המערכת הפוליטית נערכת לשבוע גורלי לקראת האפשרות שמפלגת הליכוד תעלה ביום ד' להצבעה במליאת הכנסת, בקריאה טרומית, את הצעת החוק לפיזור הכנסת, אם יידעו בוודאות שח"כ ניר אורבך (ימינה) יתמוך בהצעה.

בשבוע שעבר, אחרי התלבטויות ממושכות וסדרה ארוכה של פגישות עם ראש הממשלה נפתלי בנט, הודיע אורבך כי אינו נמנה יותר עם חברי הקואליציה, אך לא יצביע בעד פיזור הכנסת במשך שבוע. השבוע המוזכר בהודעתו הסתיים. ועדיין הן בקואליציה והן באופוזיציה לא יודעים להגיד בוודאות אם אורבך מתכוון "להאריך" את הבטחתו ולהימנע גם השבוע מהצבעה בעד פיזור הכנסת.

בינתיים באופוזיציה ממשיכים להפעיל לחצים כבדים על אורבך על מנת לגרום לו להחליט לתמוך בפיזור הכנסת ובהקדמת הבחירות. לשם כך, התכנסו אמש ליד ביתו בפתח תקווה חברי התנועות "פתאום קם העם" ו"הקו האדום", המזוהים עם האופוזיציה, להפגנה נוספת.

שר האוצר אביגדור ליברמן אמר אתמול באירוע "שבתרבות" בבאר שבע כי "בחירות הן צעד בלתי אחראי - אני אעשה הכל כדי למנוע בחירות, שום דבר לא אבוד".

"בחירות משמען עוד שסע, עוד חילופי מהלומות והאשמות במישור הפוליטי. זה שיתוק של כל המנגנון. כניסה לבחירות היא פשוט דבר בלתי אחראי. אני לפחות עושה ומתכוון לעשות הכל על מנת למנוע בחירות", הבהיר ליברמן.

על האפשרות שניר אורבך יצביע נגד הקואליציה ויפיל אותה אמר: "כל ראשי המפלגות חייבים לעשות סדר אצלם. הקואליציה הפסידה בשבוע האחרון כמה הצבעות, אף שהיה לנו רוב בתוך המשכן. ח"כים פשוט לא באו ולא הצביעו, וזה משדר מסר רע. צריך קודם שכל ראש רשימה יעשה סדר בתוך סיעתו. להערכתי, שום דבר לא אבוד". 

ליברמן הוסיף כי בכוונתו לשוחח היום עם אורבך: "אני אדבר עם ניר אורבך, אני לא צריך אישור של ראש הממשלה בשביל זה. אורבך עדיין לא פרש, הוא עוד מתלבט. אם אורבך יחזור למסלול, גם חברי הכנסת האחרים יחזרו".

בנוגע לאפשרות שממשלת בנט תקבל תמיכה מחברי הכנסת של הרשימה המשותפת טען שר האוצר: "אחמד טיבי הוא פלסטיני, וכל מה שמעניין אותו הוא עניינים פלסטיניים. הוא מקבל הנחיות מרמאללה - אני לא מבין למה הרשימה המשותפת חברים בכנסת ישראל ולא בפרלמנט ברמאללה".

גם שר המשפטים גדעון סער התייחס למשבר הפוליטי ואמר ביום שישי בתוכנית "אופירה וברקוביץ'": "יש ארבע מפלגות בקואליציה שיש בהן מורדים עכשיו. ראשי המפלגות - אלה הרגעים האחרונים שהם יכולים לעשות סדר בתוך המפלגות שלהם, ליישר את כולם למשמעת, אם רוצים שהפרויקט הזה ימשיך".

הוא הוסיף כי הוא לא מקיים מגעים עם הליכוד ולא יתמוך בממשלה בראשות נתניהו: "אני לא אחזיר את ביבי. אומר את זה הכי ברור. הם כל היום עובדים בפייק ניוז. הם משחדים כל מיני אנשים. הם מציעים שוחד: 'תבוא אלינו - ניתן לך מקום בכנסת הבאה, בממשלה הבאה'. הם אומרים: 'הנה, גדעון בא, תקדים אותו'. אני הורדתי אותו ואני לא אחזיר אותו". 

יו"ר הרשימה המשותפת ח"כ איימן עודה אמר אמש בתוכנית "פגוש את העיתונות": "כל שש האצבעות שלנו יהיו בעד פיזור הכנסת ונגד הממשלה הרעה הזאת. אנו נגד הימין הפשיסטי, אבל גם לא עם הימין המתנחלי נגד העם שלנו". 

"במשך שלוש מערכות בחירות מנענו מנתניהו את ראשות הממשלה. פניתי לגדעון סער להביא את החוק האוסר על נאשם בפלילים לכהן כראש ממשלה, ואנחנו כולנו נהיה בעד, וכך נתניהו לא יהיה ראש ממשלה בממשלה הבאה", הדגיש.

הוא הודיע כי הרשימה המשותפת תצביע בעד חוק פיזור הכנסת בכל שלוש הקריאות.