ספקי ומפיצי שירותי התקשורת והציוד הנלווה אליהם. הסדר זה נועד להגן על האיזון האישי שכל אדם רשאי ליצור לעצמו בין התועלת שבשירותי התקשורת לבין הסכנה הקיימת בהם.

"לדאבוננו, אנו חוזים בניסיונות מצד בעלי גופים שונים לכפות את תפיסת עולמם האישית בכל הקשור להיקף אמצעי ההגבלה שקבוצות שונות בחברה הישראלית מעוניינות ליטול על עצמן, ולשבש את המנגנונים השומרים על איכותם של אמצעים אלו. ניסיונות אלה משמעותם היא הכתבת האיזון שבעל השררה בוחר בו תוך ביטול רצונו החופשי של הפרט והטלת ספק ביכולתו לבחור את הטוב לעצמו.

"ניסיונות אלו חותרים תחת רעיונות ליברלים המצויים ביסודה של הדמוקרטיה המערבית, בדבר האוטונומיה של הפרט וההכרה בתבונתו של היחיד לבחור לעצמו את דרכו מבלי לפגוע בזולתו, כמו זכותו להיות מונחה על פי מורי דרך בהם הוא מאמין.

"הצעת חוק זו באה להגן על הפרט מפני המדינה בבואה לעצב את אזרחיה על פי תבנית אחידה ללא רגישות לשונות הקיימת בחברה הישראלית בכל הקשור לערכי משפחה, לייעודו של אדם בעולם, למידת ההקפדה על ערכים מסוימים ולהיקף החרדה מפני תכנים והתנהגויות מסוימות".

יועז הנדל (צילום: יונתן זינדל)
יועז הנדל (צילום: יונתן זינדל)

יו"ר ש״ס אריה דרעי אמר לאחר אישור החוק: "שר התקשורת שלא עובר את אחוז החסימה קיבל היום תשובה ניצחת במליאה, כשחוק הגנת החירות בטלפונים של ש״ס אושר במליאה. צא לנו מהחיים! הסוף של ממשלת הרודנות והניתוק שלכם כבר מוקרן על לוח התוצאות".

השר הנדל כתב לו בתגובה: "600 בנות ספרדיות לא מתקבלות למוסדות אשכנזים. יושבות מבוישות בבית. ועד רבנים שחוסם שיעורי תורה של הרב יוסף. ועד רבנים ספרדי שהתחלת להקים ונבהלת. ואתה יושב בבית ומפחד מהעסקנים של גור. משמר את ההגמוניה שלהם על חשבון הציבור שלך. מתעסק בהצעה טרומית שלא משנה כלום. פארודיה".

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני מסר בתגובה למפלת הקואליציה בהעברת החוק לביטול רפורמת הטלפונים הכשרים: "אין לכם סיעתה דשמיא, אתם לא מצליחים בכלום, הציבור לא איתכם, גם אלו שאינם נמנים על הציבור החרדי והמסורתי לא סומכים עליך יועז הנדל ולא רוצים את הרפורמה שלך בתקשורת. אין לכם סיעתא דשמיא!".

ח"כ אורי מקלב מסר: 'למרות היהירות של שר התקשורת ראינו פה אותות ומופתים באישור החוק, שר התקשורת התבזה וכל עם ישראל ראה כי אין רוב בעם לרפורמות ההרסניות שלו - אני שואל את חברי הקואליציה - מה אתם מתערבים בזכות קניינית של אדם פרטי? אין פה כשל שוק!".

ח״כ יעקב טסלר הוסיף: "ניצחון האופוזיציה באישור הצעת החוק לביטול גזירת הרס הסלולר הכשר שהוביל השר הנדל, מוכיח כי כוחנו באחדותנו. בשיתוף פעולה מבורך של יהדות התורה וש״ס יחד עם סיעות נוספות, הצלחנו לומר ליועז הנדל: הרף מערכי הדת ואל תרים ידך נגד המיזם החשוב לשירותי תקשורת כשרה המותאמים לצורכי הציבור החרדי. היהירות שלך לא תנצח את הערכים החשובים לנו".

ח"כ ישראל אייכלר מסר: "ב"ה חוק התקשורת עבר, על אפו ועל חמתו של השר החצוף הנדל הפוער פיו  נגד לומדי התורה ושומריה בכל עת. הוא פועל כלוחם עז נפש, נגד זכותו הדמוקרטית והיהודית של הציבור החרדי לטלפון כשר. בתקוה שתתבטל הגזירה שלו; "כאשר החלות לנפול, נפול תיפול".