יממה לאחר הודעתו של ראש הממשלה נפתלי בנט על קידום הצעת חוק פיזור הכנסת והליכה לבחירות חמישיות תוך שלוש שנים, וב־13 המפלגות המרכיבות את הכנסת הנוכחית החלו כבר בדיבורים על קמפיינים, פריימריז ושריונים. אף שהסקרים הראשונים מצביעים על המשך הסטטוס־קוו בפוליטיקה הישראלית, כשההבדל בין הקואליציה לאופוזיציה ממשיך להיות של מנדט־שניים, למפלגות ולראשיהן ברור מי ייכנס לבחירות האלה לאופטימיות ומי יילחמו על גורלם עד הפתק האחרון.

"זמן לפיד" ביש עתיד


ברשתות החברתיות החלו אתמול תומכי יש עתיד להפיץ תמונות של יו"ר המפלגה יאיר לפיד, שאמור להיכנס בשבוע הבא לתפקיד ראש הממשלה במקום נפתלי בנט, עם הכיתוב החגיגי "זמן לפיד".


במפלגה מעודדים מאוד מהסקרים, ובהם הסקר שפורסם אתמול ברדיו 103FM המעניק למפלגה 20 מנדטים, ומשוכנעים כי תמונת המנדטים רק תשתפר מרגע שיתחיל קמפיין הבחירות, שאותו יתחיל לפיד מעמדה המעניקה לו יתרון על גבי יריביו – לשכת ראש הממשלה.


ביש עתיד מקווים כי הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט יצטרף למפלגה ויכפיל את כמות ההצבעות בדרך לקלפי, אולי כמספר 2 אחרי לפיד. במפלגתו של לפיד מדגישים כי יש עתיד בנויה על תשתית ענפה ומאורגנת היטב של כ־160 סניפים ברחבי הארץ עם עשרות אלפי פעילים. על מטה השטח המשומן צפוי לנצח ח"כ רון כץ.


כמו בבחירות קודמות גם הפעם יבחר יו"ר יש עתיד יאיר לפיד את הרשימה לכנסת, ועדיין לא יתקיימו בה פריימריז. לפיד מתוכנן מכס ראש הממשלה להוביל ולעמוד בפרונט קמפיין הבחירות של המפלגה. במפלגה מציגים בגאווה שורה של הישגים שרשמו בכנסת, ובראשם חוק זכויות הרווחה לאנשים עם מוגבלות שאושר בקריאה ראשונה לאחר יותר מתשע שנים של עבודה שהושקעה בו. למרות פיזור הכנסת, ניתן יהיה להמשיך את תהליך החקיקה מהמקום שבו היא נעצרה גם בכנסת הבאה.

שר החוץ יאיר לפיד (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)
שר החוץ יאיר לפיד (צילום: אלכס קולומויסקי, פול)

בימינה מחכים להחלטת בנט


מפלגתו של ראש הממשלה היוצא נפתלי בנט נמצאת אולי במצב הכי מורכב בהשוואה לשאר השחקנים שעתידים להשתתף במרוץ הפוליטי. הצניחה בסקרים החלה עם הקמת ממשלת שינוי, כאשר חלק נכבד ממצביעי ימינה נפגע מהמהלך של בנט, ראה בו בגידה ועזב את המפלגה בחיפוש אחרי בית פוליטי חדש.

במהלך שנת כהונתו של בנט בלשכת רה"מ, הצליחה מפלגתו לייצב את מצבה בסקרים, והיא מגיעה לנקודת הזינוק לקראת הבחירות עם 5־7 מנדטים ברוב הסקרים. יש לציין עם זאת כי צפי זה נובע בין היתר מהיותה של ימינה "מפלגת ראש הממשלה", כלומר לפי "תורת הרייטינג הפוליטי" זוכה מפלגת רה"מ בבונוס אלקטורלי בסקרים, המשתווה למנדט עד שניים.

על כן, בימינה ממתינים לראות את הסקרים שלאחר קיום הרוטציה כדי להבין את הדינמיקה. על פי הערכות, המפלגה עלולה לאבד גובה ולהתקרב צמוד לאחוז החסימה.

עדיין לא ברור אם בנט עצמו ירוץ שוב בראש רשימת ימינה. לפי חלק מהערכות, הוא שוקל לפרוש מהחיים הפוליטיים או לקחת פסק זמן לתקופה הקרובה. יש הטוענים כי איילת שקד, שותפתו הוותיקה של בנט, לא תרוץ בשום רשימה בבחירות הקרובות. הערכות נוספות מדברות על חבירה לרשימה אחרת, על פיצול המפלגה או על התמזגותה עם גוף פוליטי אחר, אך הערכה זו לא זכתה לאישור מטעם הגורמים הרשמיים בימינה.

כחול לבן תציע אחדות


יו"ר כחול לבן השר בני גנץ נשא אתמול נאום בפני חברי סיעתו, במה שמסתמן ככיוון המרכזי של המפלגה בבחירות הקרובות: קו ממלכתי מאחד שיאפשר לאחר הבחירות "להביא לממשלת אחדות רחבה ומתפקדת ולמנוע שיתוק או ממשלה שתפגע בדמוקרטיה".

כחול לבן תציג בבחירות עשייה רבה בתחום הביטחוני – מבניין הכוח, דרך הסכמי ביטחון פורצי דרך באזור ושיתופי פעולה מול איראן, יישום רפורמת נפש אחת, העלאת דמי הקיום לחיילים, מיגון הצפון ותחילת העבודות בקו התפר, פעולות למען חיילי המילואים ועוד. הקמפיין יהיה מאחד ומפייס כיאה למבוגר האחראי, או במילותיו של גנץ: "נשים את המדינה לפני הכל - לא נריב בתוכנו, אלא נמצה את כוחנו".

בני גנץ בוועדת חוץ וביטחון: "אי שיתוף הפעולה של איראן מוכיח שהיא לא פרטנר". צילום: ערוץ הכנסת

"דילמת נתניהו" של ישראל ביתנו


ישראל ביתנו נכנסת לתקופת הבחירות מנקודת זינוק טובה. בראש המפלגה עומד שר האוצר מכהן שמחזיק ביד קבלות בדמות ההחלטות שהעביר ואותן יוכל להציג במהלך הקמפיין, בהם העברת התקציב. המצב בסקרים זהה לתחילת הקמפיין הקודם: כ־5 מנדטים, אולם ליברמן נוהג לטעון כי הסוקרים מעולם לא ידעו לקרוא את ציבור הבוחרים של מפלגתו.

הדילמה המרכזית של ליברמן היא אם יחליט שוב לרוץ עם קמפיין אגרסיבי ונושא קולות נגד המפלגות החרדיות, שיהיו חברות בולטות בקואליציית הימין שאותה שואף נתניהו להקים. ובכלל, אם ראש הממשלה לשעבר יקבל מנדט להרכבת הממשלה הבאה, יצטרך ליברמן להחליט אם לעבור לספסלי האופוזיציה, או לתת צ'אנס נוסף לשותפות עם נתניהו – למרות ההתבטאויות שלו נגדו.

בעבודה מסכמים קדנציה אפורה


בבחירות האחרונות רשמה מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי הישג נאה, כשהצליחה "להוציא את המפלגה מהקבר" ולזכות ב־7 מנדטים. בעבודה מבקשים לשחזר את ההישג, ואף להגדיל את כוחה של המפלגה המתיימרת לחזור ולהפוך עם הזמן למפלגת שלטון. בינתיים תצטרך המפלגה להתמודד עם קדנציה אפורה במשרדים שלא מספקים דיבידנדים בקלפי ונתפסים כבעייתיים בעיני קהל הבוחרים.

מיכאלי כשרת התחבורה נאלצת להתמודד יום־יום עם תלונות על הפקקים בכבישים, על הרפורמה בתחבורה הציבורית ועל קשיים בהפעלת הרכבות. יש המגלגלים לפתחה גם את העלייה ביוקר המחיה בעקבות הפקקים הגדולים של אוניות בפתח הנמלים. לצד זה, אין שם הרבה נחת מהקדנציה של השר עמר בר־לב במשרד לביטחון פנים ומפליטות הפה המביכות שלו.

מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

הסקרים מדאיגים את מרצ

במפלגת השמאל מרצ חוששים מאוד מהבחירות הקרובות, לאור הסקרים המנבאים כי המפלגה לא תעבור את אחוז החסימה. במרצ זועמים על חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי, שהתנגדותה לאישור תקנות יו"ש והמרד שהכריזה היו בין הגורמים שזעזעו את יציבות הקואליציה. אתמול הצהירה ח"כ זועבי כי אין בכוונתה להתמודד בבחירות לכנסת ה־25.

ועידת מרצ תתכנס בסוף החודש ותכריע מתי יתקיימו הפריירמיז לראשות התנועה ולרשימה לכנסת. בעקבות פרשת זועבי, הודיע יו"ר המפלגה השר ניצן הורוביץ כי בפריימריז הקרובים לא יהיו שריונים ולא הצנחות. הורוביץ מתכוון להתמודד שוב על ראשות המפלגה, בעוד ח"כ יאיר גולן, המוזכר כמי שעשוי להתמודד מולו, אמר אתמול כי טרם קיבל החלטה.

תקווה חדשה עדיין באנטי־ביבי


בתקווה חדשה מתכוונים להמשך ולאחוז בקו אנטי־ביבי ובמסר של ימין ממלכתי. היו"ר גדעון סער אומנם הצהיר כי הוא ומפלגתו "יתמודדו עד הסוף ולבד". עם זאת, כבר פורסם כי מגעים בין ימינה לתקווה חדשה התקיימו, אך הפערים שנתגלעו היו בלתי ניתנים לגישור.

גם סער וגם בכיר מפלגתו זאב אלקין כבר התבטאו כי המפלגה לא תקים ממשלה עם נתניהו – וסער אף משוכנע כי בנושא זה כל חברי מפלגתו מאחוריו. הסקרים מראים כי המפלגה מתקשה לעבור את אחוז החסימה, אבל בתקווה חדשה יש המאמינים כי יצליחו לשחזר בבחירות הקרובות את הישגו ההירואי של בני גנץ וכחול לבן בבחירות הקודמות - וייהנו משיפור בעקומת המנדטים ביום האמת.
ב ברע"ם ישבחו את "הניסוי"

מפלגת רע"ם יוצאת לקרב חייה. המפלגה, שלא מצליחה להתרומם מעל אזור הסכנה של ארבעה מנדטים, תנסה לשכנע את ציבור הבוחרים הערבי בישראל כי הניסוי של מפלגה ערבית ראשונה אי־פעם בתוך הקואליציה, הרשום על שמה, הצליח ולא נכשל. מפלגתו של מנסור עבאס תנסה גם להתמודד עם המתקפה הצפויה מצד הליכוד, שבה מכנים אותם "תומכי טרור".

בתגובה, ח"כ עבאס יכול להזכיר במערכת הבחירות כיצד נתניהו, "אבו יאיר", חיזר אחריו, ואם ילחצו אותו לקיר אולי אף יציג לראווה התכתבויות ומסרונים שהיו לו בנושא עם בכירים בליכוד. יש לציין כי ח"כ עבאס מאוים על ידי קיצונים בתוך המגזר ובשטחים, והוא מסתובב עם מאבטחים צמודים – מה שיקשה עליו את הקמפיין.

בליכוד מודאגים מהתלות בשותפים


בליכוד קידמו את הודעת בנט ולפיד על היציאה לבחירות בקולות שמחה וצהלה. מפלגתו של בנימין נתניהו מגיעה לתקופת הבחירות כאשר היא עומדת בראש גוש שותפיו, מחוזקת אלקטורלית (35־36 מנדטים בסקרים האחרונים) ומלאת מוטיבציה לחזור לשלטון. לצד זאת, בקרב חברי הליכוד קיימת דאגה עמוקה מהעובדה כי גם עכשיו, אף סקר לא מבטיח לנתניהו רוב בכנסת הבאה ואת ראשות ממשלה.

מסיבה זו, לא מעט חברי הליכוד מדברים על הקמת ממשלה חלופית בכנסת המכהנת, כעל האופציה המועדפת מבחינתם. לו למהלך זה היו סיכויי הצלחה ריאליים, היו החברים ניצלים גם ממבחן הפנימי המצפה להם לקראת הבחירות: הפריימריז לרשימת הליכוד. עם זאת, לפי רוב ההערכות, ההיתכנות של הקמת ממשלה חלופית בראשות נתניהו שואפת לאפס.

הבעיה הנוספת שמקלקלת לאנשי הליכוד את "חגיגות נפילת ממשלת השינוי" היא התלות בשותפים לגוש. לפי גורמים בתנועה, "העלייה בסקרים של סמוטריץ' ובן גביר היא חרב הפיפיות. מצד אחד, זה מגדיל את הגוש. מצד שני, זה מגדיל את הסיכויים שבממשלה הבאה נתניהו וכולנו נהיה תלויים לחלוטין בבן גביר, שידרוש תפקיד כשר".

על אף הדאגות והחששות, הלך הרוח בליכוד אופטימי. במפלגה מאמינים כי מאבקם בממשלת השינוי בשנה האחרונה הניב את הפרי והביא לנפילתה. הליכוד יוצא למערכה בכוונה ברורה לנצח ולהקים ממשלת ימין, הפעם ללא שותפים מהמרכז־שמאל וללא רוטציה.

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

הציונות הדתית מכוונת לחרדים


מפלגת הציונות הדתית יוצאת לבחירות כאשר מצבה בסקרים מעורר אופטימיות בקרב חבריה. האיחוד עם עוצמה יהודית בראשות איתמר בן גביר הוכיח את עצמו, והוא גם הפעם יביא איתו את קהל המצביעים ההולך ומתרחב שלו. הרשימה בראשות בצלאל סמוטריץ' ובן גביר זוכה לכ־10 מנדטים בסקרים, ומאיימת בין היתר על המפלגות החרדיות. לפי סקרים פנימיים שנעשו לאחרונה, נתח נכבד בקרב המגזר החרדי, ובעיקר בוחרים צעירים, מעדיפים את השניים על פני דרעי, גפני וחבריהם מש"ס ומיהדות התורה.

למי שזוכר, בבחירות האחרונות ניסה נתניהו להרגיע את מצביעי הליכוד המתונים, כשהבטיח כי בן גביר לא יהיה שר בממשלתו. לאור התחזקותו הנוכחית של בן גביר בסקרים, ולנוכח העובדה כי בלעדיו אין לנתניהו ולמפלגתו סיכוי להשיג רוב בכנסת, ההערכה היא כי לא יצליח להסתיר או להנמיך משמעותית את יו"ר עוצמה יהודית.

אך עוד קודם לכן מצפה לאנשי הציונות הדתית מבחן אחר: הבחירות להרכב הרשימה, כשגם סוגיית השריונים עומדת על הפרק. לפי חלק מהדיווחים, עידית סילמן וניר אורבך קיבלו הבטחות להיכנס לרשימה, במידה שמרכז הליכוד יקשה על נתניהו לתת לאחד מהם או לשניהם מקום משוריין ברשימת הליכוד.

היותו של סמוטריץ' שותף משמעותי של נתניהו מגבילה את ראש הממשלה לשעבר בבחירת השותפים האפשריים לקואליציה הבאה. כזכור, היה זה סמוטריץ' שחסם את כניסתם של מנסור עבאס ורע"ם לקואליציה של נתניהו – מה שהוביל במידה רבה להקמת ממשלת השינוי.

 דגל התורה דוגלת ממשלה חלופית


לאחר פטירתו של הרב קנייבסקי, צצו ביהדות התורה מעל פני השטח המחלוקות בין אגודת ישראל, המייצגת את הזרם החסידי, לבין דגל התורה הליטאית. הציבור התומך במפלגה מזדהה עם נתניהו, אך נשמעים שם סדקים בתמיכה האבסולוטית בו, ויש הרואים אפילו מועמד אפשרי אחר. כך או כך, במפלגה החרדית לא ששים לצאת לבחירות חדשות.

יו”ר המפלגה ח”כ משה גפני אמר אתמול בתוכנית "קלמן־ליברמן" בכאן ב’ כי הוא עושה כל מאמץ להקים ממשלה חלופית – לפני הבחירות, והוסיף: "בחירות זה דבר רע, אף אחד לא יודע איך נחזור מהן. יש אפשרות בכנסת הקיימת להרכיב ממשלה עם מצע משותף לרוב חברי הכנסת. נתניהו לא שלל את זה”.


ש"ס והקלון של דרעי


בהנהגתו של אריה דרעי ובזכות רענון השורות בחברי כנסת צעירים, הצליחה ש"ס במערכות הבחירות האחרונות להביא 8־9 מנדטים. עם זאת, יש חשש במפלגה הספרדית־חרדית מזליגת קולות לטובת הציונות הדתית, נוכח התחזקותו של איתמר בן גביר בקרב הקהלים המזוהים איתה.
כך או כך, ש"ס תמשיך לחבק את נתניהו כדי לשמור על המנדטים שלה, שמורכבים גם מאוהדיו של ראש הממשלה לשעבר. האתגר הנוכחי של ש"ס יהיה צליחת מחסום סוגיית הקלון לאחר הרשעתו של דרעי בפרשת המסים. דרעי עצמו לא התבטא בסוגיה בימים האחרונים באופן פומבי, והסביר כי שמירה על פרופיל נמוך בנושא תאפשר לעבור את המשוכה הזו גם בוועדת הבחירות המרכזית.

אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אריה דרעי (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)


במשותפת יצלבו את רע"ם

ברשימה המשותפת נערכים להתמודדות על קולות המגזר הערבי מול היריבה העיקרית רע"ם, שאותה תקפו בחריפות בכל הזדמנות ומעל לכל במה בעת האחרונה. במשותפת יטענו כי רע"ם לא השיגה אף הישג משמעותי לטובת המגזר שאותו היא מייצגת, ואף הייתה שותפה לממשלה שהייתה לטענתם הרבה יותר ימנית מקודמתה.

בקמפיין ישימו דגש מיוחד על השתוללות הפשיעה ועל גל הרציחות, וכן על המשך הריסות הבתים במגזר הערבי בכלל וביישובי הבדואים בנגב בפרט.

בעוד יו"ר רע"ם מנסור עבאס טוען כי הניסוי של שילוב מפלגה ערבית בקואליציה לא נכשל, ברשימה המשותפת ינסו לטעון את ההפך הגמור. בשלב זה אין צפי לאפשרות של איחוד שורות מחדש עם רע"ם.