בצל הטלטלות הפוליטיות: הממשלה מתכנסת היום (ראשון) לישיבתה השבועית במשרדו של ראש הממשלה נפתלי בנט בירושלים. בפתח הישיבה התייחס בנט לאירועים הביטחוניים האחרונים והבטיח: "נמשיך להילחם על קיום הממשלה. הקואליציה קשה, אבל הממשלה טובה ועובדת".

בפתח הישיבה אמר בנט: "ביום שישי בלילה תקפנו והשמדנו סדנאות לייצור אמל"ח ועוד מספר מטרות של חמאס בעזה זו בתגובה לירי רקטה מכיוון הרצועה שיורטה על ידי כיפת ברזל. שלא כבעבר, אנחנו לא מחפשים תירוצים למחבלים. לא מכנים אותם סוררים ולא מאשימים קצר חשמלי. חמאס הוא הכתובת".

"השנה הייתה השנה הכי שקטה זה עשור לתושבי הדרום. עם הקמת הממשלה שינינו את המדיניות מול חמאס - הפסקנו את מזוודות הדולרים, לא מכילים ירי ועברנו לאפס סובלנות. שינינו את הגישה כלפי תושבי הרצועה ופתחנו להם אפשרות לעבוד בישראל. אנו מייצרים בידול בין חמאס ותושבי עזה.

"אנו רוצים שקט מוחלט ליושבי הדרום. יש פעם ראשונה דור שיודע מה זה שנת שקט. אנחנו רוצים חיים שקטים לתושבי הדרום, לצד הימנעות מחיזוק והתעצמות החמאס. היו שנים שהשקט היה דרך ההתעצמות של חמאס. אנחנו סוגרים את האפשרות להכניס אמל"ח מרפיח בשיתוף עם מצרים וארה"ב. נפעל בעוצמה מול כל ניסיון לערער את השקט. המחיר שנגבה מהאויב עבור כל פעולה יהיו כואבים וגבוהים".

הוא המשיך והתייחס לניסיונות הפיגועים מצד איראן בטורקיה ואמר: "אנו עדים גם לניסיונות של איראן לפגוע בישראלים. זרועות הביטחון עובדות על סיכול פיגועים עוד טרם ביצועם. נמשיך לפגוע בשולחי המחבלים ושולחי שולחיהם. הכלל - מי ששולח משלם. אנחנו ממשיכים להזהיר מטיסה לטורקיה אם זה לא הכרחי, בדגש על איסטנבול. הסכנה שם גבוהה, אני קורא לאזרחים לגלות אחריות ולשמור על ביטחונם".

"אנו ממשיכים לעבוד עבור אזרחי המדינה. נביא לאישור הממשלה את קידום חלקים נרחבים כחלק מרפורמת נפש אחת - נבטל בירוקרטיה מתישה ונגדיל את הסיוע. נמשיך לפעול למען נכי צה"ל שיקבלו את מה שגמעי להם. ממשיכים במאבק ביוקר המחייה - צריך לדעת, המחירים האמירו לכל אורך העשור האחרון. האינפלציה כרגע נמוכה יחסית לעולם אבל הרמה הכוללת של המחירים גבוהה. דבר הכי חשוב זה תחרות. כוח התחרות הוא הכי חזק בטבע, רק ככה נוריד מחירים. נמשיך להגדיל תחרות כדי לצמצם את יוקר המחייה". 

בנט סיכם את דבריו: "נמשיך להילחם על קיום הממשלה. הקואליציה קשה, אבל הממשלה טובה ועובדת. כל זמן נוסף של הממשלה זה רווח נקי לאזרחים. צריך להרים ראש, להיות גאים בעשייה וברוח הטובה בין השרים, לא נשברים ולא מוותרים על אזרחי מדינת ישראל. האחריות על כולנו, תודה רבה". 

רה''מ נפתלי בנט בישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ, פלאש 90)
רה''מ נפתלי בנט בישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ, פלאש 90)

בחלק הסגור של ישיבת הממשלה, התייחס ראש ממשלה לסוגייה סביב שיפוץ ביתו ברעננה. בנט אמר: ".עלות השיפוץ של הבית שלי זה 160,000 שח, כל היתר זו עלות אבטחה". שרת החינוך יפעת שאשא-ביטון השיבה: "מכונת הפייק מטורפת". בנט הוסיף: "בשבוע שעבר הפיצו שאני משחק קנדי קראש. אני אפילו לא יודע איך משחקים". לאחר מכן, התייחס רה"מ בנט למשבר הפוליטי ואמר: "לצד השני לא קל. זה קרב נחישות״.

במהלך הדיון אישרה הממשלה את מינויים של אלוף (במיל׳) שרון אפק ועו״ד גיל-עד נועם לתפקיד המשנים ליועצת המשפטית לממשלה. שניהם יכנסו לתפקידיהם ב1.7.22. השר גדעון סער בדיון: ״אחת המטרות שלי כשנכנסתי לתפקיד לפני שנה - אחרי תקופה קשה למשרד - הייתה למנות לשדרה המקצועית חדשה ואיתנה לצמרת המשרד. אני יכול היום להגיד שהמטרה הזאת הושגה". 

"לאלוף (במיל׳) אפק יש ניסיון משפטי וניסיון ניהולי ברמות הגבוהות ביותר. מבקש להסתייג מההתקפות על אדם שנתן את מיטב שנותיו לשירות המדינה במדים. מדובר באדם ציוני, מקצוען, ואני משוכנע שיתרום תרומה ייחודית ומשמעותית לייעוץ וחקיקה ולמשרד המשפטים״. 

בעניין עו״ד נועם אמר השר סער כי ״ד"ר נועם מכהן בתפקיד ראש אשכול ICC במשרד המשפטים ב-5 שנים האחרונות - תפקיד מוביל ומרכזי בהתמודדות עם ניסיונות לקדם הליכים נגד מדינת ישראל ובעלי תפקידים מטעמה בפורומים בינלאומיים״.

תיעוד מורשת יהדות ארצות ערב ואיראן
הממשלה אישרה הקצאה של למעלה משישה מיליון שקלים עבור תיעוד מורשת יהדות ארצות ערב ואיראן. זאת, בעקבות ההצעה שהעלו השרה לשוויון חברתי מירב כהן, ושר התרבות והספורט חילי טרופר, לקידום תיעוד מורשת הקהילות היהודיות ויצירת ארכיון לשימור מורשת זו. התקציב יעבור ממשרדי הממשלה השונים.

מירב כהן (צילום: מארק ישראל סלם)
מירב כהן (צילום: מארק ישראל סלם)

מטרת ההחלטה שאושרה בממשלה היא להבטיח את המשך הפעילות הלאומית לשימור סיפורן ומורשתן של קהילות היהודים, יוצאי ארצות ערב ואיראן, שהם אבן יסוד בתולדות תקומת העם היהודי בארצו. זאת, תוך מתן ביטוי ממשי לרב הגוניות בחברה הישראלית וחיזוק תחושת השייכות של חברי וצאצאצי קהילו אלה. ההחלטה מגיעה על רקע מחקרים שונים שהוצגו, כי 80% מבוגרי מערכת החינוך סבורים שההיסטוריה של המזרחים כמעט ולא נלמדת בבתי הספר.

סדר יום ממשלה by maariv on Scribd