ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (ראשון) את שתי הצעות "חוק הנאשם" שהגישו חברי הכנסת גבי לסקי ואלי אבידר. אישור ההצעה התקבל בניגוד לעמדת הייעוץ המשפטי. הצעת החוק נועדה לאסור על אדם שהואשם בפלילים להרכיב ממשלה וכעת נעשים מאמצים להביאה להצבעה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

יו"ר ועדת החוקה ח"כ גלעד קריב הבהיר בפתח הדיון כי מדובר בדיון עקרוני. "לא הנחתי הצעת חוק מטעם הוועדה ומטבע הדברים גם לא תתקיים הצבעה, הדיון יבחן את השאלה האם ראוי שוועדת החוקה תניח מטעמה הצעה לתיקון חקיקת היסוד כך שיוגדר בחוקי היסוד שלא ניתן להטיל את המנדט להרכבת ממשלה על מי שהוגש בעניינו כתב אישום".

עוד ציין כי אם ועדת השרים לחקיקה תאשר את שתי הצעות החוק הפרטיות והן יואשרו במליאה, יו"ר ועדת הכנסת ינסה לעכב אותן או למנוע מלהביא אותן לחקיקה בוועדת החוקה. "הוועדה בראשותו תניח הצעת חוק מטעמה גם בנושא חוק הנאשם וגם בנושא חוק הפיזור", הבהיר קריב. בתגובה הצהיר ח"כ שמחה רוטמן (הציונות הדתית) כי מדובר ב"דיון לצרכי פריימריז".

ועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ גבי לסקי מסרה: ״כדי לשמור על הדמוקרטיה צריכים לחוקק את המובן מאליו, שנאשם בפלילים לא יוכל לכהן כראש הממשלה. חוק יסוד הכנסת מגביל את האפשרות להיבחר לכנסת, כך לדוגמה, כשמועמד מסית לגזענות וזאת ללא כתב אישום, חקירה או הרשעה״.

חבר הכנסת אלי אבידר: ״אני שמח על החלטת ועדת השרים על אישור החוק שנאשם בפלילים לא יכול להרכיב ממשלה. אני מאוד מקווה שלא יחזיקו את החוק הזה כקלף מיקוח. אל תשחקו באמונם של בוחרינו. יש להביא את החוק להצבעה ראשונה בהקדם, ללא עיכוב. זה הזמן להוציא את המדינה מהטרלול״.

מנגד, ח"כ קטי שטרית תקפה ואמרה: "כל יום אנחנו למדים דברים חדשים מחבורת הפחדנים שמנהלת את המדינה כרגע. ‏היום למדנו: כי הייעוץ המשפטי שווה רק כשזה נגד ביבי. אם זה לטובתו אז הם גורסים את הייעוץ. ‏אנחנו תלמידים טובים. כשנחזור ניישם".

חופש הצבעה בהצעת החוק להורדת אחוז החסימה

בתוך כך, הוועדה החליטה להעניק חופש הצבעה בהצעת החוק של ח"כ מוסי רז (מרצ) להוריד את אחוז החסימה מ־3.25% ל־2% בלבד, זאת לאחר הממשלה החליטה לאפשר לכל מפלגה להצביע לפי עמדתה. "את הצעת החוק להורדת אחוז החסימה הגשתי לראשונה בכנסת ה־20, והיא הוגשה בעבר על ידי ראש מרצ זהבה גלאון", הסביר ח"כ רז, שמפלגתו מתנדנדת בסקרים סביב אחוז החסימה הנוכחי.

ההצעה עשויה לקבל את תמיכת כל המפלגות שנמצאות בסקרים בקרבה מסוכנת לאחוז החסימה, ובהן ימינה, תקווה חדשה ורע"ם. ההערכה היא שמפלגות המרכז הגדולות - יש עתיד, כחול לבן והעבודה – יתמכו במהלך כדי לחזק את סיכויי מרצ לעבור את אחוז החסימה. גם בליכוד עשויים לתמוך בה, אם ח"כ עמיחי שיקלי, לשעבר חבר במפלגת ימינה, יממש את כוונתו להקים מפלגה עצמאית שתתמודד בבחירות.

מוסי רז (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מוסי רז (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בעקבות ההחלטה, מסר ח"כ רז: "כל פעם שהעלו את אחוז החסימה אמרו לנו שזה מה שיביא יציבות. ארבע מערכות בחירות בשנתיים הוכיחו שלא כך הדבר. בינתיים, בכל הקשת הפוליטית יש עמדות שלא מיוצגות בצורה מדויקת מספיק, או שבסכנה שלא להיות מיוצגות, בשל אחוז החסימה הגבוה. הדבר הדמוקרטי ביותר לעשות הוא לאפשר את הורדת אחוז החסימה, ואני מקווה שכל חברי הכנסת, מהקואליציה והאופוזיציה, יצביעו בהתאם".

 ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה את הצעת חוק איסור הלבנת הון

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה בנוסף גם את הצעת חוק איסור הלבנת הון של ח"כ מירב בן ארי, ח"כ עמיחי שיקלי וחברי כנסת נוספים. לפי הצעת החוק, הענישה על עבירה על מארגן שמירה שאינו מחזיק ברישיון לפי חוק תוחמר מעד חודש או עשרת אלפים לירות לענישה עד עשר שנות מאסר.

ח\'\'כ שיקלי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ח\'\'כ שיקלי (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

יו"ר הוועדה לביטחון הפנים, ח"כ מירב בן ארי: "תופעת הפרוטקשן הורסת את המדינה מבפנים. אנשים שנאלצים לשלם פרוטקשן, מצד אחד נפגעים כלכלית בצורה חמורה ומצד שני חיים בחוסר ביטחון מתמיד. העבריינים מכירים את חוקי המדינה ופועלים ככל שהם יכולים כדי לעקוף אותם. הצעת החוק שלי היא כלי אחד שיש לתקן על מנת לטפל ולעצור את תופעת הפרוטקשן והרמת הראש של משפחות הפשע. זוהי מלחמה שעלינו לנהל בכל הכח, ללא מעצורים וללא עקבות, ללא קשר לימין ושמאל, קואליציה ואופוזיציה. אני גאה להגיש את הצעת החוק הזאת יחד עם עוד חברי כנסת רבים שכמוני רואים בעניין צורך לאומי".

ח"כ עמיחי שיקלי: "תופעת הפרוטקשן הגואה הפכה בשנים האחרונות למכת מדינה כשבמסווה של חברות אבטחה נסחטים באיומים הכוללים ירי אש חיה, הצתות והתנכלויות בעלי עסקים, חקלאים ואף חברות ממשלתיות. החוק הנ״ל שנבנה בשיתוף פעולה מול רשויות החוק והאכיפה יקשה באופן משמעותי על ״חברות האבטחה״ המהוות מסווה לתופעה ותציב רף ענישה גבוה לעבריינים בתחום".