ועדת הכנסת בראשות ח"כ ניר אורבך (ימינה) תתכנס הבוקר (שני) כדי להכריע איזו ועדה תמשיך בתהליך החקיקה של 11 הצעות החוק הפרטיות לפיזור הכנסת, שאושרו בשבוע שעבר בקריאה טרומית - ועדת הכנסת או ועדת החוקה.

יו"ר הקואליציה ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד) נועד אתמול עם אורבך כדי להבין ממנו אם הוא מתכוון לעכב את החקיקה או לאפשר לקדם אותה במהירות לקראת התפזרות הכנסת, אך לא הצליח לקבל תשובה ברורה.

"אורבך יושב על הגדר", האשימו אתמול בקואליציה. "הוא צריך להחליט. אם הוא איתנו אז שיתכבד ויודיע על לוח זמנים מהיר להתפזרות הכנסת כבר ביממה הקרובה. או שהוא הולך עם האופוזיציה ומנסה לעכב את פיזור הכנסת ככל האפשר". אורבך, כך אומרים בקואליציה, מנסה למצות עד הרגע האחרון את המהלכים להקמת ממשלה חלופית.

אתמול קיימה ועדת החוקה בראשות ח"כ גלעד קריב (העבודה) דיון בחוק ההתפזרות. קריב אמר כי אם יתברר שאורבך, מסיבותיו שלו, ינסה לעכב את התפזרות הכנסת, ועדת החוקה תיזום חוק פיזור כנסת מטעמה. במקביל אומרים בכירים בקואליציה כי בכוונתם לנצל את הרוב שיש להם בוועדת הכנסת כדי להחליט להעביר את כל 11 הצעות החוק הפרטיות להמשך דיון והצבעות בוועדת החוקה, ומשם בתוך 24 שעות לאישור סופי במליאת הכנסת.

ועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ועדת החוקה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

גורמים בכנסת מסרו כי לקראת הדיון היום הובהר לאורבך מהייעוץ המשפטי של הכנסת כי אין לו יכולת לעכב את פיזור הכנסת. זאת מכיוון שמדובר בהצעות חוק שמאחוריהן 110 ח"כים. לכן עליו להחליט איזו ועדה תדון בהצעות החוק לפיזור ולהתקדם עם התהליך.

בקואליציה הביעו אתמול חשש כי בליכוד מבקשים למנוע את פיזור הכנסת השבוע משום שביום חמישי בחצות יפקעו תקנות יו"ש. "אם התקנות פוקעות לפני פיזור הכנסת, הדבר יגרום לכאוס מוחלט בשטח והמטרה שלהם היא להאשים בכך את הממשלה ואת הקואליציה". אם הכנסת תפוזר לפני פקיעת התקנות, הן יוארכו אוטומטית בשישה חודשים. 

"אני מסרב לעצום עיניי נוכח המציאות הפוליטית עם פקיעת תוקף תקנות איו"ש. אני לא מוכן להיות במצב שבו חצי מיליון אזרחים ישראלים לא יודעים לאיזו מציאות משפטית הם מתעוררים כשהסיבה היחידה היא שיקולים פוליטיים", אמר אתמול קריב.

היועץ המשפטי של ועדת החוקה עו"ד גור בליי אמר אתמול בדיון בוועדה כי "עמדתנו, על דעתה של היועצת המשפטית לכנסת, היא שיש ספק רב אם ניתן להתקדם עם חוק התפזרות מטעם ועדת החוקה. לא היה תקדים לכך". בינתיים נמשכים המגעים בין טופורובסקי לבין חברי הכנסת יריב לוין ויואב קיש (הליכוד) בניסיון להגיע להסכמות אילו חוקים יועלו בימים הקרובים, עד התפזרות הכנסת, במסגרת "ניקוי השולחן".

לדברי בכיר בקואליציה, "הליכוד רוצה זכות וטו לגבי חוקים שאנו מבקשים להעלות במליאה, ולא נסכים לכך". בינתיים הושגו הסכמות לגבי שני חוקים – חוק פיצויים לנפגעי האומיקרון וחוק זכויות רווחה לאנשים עם מוגבלויות.