חוק פיזור הכנסת אושר אתמול (רביעי) במליאה פה אחד, אבל המאמצים למנוע בחירות חמישיות בתוך שלוש וחצי שנים ולהקים ממשלה חלופית נמשכו במקביל, ובמלוא המרץ, אף שהסיכויים לכך נמוכים. בין הגורמים המעדיפים ממשלה חלופית על פני יציאה לבחירות: הח"כים מיהדות התורה, חלק מחברי הליכוד וכן אנשי ימינה - שרת הפנים איילת שקד ויו"ר ועדת הכנסת ניר אורבך, שמנהל מגעים עם הליכוד במהלך החודשים האחרונים.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

שקד, שנמצאת בביקור מדיני במרוקו, מעוניינת למנוע את פיזור הכנסת. גם אתמול, בין הפגישות שקיימה ברבאט, ניהלה שרת הפנים שיחות שכנוע רבות עם גורמים בארץ, אך ללא התקדמות של ממש. שקד, שיו"ר מפלגתה, ראש הממשלה נפתלי בנט, לא נועץ בה לפני שהחליט לפרק את הקואליציה, אף הודתה אתמול כי תסכים להיות בממשלה תחת בנימין נתניהו.

בזירה הפוליטית מצבה של שקד אינו מזהיר בלשון המעטה, ולאחר שבנט ולפיד החליטו לפרק את הקואליציה ירד ערכם של חברי הכנסת ממפלגת ימינה, שלהם הייתה זקוקה האופוזיציה כדי להצליח להפיל את הממשלה. לפי חוקת הליכוד ליו"ר המפלגה נתניהו יש אפשרות להכניס לרשימה לכנסת שלושה שריונים וב"תור" כבר עומדים עידית סילמן, ניר אורבך ואולי שמות נוספים, והכל כפוף לכך שהדבר יעמוד במגבלות החוק האוסר מתן הטבות תמורת עריקה פוליטית.

גם אורבך לא נואש מהתקווה להקים ממשלה חלופית. לדברי גורמים בקואליציה, אתמול, לאחר אישור החוק לפיזור הכנסת בקריאה טרומית והעברתו לוועדת הכנסת, אמר להם אורבך, המכהן כיו"ר הוועדה, כי הוא לא ימהר לכנס דיון בוועדה שבראשה הוא עומד כדי לקבוע במסגרת איזו ועדה ייעשו ההכנות לקראת המשך אישורו של החוק.

אורבך הבהיר כי הוא אינו מעכב בכוח את קידום חוק ההתפזרות, אבל גם לא נחפז לכנס את ועדת הכנסת. לדברי מקורביו, את הזמן שלפני כינוס הוועדה יש לנצל כדי להשקיע במגעים להקמת ממשלה חלופית. גם ביהדות התורה לא הרימו ידיים וקיימו מגעים עם אנשי תקווה חדשה, כחול לבן ועם חברי סיעות נוספות.


בכחול לבן שבראשות גנץ הגיבו באופן נחרץ לפניות להקמת ממשלה חלופית, וגורם בכיר במפלגה אמר ל"מעריב": "לא קיים, ולו סיכוי בודד, לכך שגנץ ייתן יד לפרויקט שנקרא 'ממשלה חלופית'. מפלגת כחול לבן התחזקה מאז הבחירות האחרונות ותתחזק עוד יותר. נצא לבחירות ונביא תוצאות יפות".