בצל המשבר הפוליטי ב"ליכוד" התקבלה החלטה להעלות את הצעת החוק לפיזור הכנסת ביום רביעי, במידה ויצליחו עד אז לגבש 61 חברי כנסת שיתמכו בה. שר השיכון זאב אלקין (תקווה חדשה) שוחח על כך הבוקר (שני) עם גולן יוכפז וניסים משעל ב-103FM, והכחיש קיום משא ומתן בין תקווה חדשה לליכוד: "אין ולא היה שום מו"מ, כי אין על מה לנהל מו"מ". בנוסף חשף את ההצעות שקיבל מהליכוד בשנה האחרונה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"לפי הפרסומים, הכוונה היא רק לשים את זה על סדר היום", אמר אלקין. "זה כבר היה כמה פעמים על סדר היום מאז תחילת המושב. אתם זוכרים שהליכוד ונתניהו הבטיחו שכבר בשבוע הראשון, הכנסת מתפרקת ושיש רוב לפיזור הכנסת".

איך יכול להיות שכולם מדברים על זה שאתם מקיימים מו"מ, ואתם מכחישים את זה בצורה כל כך גורפת?
"כי יש אנשים שנוח להם לדבר על זה, כי זה נוח למכור את זה לניר אורבך, להגיד לו, 'תצביע בעד פיזור הכנסת, זה לא בחירות באמת, בפועל תקום פה ממשלה חלופית, נדע להביא את תקווה חדשה'".

אלקין המשיך ואמר: "הרי כל הספינים האלה וההבטחות האלה, הם כל הזמן מפוזרים. אתם זוכרים איך שהבטיחו לכולם שלא תקום פה ממשלה כי בסוף חלק מאנשי תקווה חדשה יילכו עם נתניהו ויקימו איתו ממשלה, ואתם רואים את מבחן התוצאה. במשך כל השנה הזאת, זה כל הזמן נמשך, אגב, זה נכון שכל אחד מאיתנו מקבל הצעות מהליכוד".

מה אתה קיבלת?
"במשך השנה הזאת קיבלתי הצעות לכל תפקיד פוליטי אפשרי, חוץ מראשות הממשלה. גדעון סער גם קיבל הצעה לראשות הממשלה".

לדברי אלקין, הקול המכריע בהצעת החוק על פיזור הכנסת הוא ניר אורבך. "אם הוא יצביע נגד, אז אין להם רוב לפיזור הכנסת. המפתח אצלו. אבל כן, זה החזון שבנימין נתניהו כרגע משווק - כאוס של בחירות ועוד פעם שיתוק ממשלתי. אגב, בחירות, שהוא מנסה להשיג בהן את ה-61 שלו עם בן גביר כדי לשנות פה את כל כללי המשחק ולמלט את עצמו מבית המשפט", אמר אלקין.

איך אתם משוכנעים שנתניהו מתכוון למוטט את מערכת המשפט?
"הרי לא צריך להיות פה חכם יותר מדי. כשהוא חשב שיש לו 61, זה מה שהוא תכנן, להעביר את החוק הצרפתי. אני מזכיר לך את אותם ימים אחרי הבחירות הראשונות כשעוד חשבו שאביגדור ליברמן יצטרף לקואליציה. אני רוצה להחזיר אותך לקואליציה שהוא פירק, הרי המשבר הגדול שלי עם נתניהו פרץ ברגע שהוא לקח את מדינת ישראל לבחירות בעיצומו של משבר קורונה, מתוך תקווה להשיג 61 כדי למנות יועץ משפטי לממשלה ופרקליט מדינה כרצונו".

מה הוא מתכוון לעשות? יש דרך חוקית שנתניהו יכול להנדס ככה שהוא יחמוק ממשפט?
"בוודאי, מה זה חוקית? הרי קודם יעבירו החלטה שלבג"ץ אין זכות להתערב בחוקי הכנסת ואח"כ יעבירו חוק צרפתי ויכתבו בתוכו שזה מפסיק גם את המשפט הקיים בדיעבד, והנה לך דרך חוקית".

"עוד בחירות ועוד בחירות ועוד בחירות. זה יותר טוב?.
לגבי מצב הקואליציה, אמר אלקין: "אני כמובן הייתי שמח אם הייתה קואליציה יותר יציבה, אבל אני שואל מה האלטרנטיבה". לדבריו, אחרי הבחירות "אומרים לך, או שתקום פה קואליציית ביבי-בן גביר שתנסה לשנות פה סדרי עולם בנושא המשפטי, לצורך מטרה אישית - ואני דווקא בעד רפורמות משפטיות, אבל לא רפורמות שמשרתות בן אדם אחד ורצון שלו להימלט מהמשפט, וזה חזון אחד שמשווקים לנו - או למעשה שיתוק מתמשך של עוד בחירות ועוד בחירות ועוד בחירות. זה יותר טוב?"

למה אתם לא הולכים לחוק הנאשם?
"אתה יודע שלפי ההסכמים הקואליציוניים, בגלל שזה שינוי של חוק יסוד, כל סיעות הקואליציה צריכות להסכים. אנחנו, כתקווה חדשה, חד משמעית תומכים בחוק הזה ומנסים לקדם אותו".

בנט מתנגד, אתם מדברים איתו על זה?
"בוודאי שאנחנו מדברים, כי אנחנו חושבים שזה חוק שנכון להעביר אותו ואנחנו נמשיך ללחוץ, ואני מקווה שנצליח להעביר אותו, ויפה שעה אחת קודם".

יש לכם רוב?
"אם הרשימה המשותפת תלך איתנו, יש. למה אני מסויג קצת? כי אני רוצה להזכיר לך מה קרה בחוק הגבלת הכהונה - היו לנו 60, היינו צריכים עוד אצבע אחת מהרשימה המשותפת בקריאה שלישית והם סירבו להצביע בעד החוק ולכן זה לא עבר".

לקראת סיום השיחה, התייחס גם למחאת הדיור שצוברת תאוצה, וטען: "אני מאוד שמח שהציבור מרים את קולו. לי דווקא כשר השיכון, זה עוזר. אני מנהל קרבות יום-יום עם פקידי אגף התקציבים".

אתה רואה את עצמך מקים אוהל ברוטשילד?
"אני לא יודע אם אני אקים אוהל ברוטשילד, אבל לא תהיה לי שום בעיה לבוא ולדבר עם האנשים שברוטשילד. הם משמיעים צעקה ציבורית אמיתית, ובצעדים שאנחנו מובילים, ואני כשר השיכון, אנחנו בהחלט הולכים לצעדים דרסטיים. לפעמים פקידי אגף התקציבים מנסים להסביר שלא צריך שום צעד דרמטי ואני חושב שצריך צעדים דרמטיים ואנחנו מעבירים אותם".

"כבר ישבתי עם נתניהו בעבר - הניסוי איתו נכשל"

בתוך כך התארח סגן יושב ראש הכנסת צבי האוזר ("תקווה חדשה") בתוכניתם של בן כספית וינון מגל ב-103FM, והגיב לפרסום לפיו באופוזיציה יניחו הצעה לפיזור הכנסת לדיון ביום רביעי.

בפתח הראיון אמר האוזר: "מדינה מתנהלת, קודם כל, על ידי רשות מבצעת. ברוך השם, יום-יום, שעה-שעה, המדינה הזאת מנוהלת. הכנסת מקרטעת, אסור לטעות טעות אופטית, הכנסת זה דבר חשוב, היא מייצרת את הנורמות, זו לא חזות פועלה של המדינה. פועלה של המדינה זה ברשות המבצעת. כל יום פה, בונים עוד בתים, מכפילים את ההתיישבות ברמת הגולן".

מגל: אתה מדבר כאילו כל יום מכפילים אותה מחדש.
"אלה משפטים שלא שמעו הרבה מאוד שנים. בונים יישובים, 14 יישובים בנגב, שני יישובים חדשים בגולן".

מגל: עוד לא נבנתה אבן אחת.
"אתה ציוני או שאתה רק מחנה אמוני? אתה כבר לא מחנה ציוני, אתה כבר לא מתרגש מבניית יישובים, אתה רק מתרגש מהמחנה האמוני, אתה כבר לא מחנה לאומי".

כספית: מה קורה ב-1 ביולי מבחינת יו"ש, אם התקנות לא עוברות? יש לכם פתרון?.
"כאוס מוחלט יהיה, יש לזה פתרונות ולזה אחראית הכנסת כולה, קואליציה ואופוזיציה. אני אינני מאמין ששאריות הסנטימנטים הלאומיים של הליכוד, בהיותה מפלגה שמרימה את הדגל הזה במשך 55 שנה, מאז ששת הימים, ואגב עוד לפני כן - אני לא מאמין שברגע האמת, הם יבגדו בערכי הליבה של התפיסה הציונית, של התפיסה הלאומית, ואני לא מאמין שהם יענישו חצי מיליון ישראלים שיושבים מעבר לקו הירוק  בשביל איזשהו תרגיל פוליטי. אני חושב שיש פתרון, אגב, אני עובד על זה".

מגל: באיזה עולם אתה מעדיף את יאיר גולן על יובל שטייניץ? ובאיזה עולם אתה מעדיף את מנסור עבאס על ש"ס?.
"אני בגדול העדפתי את הליכוד. יש עכשיו סיסמה, 'הניסוי נכשל', נכון? אני, במערכת הבחירות הקודמת, במו ידיי, שכבתי על הגדר והכרחתי את המערכת הפוליטית להקים ממשלת אחדות. האמנתי לנתניהו. נתניהו לא רק לחץ יד, לא רק חתם הסכם, שינה חוק יסוד בשביל לעמוד בדיבורו. אתה מכיר את המשפט, 'הניסוי נכשל?' הניסוי נכשל. ניסינו להקים ממשלת אחדות, ערב קורונה, הוא בעט בדלי. הוא לקח את רעיון האחדות, שהיה עד אז רעיון קדוש בפוליטיקה הישראלית, הוא לקח את התקציב, הוא לקח את הרפורמות, את הכול הוא זרק לפח".

מגל: יש היתכנות לממשלה שאתם וימינה עכשיו באים, אתם לא רוצים כי אתם מחרימים אותו. אתה מעדיף לשבת עם עבאס ועם מרצ, מאשר לשבת עם נתניהו.
"ינון, הניסוי נכשל. ישבתי עם נתניהו. למה אתה מאשים אותי?".

מגל: אם באמת היית דואג ליו"ש, היית עושים עכשיו ממשלה עם הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, הציונות הדתית וימינה ומצילים את יו"ש, אבל אתם לא. אתם מעדיפים את מנסור עבאס על ש"ס.
"רק אידיוט חושב שיעשה פעמיים אותו דבר ותצא תוצאה שונה. היה אותו דבר, חתמנו, הוא התחייב, הוא התחייב להעביר תקציב, הוא התחייב לנהל מדינה בצורה נורמלית, הוא כפה את הכול לעניינו האישי. ינון, לא תהיה פה שום ממשלה עד שהיא לא תעביר את החוק הצרפתי, הרי זה מה שמעניין אותו. מעניין אותו יו"ש?"

מגל: אם הממשלה הולכת ליפול, למה אתם לא מנהלים מו"מ עם הליכוד על ממשלה ימנית?.
"אנחנו הבהרנו שאנחנו אלטרנטיבה. יש ימין, יש ביביזם וזה לא אותו דבר. אנחנו מייצגים את הימין, לא את הביביזם".

כספית: כל מה שמעניין אותו, וצביקה האוזר צודק, זה לפרק את מערכת המשפט ולעצור את המשפט. זה מה שמעניין אותו, לכן הוא נהיה בן גביר וגם אתה (ינון) לצערי.

מגל: אבל יש לו תמיכה אדירה בציבור, מה אתם רוצים? יש לו מנדטים.
"ארבע מערכות בחירות אתה מספר את הלוקש של התמיכה האדירה. הוא לא מצליח והוא לא יצליח פעם חמישית".

מגל: אתה לא עונה לי. למה אתם לא מנהלים מו"מ עכשיו לשבת בממשלה ימנית?.
"אנחנו באנו להציג אלטרנטיבה, אנחנו באנו להציג עמדה לאומית ליברלית ולא ביביזם. אתה מדבר במקרה עם בן אדם שזה לא בתיאוריה, זה במעשה, הניסוי נכשל".

מגל: אתה אמרת שלא תשב עם מפלגות לא ציוניות ואתה יושב.
"אמרתי שאני לא אשב עם מפלגה שלא מכירה בהסדר המכונן של ישראל כמדינה יהודית-דמוקרטית, מנסור עבאס מכיר בהסדר המכונן. ואני יכול להגיד לך שמנסור עבאס יהיה הראשון שיקבל טלפון, אם לנתניהו יהיה אי פעם סיכוי להקים ממשלה".

כספית: אם יהיו בחירות, אתם רצים לבד?.
"אנחנו נרוץ לבד. יש ספר שנקרא 'ארוכה הדרך לחירות', ארוכה הדרך. יש לנו את הסבלנות, יש לנו את האיפוק".

סייע בעריכת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM