המערכת הפוליטית נערכת לשבוע גורלי לקראת האפשרות שמפלגת הליכוד תעלה ביום רביעי הקרוב להצבעה במליאה את הצעת החוק לפיזור הכנסת. שר האוצר, אביגדור ליברמן, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM והתייחס למשבר הפוליטי: "משהו שם לא מסתדר לי. יצא לי בשנה האחרונה כמה פעמים לפגוש ולשוחח עם אורבך, גם כשהיה קשה לו למרות שלי זה מאוד לא התאים, הלכתי לקראתו בכמה נושאים כי בקואליציה החוכמה היא להיות קשוב גם לאחרים ולא רק לתפיסת העולם שלך או למצביעים שלך".

"שמעתי מקודם התבטאויות שלו על הממשלה הקודמת ולכן בשבילי זו די תעלומה כל ההתנהלות. יש הרבה שמועות ובאמת השאלה האם הוא נסחט, האם יש פה סחיטה באיומים, אני לא יכול להגיד לך, אין לי שום הוכחה לכך, אבל שמעתי כל מיני אנשים שהכירו אותו מתקופות קודמות, מימי הבית היהודי, בני עקיבא, לא יודע מה שם היה, אבל כל מה שאני שומע אני לא יכול לפסול את הדבר הזה", הוסיף. 

כמו כן טען, "מעבר לסילמן, במסדרונות הכנסת ובמזנון הכנסת מסתובבים לא מעט אנשים ואתה שומע כל מיני ריקושטים מאותם שיחות והערות. אין לי שום הוכחה אבל אני אכן לא יכול לפסול שניר נמצא תחת סחיטה, תחת איומים, ולכן אולי זה ההסבר לכל ההתנהלות הזאת".

עידית סילמן וניר אורבך בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)
עידית סילמן וניר אורבך בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

בהמשך, התייחס שר האוצר לדחייה של הצעת החוק של ח"כ סמוטריץ' להחיל ריבונות על יהודה ושומרון ואמר: "בזמנו כשנתניהו רצה להעלות ריבונות על התיישבות יהודית ביו"ש אני מאוד תמכתי. על כל יהודה ושמרון, אני לא רוצה מדינה דו לאומית. להחיל ריבונות ישראלית על כל הכפרים או היישובים הערביים בתוך יהודה ושומרון ולתת להם את כל הזכויות וכל הדברים האחרים זה להפוך את ישראל למדינה דו לאומית, זו לא כוונתי. כן חשוב להחיל ריבונות על התיישבות יהודית כדי פשוט לסמל שלא תהיה פה שום תופעה כמו שראינו בהתנתקות. זה כל ההבדל, הניואנס הזה מאוד חשוב להדגיש אותו".

על התקציב, אמר ליברמן: "אני עוסק מהבוקר בכל נושא תקציב המדינה. בלי קשר לאירועים הפוליטיים הדרג המקצועי חייב להיות מוכן. אני מאמין שנסיים את מושב הקיץ, יהיה גם מושב חורף, אנחנו פועלים במסגרת התקציב עד 31.12, אבל חייבים להיות מוכנים עם הצעת תקציב עוד הוסיף על תקנות יו"ש כי "הם מסתיימים עקרונית  ב-1 ביולי ולכן אנחנו פועלים גם בנושא תקנות יו"ש וגם בנושא תקציב. תקנות יו"ש זה אירוע פוליטי ותקציב זה אירוע מקצועי".

בהתייחסו לחשש מפגיעה בישראלים בטורקיה קרא ליברמן: "להקשיב לכל אזהרה של המל"ל, זה לא סתם מוציאים אזהרה כזאת. לא סתם שגם היום הנשיא הרצוג דיבר עם נשיא טורקיה והודה לו על שיתוף הפעולה. כנראה יש יסודות לאותן אזהרות".

כמו כן, אמר על ביקורו הצפוי של נשיא ארה"ב בייידן בישראל: "אני לא מכיר תוכניות של הנשיא ביידן, הוא גם לא עדכן אותי אז אני לא אוהב לנחש מה נמצא בתוכניות נשיא ארה"ב. הוא אורח רצוי פה, נשמח לראות אותו על אדמת ישראל וכל השאר, הניחושים והספקולציות נשאיר. היחסים עם סעודיה הם כבר לא סוד, יש יחסים כאלו ואחרים עם הסעודים וגם אפילו יש טיסות שעוברות לישראל בשמי סעודיה, בשטח האווירי שלהם. יש רק לברך ואם נצליח להרחיב את היחסים עם סעודיה אז בטח ובטח זה יתרום לא רק לשתי המדינות אלא להרגעת הרוחות בכל האזור ולכן אני כמובן אברך על כל התקדמות או התפתחות של היחסים בין שתי המדינות".

"ההתייקרות היא לא במדינת ישראל, היא בכל העולם"

בהמשך, התייחס שר האוצר למשבר הדיור ואמר: "הממשלה הזאת מגדילה בנייה לשכירויות במממדים שמעולם לא היו בישראל. בסופו של דבר הכול פונקציה של היצע וביקוש, ומבחינת היצע כמו שעשינו בדיור לזוגות צעירים, שברנו את כל השיאים שהיו ואנחנו רואים שיש בלימה במחירי הדיור ואם נמשיך עם מימוש התוכנית אני בטוח שעד סוף השנה אני בטוח שנראה גם ירידה במחירים וגם בביקושים. וגם בנושא השכירות אותו דבר, אנחנו צריכים בסופו של דבר להגדיל את ההיצע והגדלת ההיצע תביא גם התמתנות וגם ירידה במחירים".

"יש אנשים שכנראה כן סובלים והם מביעים את המחאה שלהם בהפגנות. טוב שזה ככה, זאת זכות בסיסית וכל מי שמרגיש שהוא מקופח, שהוא לא מקבל מספיק, זאת דרכם, וטוב שבמדינה שלנו אפשר גם למחות, להפגין ולהביע את המחאה גם בדרך כזאת. אני מאמין בכלכלה חופשית. אני חושב שכמה שפחות מדינה תתערב, ככה יהיה בריא יותר.  בכל התחומים, לא דווקא בשכירויות אלא בכל תחום ותחום. בסופו של דבר זה מוכיח את עצמו והדבר היחידי שמוזיל את המחירים זאת תחרות והיצע", הוסיף.

הממשלה מציגה את תוכנית הדיור  (צילום: ברונו שרביט)
הממשלה מציגה את תוכנית הדיור (צילום: ברונו שרביט)

לדבריו, "תהיה יותר תחרות, יהיה יותר היצע, אנחנו נראה את ירידת המחירים וכל החקיקה זה לא עוזר, זה בדרך כלל רק פוגע. אנחנו פועלים, אני לא קוסם, יש מישהו אחר שהוא קוסם אני לא, ולכן אנחנו עושים מה שצריך לעשות ומשתדלים להתמודד עם כל ההתייקרות. ההתייקרות היא לא במדינת ישראל, היא בכל העולם, כאשר אצלנו בהשוואה למעצמות היא חצי או פחות מחצי. אם אני משווה למדינות אחרות אנחנו ברבע או בשליש מהתייקרות המקובלת באירופה וצפון אמריקה".

על הצעת חוק שקיפות של הצהרות ההון של פוליטיקאים אמר: "קודם כל זה אנחנו מעלים פעם שנייה, זה קופי פייסט, בעבר כגבר העלנו את הצעת החוק הזאת, אמרתי שאין שום סיבה, שרים וראשי מפלגות חייבים להיות שקופים גם בנושא הצהרת הון. לצערי אז מי שהפיל, מי שהצביע נגד, זה נתניהו, סמוטריץ' וכל אותם אנשים. אלינה חזרה על אותה הצעת חוק וחבל שהיא נפלה היום בוועדת שרים. לא יודע מי שהפיל את זה בוועדת השרים לחקיקה, מה שאני מבין רוב המוחץ של השרים הצביע נגד. היו שרים מכל המפלגות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm