חברי הכנסת צבי האוזר (תקווה חדשה) ויובל שטייניץ (ליכוד) הגישו הצעת חוק לפיה חגיגות יום העצמאות ימשכו יומיים. בדברי ההסבר להצעה נאמר כי סמוך להקמת המדינה, נחקק חוק יום העצמאות, התש"ט–1949, אשר קבע את יום ה' באייר כיום העצמאות וכחג מדינה. על־פי כללי הלוח העברי, ה' באייר יכול לחול רק בימים שני, רביעי, שישי או שבת. בהתאם לכללים אלו יום העצמאות חל בה' באייר רק כאשר ה' באייר חל ביום רביעי בשבוע, אחרת הוא מוקדם או נדחה.


כבר בשנים הראשונות למדינה, תוקן חוק יום העצמאות שלוש פעמים, באופן שאם יום ה' באייר חל ביום שבת, יוקדם יום העצמאות ליום חמישי (ג' באייר), ואם יום ה' באייר חל ביום שישי, יוקדם יום העצמאות ליום חמישי (ד' באייר). זאת, כדי לאפשר לכל בית ישראל לחגוג את יום העצמאות, ללא חשש לחילול שבת.

נושא קביעת מועד יום הזיכרון בערב יום העצמאות, על כל השינויים כתוצאה מתזוזת יום העצמאות, נקבע בחוק יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, התשכ"ג–1963, שעיגן את המסורת שנוצרה בשנותיה הראשונות של המדינה, ואשר על פיה, טקסי הזיכרון מתקיימים יום לפני יום העצמאות. בשנת 2004, חל יום ה' באייר ביום שני. בשל הקושי לקיים את טקסי יום הזיכרון במוצאי שבת, קיבלה הכנסת שני תיקונים נוספים לחוק יום העצמאות ולחוק יום הזיכרון, לפיהם יידחו שניהם ביום אחד אם יום ה' באייר חל ביום שני.

לאור זאת ולאור חשיבות יום העצמאות מציעים האוזר ושטייניץ לאפשר את הארכת חגיגות יום העצמאות ליומיים, על ידי קביעת יום העצמאות ביום חמישי בשבוע בו חל יום ה' באייר. בצורה זו ייחגג על פי הצעתם יום העצמאות ביום חמישי, וביום שישי, שהוא ממילא יום מנוחה למרבית האוכלוסייה, ימשכו החגיגות.

"בדרך זו אף לא ייגרמו נזקים למשק עקב קיום יום שבתון נוסף. לפיכך, מוצע לקבע את מועד וחגיגות יום העצמאות על ידי קביעת יום העצמאות ביום חמישי בשבוע שבו חל יום ה' באייר", אומרים המציעים.