יו"ר ועדת החוקה, חבר הכנסת גלעד קריב (העבודה), יכנס ביום ראשון את הוועדה להכנת הצעות "חוק הנאשם" והחוק להתפזרות הכנסת. שני הדיונים על התקנת הצעות חוק מטעם הוועדה, יתקיימו בהתאם לסעיף 80 בתקנון הכנסת.

ב-09:00 יתקיים דיון בהצעה לתיקון חוק יסוד הממשלה - כך שלא ניתן יהיה להטיל את מלאכת הרכבת הממשלה על נאשם בפלילים, וב-11:00 - הכנת הצעת החוק להתפזרות הכנסת ה-24 מטעם הוועדה.

ח"כ קריב: "הציבור הישראלי אינו יכול להיות בן ערובה לתרגילים פוליטיים. מרגע שהכנסת הצביעה ברוב כמעט פה אחד על הקדמת הבחירות - יש לסיים את התהליך במהירות וביעילות. במידה שוועדת הכנסת לא תקדם את התהליך במהירות המתבקשת. נעשה זאת באמצעות ועדת החוקה".

באשר לחוק הנאשם אמר קריב: "נושא זה נמצא בסדר היום הציבורי מיומה הראשון של הכנסת הנוכחית, ויש מקום לקיים בעניין זה דיון רציני ומעמיק בוועדת החוקה המופקדת על חוקי הבחירות והרכבת הממשלה".

מליאת הכנסת בדיון על חוק התפזרות הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת בדיון על חוק התפזרות הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

גורמים בכנסת מעריכים כי הודעתו של יו"ר ועדת חוקה על קידום חוק ההתפזרות וחוק הנאשם כבר ביום ראשון נועדה להלחיץ את הליכוד להגיע להסכמות עם הקואליציה על סדרה של חוקים שהם מבקשים להעביר בטרם יציאה לפגרת הבחירות.

בקואליציה דוהרים קדימה ועושים תרגיל עוקף לח"כ ניר אורבך (ימינה). להלן הנוסח של סעיף 80 בתקנון הכנסת שיאפשר את התרגיל: "ועדת הכנסת, ועדת החוקה חוק ומשפט והוועדה לענייני ביקורת המדינה רשאיות ליזום, בתחומי ענייניהן לפי תקנון זה, הצעות חוק בנושאים אלה ולהכינן לקריאה הראשונה: חוקי יסוד, עניינים שמתחייבים מתיקון של חוק יסוד ומוצעים לצדו, הכנסת, חברי הכנסת, הבחירות לכנסת, מפלגות, מימון מפלגות ומבקר המדינה".

ניר אורבך בוועדת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)
ניר אורבך בוועדת הכנסת (צילום: דוברות הכנסת)

הודעתו של קריב עוררה סערה באופוזיציה: מהליכוד נמסר בתגובה כי "אפילו בצפון קוריאה לא מנסים למנוע את בחירתו של המועמד המוביל לראשות הממשלה במהלך מערכת הבחירות. בניגוד לחוק ולייעוץ המשפטי של הכנסת, קואליציית האחים המוסלמים העבירה את הדיון על פיזור הכנסת לוועדת החוקה. אם ימשיכו לפעול באופן לא חוקי הכנסת לא תתפזר בקרוב ואנחנו נמצה את כל המהלכים העומדים לרשותינו. גם המהלך הבזוי הזה לא מסתיר את העובדה שהממשלה היחידה שלפיד יכול להקים היא עם האחים המוסלמים והרשימה המשותפת".

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, אמר בתגובה להודעה: "צפון קוריאה - הגרסה הישראלית. רק בדיקטטורות יוצאים לבחירות, ורגע לפני כן מסלקים את יו"ר האופוזיציה. ח"כ קריב והגרסה העלובה הנוכחית של מפלגת העבודה, הם כתם שחור בהיסטוריה המפוארת של ועדת החוקה של הכנסת. זה לא יעזור להם. הדמוקרטיה תנצח. מועד הבחירות ייקבע כמו תמיד רק בהסכמה. נתניהו יתמודד - ונתניהו ינצח".

ח"כ שלמה קרעי (הליכוד), אמר כי "מדובר בלא יותר מפרפורי גסיסה נואשים של קואליציה מושחתת, שמבינה שעומד מולה יריב פוליטי שגדול ממנה בכמה מידות, ומנסה בכל דרך אנטי דמוקרטית למנוע ממנו להקים ממשלה. קריב ייכשל. אין לו סמכות לכך. הוא עוד לא הבין שימי הדורסנות של הקואליציה הזו נגמרו".

ח"כ משה ארבל (ש"ס) אמר בתגובה להודעתו של קריב: "אין לזה שום התכנות פוליטית או משפטית. מדובר בספין". לדברי ח"כ ארבל הוא פנה לייעוץ המשפטי של הכנסת ושל ועדת החוקה ונענה כי אין אפשרות כזאת.

מדוברות הכנסת נמסר כי עמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת הנה כי ספק רב אם יש לוועדת חוקה סמכות, וממילא הדבר לא דרוש, כל עוד יו"ר ועדת הכנסת לא מעכב את המשך החקיקה.

יצוין כי קריב שוחח הבוקר עם היועצת המשפטית של הכנסת ורק לאחר שהובהר שאין מניעה משפטית לכנס את הדיונים שנקבעו ליום ראשון, הם אכן נקבעו.

הדיון בהתפזרות הכנסת בוועדת החוקה נקבע על מנת לוודא שלא ייעשה ניסיון מכוון לעכב את תהליך החקיקה בצורה לא ראויה ועל מנת להבטיח שאזרחי ישראל יידעו בוודאות במהלך השבוע הבא אם אנו יוצאים למערכת בחירות.

כתמיד, עמדתם של היועצים המשפטיים תישמענה בכבוד רב ובהרחבה בדיוני הוועדה. ובמקום שבו תוצג מניעה משפטית, דעתם תכובד.

לוועדת החוקה סמכות מפורשת בתקנון הכנסת להציע הצעות חוק בנושא הכנסת והבחירות לכנסת. ככל שוועדת הכנסת תקדם כראוי את הטיפול בהצעות החוק לפיזור הכנסת, לא תידרש התערבותה של ועדת החוקה, אך הדיון ביום ראשון יתקיים כמתוכנן.

עוד יצוין, כי יו"ר ועדת החוקה עדכן גם את יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ ניר אורבך, בכוונתו - טרם קביעת הדיון.

ח"כ קריב אמר בתגובה לדברים: "האחרונים שילמדו אותי מהי דמוקרטיה ומהו כבוד כלפי יועצים משפטיים - הם חברי הכנסת יריב לוין, יואב קיש, דודי 'מרסק העצמות' אמסלם, וחבריהם. מן הראוי שחברי הכנסת מהליכוד שצהלו אחרי אישור הצבעות לפיזור הכנסת - יעסקו בהשלמה מהירה של החקיקה בתיאום עם הקואליציה ולא בתרגילי השעיה לא ראויים. העידן בו ראשי הליכוד משחקים עד הדקה ה-90, ואילו אנו יושבים בטריבונה וצופים - חלף ועבר לו. תרגילי ההשעיה של הליכוד מוכיחים רק דבר אחד - גם הם יודעים היטב שמי שכשל בארבעת הסבבים האחרונים ייכשל גם בניסיון החמישי".