סיעות הכנסת התכנסו היום (שני) לישיבתן השבועית. בפתח כל אחת מהישיבות, ראשי הסיעות העניקו הצהרות לתקשורת, שעסקו בנושאים העומדים כעת על סדר היום הציבורי, לצד הסערות במערכת הפוליטית.

בין האמירות הבולטות שעלו במהלך הישיבות, ניתן למצוא את דברי שר החוץ יאיר לפיד, שאמר: "אנחנו לא נמצאים במאבק רק על הממשלה, אנחנו במאבק על מדינת ישראל". בהמשך, שר האוצר אביגדור ליברמן התייחס לעיצומים במערכת החינוך וקרא: "אני מציע כרגע להפסיק את השביתה, ומיום ראשון אנחנו ונעשה מאמץ אמתי, כנה ורציף כדי להגיע להסכמה לטובת כולם".

יאיר לפיד ברמז לחברי הכנסת המתנדנדים. צילום: ערוץ הכנסת

לפיד: "יש לנו תפקיד היסטורי במאבק על הדמוקרטיה, מי שקשה לו שיתפטר"

שר החוץ ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד התייחס בפתח ישיבת הסיעה למשבר בקואליציה, ואמר: "יש לנו תפקיד היסטורי מול הקיצוניות. לוודא שישראל נשארת דמוקרטיה חזקה, מאוחדת מול אויביה, מאוחדת מול האתגרים הכלכליים שלה".

"מי שקשה לו, שיילך הביתה. מי שלא עומד במתח, שיתפטר. מי שעובר בימים אלה את המטחנה של מכונת השקרים והרעל של ביבי ובן גביר, צריך להיות הראשון שמבין למה אסור להעביר לידיהם את המדינה", הוסיף. 

עוד אמר: "אני רוצה להזכיר לאזרחי ישראל, הסיבה שביבי ובן גביר לא בשלטון, היא פשוטה: הם הפסידו. הלכנו לבחירות והם הפסידו. רוב אזרחי ישראל בחרו בדמוקרטיה, בחרו בערכים, בחרו באחדות עם ישראל".

יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)
יאיר לפיד (צילום: מרק ישראל סלם)

בסיום, נשאל לפיד האם ההצעה שלו לחברת הכנסת רינאווי-זועבי לשמש כקונסולית בשנגחאי, דומה להצעה של הליכוד לח"כ אורבך לשריון במפלגה, שכן ניתן לקרוא לשתי ההצעות שוחד פוליטי. לפיד השיב: "דווקא בנושא הזה החוק הוא מאוד ברור. החוק אוסר להציע שריון לאדם תמורת זה שהוא יצביע נגד הממשלה. זו עבירה על החוק ואם יש הצעות כאלה מי שעושה את זה, זה הצעות עברייניות".

"שזה לא נורא ידהים אותי אם מגיעות מהצד ההוא הצעות עברייניות, אבל הם צריכים לדעת שלא יקרה דבר כזה בלי שהוא ייחקר. אנחנו נוודא שהוא ייחקר אם הוא יקרה, זה דבר אחד. הדבר השני שהחיים הפוליטיים מזמנים לנו לא מעט קשיים ולפעמים אתה צריך לחכות שאנשים יחליטו. אני מקווה שניר אורבך יחליט את הדבר הנכון שהממשלה הזאת צריכה להמשיך לטובת עם ישראל ואחדות ישראל", הוסיף.

לאחר מכן, נשאל האם הצליח לשוחח עם ח"כ אורבך, לאחר שלא ענה לטלפונים של ליברמן. לפיד השיב: "אנחנו מדברים עם ניר אורבך כל הזמן. מי שבעיקר מדבר איתו הוא כמובן ראש הממשלה שהוא גם ראש מפלגתו, אבל גם אנחנו מדברים עם ניר אורבך. ניר אורבך הוא אזרח ישראלי טוב וחבר כנסת טוב ואני חושב שראוי שהוא יוודא שהממשלה הזאת תמשיך".

שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)
שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)

ליברמן: "קורא למורים לקחת פסק זמן ולהפסיק עם השביתות"

בפתח ישיבת סיעת ישראל ביתנו, התייחס שר האוצר אביגדור ליברמן לעיצומים במערכת החינוך וקרא: "אני מציע כרגע להפסיק את השביתה, ומיום ראשון אנחנו ונעשה מאמץ אמיתי, כנה ורציף כדי להגיע להסכמה לטובת כולם. קחו פסק זמן, תפסיקו עם השביתות. אנחנו כרגע נמצצאים בשורה של מגעים קדחניים, ואני קורא להם לבוא למשא ומתן בלי אולטימטומים ובזרועות פתוחות".

"הכי קל מבחינתי להגיד אני מסכים עם הכל, לסגור עניין עם המורים, הנהגים והשוטרים. למרות שיש עליי לחץ לעשות זאת, אנחנו לא נרוץ עד שלא נסגור הסכם נכון עם כולם. אנחנו נמצאים במצב טוב לעומת כל הכלכלות בעולם", הסביר.

על מחאת האוהלים בשדרות רוטשילד אמר שר האוצר: "אין מקום לכל הנסיונות לתדלק את היצרים ואת המחאה וללבות את ההיסטריה. קצת להתאזר בסבלות ונוכול להסדיר את שוק הדיור".

גדעון סער (צילום: מרק ישראל סלם)
גדעון סער (צילום: מרק ישראל סלם)

סער: "המשבר במערכת החינוך הוא אמיתי, מקווה שנראה התקדמות בתקופה הקרובה"

שר המשפטים ויו״ר תקווה חדשה גדעון סער התייחס גם הוא בפתח ישיבת הסיעה לעיצומים במערכת החינוך, ואמר כי "המשבר במערכת החינוך הוא אמיתי. ההורים 'סופגים' את מחיר העיצומים מידי בוקר. אלה שבחרו בהוראה – המקצוע החשוב ביותר והערכי ביותר – מחכים לבשורה".

"אנחנו חייבים להפוך את ההוראה והחינוך מחדש למקצועות אטרקטיביים ומובילים בחברה. זה קשה, אבל אפשרי. זה לא תלוי רק בשכר, אבל כן זה מחייב גם העלאה בשכר המורים, ובדגש מיוחד על המורים הצעירים. אני מגבה את שרת החינוך ד"ר יפעת שאשא-ביטון במאמציה לקדם עניין חשוב זה ואני מקווה שנראה התקדמות מוחשית בתקופה הקרובה", ציין. 

נתניהו: "כעומק הכישלון של נפתלי, כך בנט עף על עצמו יותר ויותר"

יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, התייחס בפתח ישיבת הסיעה לתפקוד הממשלה המכהנת, ותקף: "כעומק הכישלון של נפתלי, כך בנט עף על עצמו יותר ויותר. בנט הבטיח אחדות, אבל האחדות היחידה שהוא הביא זה בין ממשלת השמאל שלו בפועל לאחים המוסלמים".

"זו בושה איומה, אני לא זוכר ממשלה כזאת. הם איבדו שליטה על הממשלה, על הכלכלה ועל הבושה. במקום לפזר את הכנסת ולאפשר את הארכת התקנות, הם מעדיפים לשרוד", הוסיף. 

בהמשך קרא לחבר הכנסת ניר אורבך ולשאר המתלבטים בקואליציה: "אם אתה מרגיש טוב בממשלה שנשלטת ע"י עבאס ועודה, אז תחזור ותצביע איתם. אל תהיו בצד הלא נכון של ההיסטוריה, אל תישארו בממשלה גרועה וחלשה. היא תיזכר כגרועה ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל".

בנימין נתניהו בישיבת סיעת הליכוד: " הם איבדו שליטה על הממשלה, על הכלכלה ועל הבושה". צילום: ערוץ הכנסת

"אסור לך להיות חלק מהביזון והבושה הזאת. אתה כבר עשית את הצעד הראשון להתנתק מהממשלה המסוכנת הזאת - המתחיל במצווה אומרים לו גמור", פנה לאורבך.