דרמה פוליטית: ראש הממשלה, נפתלי בנט, ושר החוץ, יאיר לפיד, סיכמו היום (שני) להביא את הצעת החוק לפיזור הכנסת לאישור המליאה בשבוע הבא. לאחר אישורה תתבצע הרוטציה בין בנט ללפיד.

סער על פיזור הכנסת: "חוסר אחריות הביא לתוצאה הבלתי נמנעת"; באופוזיציה ברכו

מטעם הצדדים נמסר כי ההחלטה התקבלה לאחר שמוצו הניסיונות לייצב את הקואליציה, אולם, מקורבי ניר אורבך מסרו לוואלה!: ״הוא הודיע היום לבנט באופן ברור וחד משמעי שהוא מצביע שבוע הבא בעד פיזור הכנסת. בנט הפנים והלך על המהלך הזה. זאת האמת״. ההחלטה התקבלה אצל בנט הבוקר ולאחר מכן הוא הודיע ללפיד. השניים סיכמו על המנגנון ולאחר מכן הודיעו לראשי מפלגות הקואליציה שלא היו שותפים להחלטה. 

בעקבות ההחלטה הדרמטית, לפיד צפוי להיות זה שיקבל את פניו של הנשיא ביידן בביקורו בישראל בשבוע הבא. כמו כן, תקנות יהודה ושומרון  יוארכו אוטומטית עד הקמת ממשלה הבאה. התאריך המסתמן לבחירות הוא ה-25 באוקטובר. 

גורמים בליכוד: רק סילמן תקבל שיריון ברשימה הבאה

בתוך כך, גורמים בליכוד הבהירו כי לנוכח המצב העדכני, רק ח"כ עידית סילמן תקבל שיריון ברשימה הבאה. ההבהרה מגיעה בצל הדיווחים לפיהם חבר הכנסת ניר אורבך קיים מגעים עם סיעת הליכוד בנוגע לשריון במפלגה, במידה ויחליט לפרוש מהקואליציה. 

בעקבות כך, פנתה התנועה לאיכות השלטון ליועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, בבקשה לפתיחה בחקירה נגד נתניהו בחשד להפרת חובה חקוקה. על פי ההוראה, חל איסור על הבטחת שיריון לחבר כנסת מכהן.

עידית סילמן וניר אורבך בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)
עידית סילמן וניר אורבך בכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

ההחלטה הדרמטית התקבלה בצל שרשרת טלטלות שחוותה הקואליציה. תחילתן עוד בהצבעה לאישור הקמת הממשלה, כאשר חבר מפלגתו של רה"מ, עמיחי שיקלי, הצביע נגד. בהמשך, הודיע השר אלי אבידר על התפטרותו מהממשלה וחזרתו לכנסת, עידית סילמן פרשה מהקואליציה והובילה לאיבוד הרוב של הממשלה בכנסת.

כמו כן, רע"מ הקפיאה והפשירה את חברותה בקואליציה, ח"כ גנאים וזועבי הודיעו כי יצביעו על פי צו מצפונם, המשבר החריף בין ח"כ ביטון לשרת התחבורהמרב מיכאלי וגל עזיבות בלשכת ראש הממשלה.