"זה לא עניין פרסונלי": שרת התחבורה מרב מיכאלי שוחחה הבוקר (חמישי) עם בן כספית וינון מגל ב-103FM על המשבר מול ח"כ מיכאל ביטון, שהודיע כי לא יצביע עם הקואליציה עד לקבלת דרישותיו לתיקון הרפורמה בתחבורה הציבורית.

על הטענה כי היא מסרבת לאשר פגישה עם ח"כ ביטון השיבה השרה: "הייתה אמורה להיות פגישה אצל מזכיר הממשלה, הסכמתי לבוא אליה, לא אני זאת שהברזתי ממנה אחרי שהעברנו פרטים מדויקים על הרפורמה". 

קודם לכן גם ח"כ מיכאל ביטון עלה לשידור וחשף כיצד בכוונתו להתנהל מול הקואליציה, לאחר שהכריז כי לא יצביע עם הקואליציה מאחר ולא נענים לדרישותיו לשינוי הרפורמות בתחבורה הציבורית. 

ביטון פתח והבטיח כי "אני לא אפיל את הממשלה וכחול לבן לא תפיל את הממשלה. כחול לבן אפילו תנסה להביא תקציב מדינה אבל יש רגעים שאתה לא מוכן לקבל כשעושים רפורמה על הראש של הכנסת בלי להתייעץ עם הכנסת, בלי לשתף אותה, אפילו בהסתרה, בגניבת דעת, שאתה אומר זה קו אדום.

"אני באתי להילחם למען אוכלוסיות מוחלשות, פתחתי פתח, ראש הממשלה עסק בזה שבועיים, ואתה רואה משרד שמתבצר ויוצר אידיאולוגיה למה קווים צריכים להתייקר במאתיים אחוז ויותר מזה – קו נתיבות שדרות, קו חדש יחסית, מתייקר בנסיעה ב-270 אחוזים. אלו מספרים לא הגיוניים, לא ראויים, לא שמו שקל ברפורמה הזאת, ניידו כסף, לקחו הנחות. לקחו לפריפריות וליישובים הנחות והעבירו למקום אחר. הדבר הזה חמור".

הוא הוסיף והסביר: "הרפורמה הזאת הגיעה בחוק ההסדרים, שנים רבות מנסים לחוקק אותה בחוק. לקחו רק את המרכיבים של המחירים כדי שזה יהיה וועדת מחירים. נתנו לציבור חמישה ימים הערות לציבור, על תקנות של שני שקלים אנחנו נותנים שבועיים וחודש, יועצת של משרד המשפטים בוועדה אומרת 'לא ראוי לתת חמישה ימים'. יושבים ח"כ בוועדה, דיון חירום, תגידו רק מה עושים ברפורמה, בתוך הפגרה שואלים, המשרד אומר 'אין לנו מידע' ושעה אחר כך הוא משיק רפורמה במסיבת עיתונאים ומעלים מידע מהכנסת. עשינו עוד שלושה דיונים, 'תביאו תשובות'. זה על התנהלות, יש בג"ץ על זה, אני אומר לך שזה לא כמו שאתה מספר.

"לגבי המספרים, הרכבת מבאר שבע לתל אביב עולה 610 ₪. יש מאות אנשים שמתפרנסים בתל אביב מבאר שבע. הרכבת בתל אביב בחופשי חודשי עולה 225 ₪, הרכבת ברמלה לוד, העניים שהולכים לעבוד בתל אביב גם משלמים 225 ש"ח. האם זה הגיוני? למה אתה לוקח כסף מהערך הצבור ברב קו? ולא כולם רוצים לנסוע כל יום כי זה לא משתלם להם. אדם נוסע לטיפול שבועי בבית חולים, הוא צריך רב קו? יש לו 4 נסיעות. רייכנר הוא כתב אני לא יודע איפה, הוא נוסע ללוד, הוא ישלם במקום 38 ש"ח, 70 ומשהו ₪ לחופשי יומי. הכפלת המחיר. גם אלו שכבר נוסעים, זה לא הגיוני".

על התקשורת עם משרד התחבורה והשרה מרב מיכאלי אמר ביטון: "אני אגיד לך משהו עצוב. המשבר הזה עם משרד התחבורה הוא שנה שלמה. זאת הפעם הראשונה שוועדת כלכלה, היינו קשים מול האוצר, אנחנו לא מוותרים, ראיתם את שר האוצר יושב ובסוף הוא קשוב, בסוף הבאנו תוכנית לאומיקרון והכפלנו מאבקים. אנחנו יודעים להיאבק ויודעים לדבר. אחרי שלושה חודשים ארבעה חודשים, ישבתי עם מרב ואמרתי לה שהעסק מתנגש בכל תחום 'בואי נעבוד יחד', היא לא הרימה את הכפפה. פה במקרה הזה אני לא יכול לוותר".

בהמשך נשאל ביטון על המצב הפוליטי ועל הטלטלה שגרם לקואליציה כשהכריז שיפסיק להצביע איתה עד לטיפול בתחבורה הציבורית. "בן קצת פוליטיקה. חברי כנסת ממרצ באו לוועדה והתבטאו נגד הרפורמה בתחבורה ציבורית. חברי כנסת מהקואליציה וממפלגת העבודה לא יכולים לסבול את הפגיעה בחלשים. הכאב הזה חוצה את כולם. מירי רצתה לעשות כנס, אמרתי לה שזה יהיה בחדר של ועדת כלכלה וכולם יוזמנו ומרצ הבטיחו להתייצב שם. המאבק הזה של מחירים למען עניים חוצה מפלגות והכנסת עובדת בחציית מפלגות.

"ועדת כלכלה קיימת שנה, 97 אחוזים מההצבעות שלה פה אחד בהסכמות של קואליציה אופוזיציה. אנחנו יודעים ככנסת לטפל בנושא ענייני, לא ראיתם פעם אחת צעקנות, אף אחד לא צועק אצלי בוועדה - כולם באים לעבוד עד לרפורמה. ברפורמה הם נעלמו. לגבי הממשלה, אנחנו כחול לבן ואני נפעל גם בתקציב, תביאו חוק הסדרים, תביאו דברים, תביאו הסכמות. תסתכל על פורר, אני במאבק על חקלאות מול פורר שנה אבל הקו פתוח, אנחנו מדברים כל יום".

אז למה לא באת להצביע?
"כי לא צריך להצביע עד שלא יביאו את התחבורה הציבורית".

כשכספית הטיח בו שהוא למעשה לוקח את הקואליציה כבת ערובה, טען ביטון בתגובה: "בן תעשה סדר, אתה טועה גם בזה. אתמול בענף ההטלה, אני מגשר את הענף הזה כבר שנה. ענף הצומח גם צריך להגיע להסכמות שם אני פחות מגשר אבל החוק יגיע לוועדה. בענף ההטלה בחדרי חדרים גם אתמול אני הייתי בפנים, מגשר ושנה אני מגשר את הדבר הזה, יש לי זכויות הסכם.

"ההצבעה לנכסים היא לא רלוונטית, היא לא חלק מההסכם. הנכסים יבואו כפי שיש בהסכם בהצעה חדשה של הממשלה. יש שלושה דברים שיצאתי עליהם למאבק - אל תפגעו בחקלאים בגבול הלבנון ואל תפגעו בעניים בנגב, בגליל וגם במרכז הארץ. החופשי חודשי של רמלה לוד הוא כמו תל אביב, לא הגיוני. עניים יוצאים לעבוד בתל אביב באותו מחיר של תל אביביים, לא הגיוני ולא שוויוני".

ביטון סיכם: "עד שהרפורמה בתחבורה הציבורית לא תתוקן אצביע בעד הממשלה וחוקי אי אמון. לא תהיה פגיעה באף אזרח עני במעל ל־20 אחוזים בשום מקום. אנחנו ממנים את הדלק. ספגנו עליות בבלו, אני יזמתי את זה, אני נלחמתי. שמנו מאות מיליונים כדי שלא ישלמו על דלק את כל ההתייקרות. מידת סדום זה להתייחס לאנשים שונים באופן שיוויוני. בחיים לא היית אומר שנכה ועני ועשיר ישלמו אותו דבר. שר שלא סופר את הכנסת הוא הביא את המשבר, הוא ערער את הקואליציה, פגע בדמוקרטיה, בשקיפות ובעניים".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm