ישראל בדרך לבחירות: מליאת הכנסת אישרה הלילה (בין שני לשלישי) פה אחד, בתמיכתם של 50 חברי כנסת וללא מתנגדים, את חוק פיזור הכנסת ה-24 בקריאה ראשונה. זאת, לאחר האישור בוועדת הכנסת ולאחר המגעים בין הקואליציה לאופוזיציה שנמשכו לאורכו של היום, כאשר לקראת כינוס ועדת הכנסת הודיע יו"ר הקואליציה ח"כ בועז טופורובסקי כי הקואליציה והאופוזיציה הצליחו להגיע להסכמות והכנסת תפוזר עד ליום רביעי הקרוב בחצות. 

בתוך כך, על פי ההסכמות בין הקואליציה לאופוזיציה, "חוק הנאשם", כמו גם החוק לשינוי אחוז החסימה לא יקודמו עד לפיזור הכנסת. הכנסת תצא לפגרת בחירות ביום ראשון. היא תפוזר לפני שתקנות יו"ש יפקעו ולכן הן יוארכו אוטומטית בחצי שנה נוספת.

לפיד וחברי הקואליציה במליאת הכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)
לפיד וחברי הקואליציה במליאת הכנסת (צילום: מרק ישראל סלם)

"אני שמח לבשר שאחרי ימים מורטי עצבים הגענו להסכמה על תהליך מסודר של יציאה לבחירות. החלטנו על שורה של חוקים שבכוונתו לקדם. מעבר לכך אמרנו שנאשר מסמך של פיזור הכנסת מחר, תוך כדי הפיזור בהתאם למסמך שהיה נהוג עד היום", אמר טופורובסקי בכינוס ועדת הכנסת.

עוד הוסיף טופורובסקי כי "במהלך הבחירות לא נוביל בקואליציה חוקי בחירות, הממשלה לא תביא חוקי בחירות - חוקים שמשנים את הכללים הדמוקרטים. לא נעלה חקיקה ישנה שלא נכנסה במסגרת ההסכמות על החקיקות אלא אם כן תהיה הסכמה מצד האופוזיציה. קביעת תאריך לבחירות. חוק פיזור הכנסת יעבור בשני תאריכים ה-25.10 או ה-1.11. אם לא יעבור בקריאה שניה ושלישית הבחירות יהיו ב-1.11. במסגרת זה הגענו להסכמה, פיזור הכנסת הצבעה שנייה והשלישית יהיה ביום רביעי. עד חצות ביום רביעי, החוק לפיזור הכנסת יעבור במליאה".

כמו כן, חוק המטרו בשלב זה לא יקודם, אך על כך יתנהל מו"מ בין הצדדים עד הפיזור הסופי של הכנסת. בתגובה להחלטה שלא לקדם את חוק המטרו מסרה הערב שרת התחבורה מרב מיכאלי: "אנחנו ברגע קריטי לעתיד מדינת ישראל. אם חוק המטרו לא יעבור כי חלק מחבריי בקואליציה נכנעים לאופוזיציה על הגב של הציבור, הם יצטרכו לתת דין וחשבון למה הפרויקט הלאומי שיוציא אותנו מהפקק נעצר בגלל פוליטיקה קטנה".

מרב מיכאלי במליאה (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
מרב מיכאלי במליאה (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

לצד זאת, הקואליציה הסכימה לבקשת הליכוד להגדלת יחידת מימון הבחירות כך שכל יחידת מימון לח״כ תגדל מ-1.4 מיליון שקלים ל-1.66 מיליון שקלים. שר האוצר אביגדור ליברמן כתב בתגובה לכך בחשבון הטוויטר שלו: "זעקות נתניהו על יוקר המחיה וניסיונותיו במקביל להגדיל את יחידת מימון המפלגות זו צביעות בהתגלמותה. אנחנו בישראל ביתנו מתנגדים לכך נחרצות וקוראים לכל מפלגות הקואליציה להצביע נגד. ״שלושת הכפים״ אפיינו עד כה את נתניהו וחבריו, אסור שזה יתפשט ויהרוס את מעט ההגינות שעוד נשארה אצל חלקנו. זהו שוד לאור היום ולא נסכים לכך".

מהמרכז להעצמת האזרח, המוביל את המאבק לשינוי שיטת הממשל נמסר בתגובה לדיון על מימון המפלגות: ״בעוד מדינה שלמה נאנקת תחת יוקר המחיה, נבחרי הציבור גוררים אותנו פעם אחר פעם לבחירות, הם דנים על הפניית כספי המיסים שלנו לקמפיינים של מפלגות במקום לדון על שינוי מידי של השיטה שיעצור את סבבי הבחירות ויאפשר לטפל בבעיות הדחופות ביותר של הציבור הישראלי. מה איכפת להם? הם יצאו לעוד בחירות והתקציב על חשבוננו. רק שינוי שיטת הממשל יאפשר ממשלה יציבה שתוכל לתת מענה לצרכים של אזרחי ישראל ולא תקח אותנו שנה אחר שנה לבחירות שעולות הון״.

סמוטריץ': "ננסה לדחות את פיזור הכנסת בשבוע"; גנץ: "אמנע ממשלה חלופית"

על פי ההערכות הליך הפיזור המלא לא יושלם הערב. על פי הפשרה המסתמנת בין האופוזיציה לקואליציה, החוק לפיזור הכנסת יעלה ויאושר הערב בקריאה ראשונה, וביום רביעי בקריאה שניה ושלישית. לאחר אישורו, הכנסת ה-24 תתפזר וישראל תצא לסבב הבחירות החמישי בשלוש וחצי שנים.

התאריך הסופי לבחירות יקבע בהצבעה במליאה ויהיה ככל הנראה ה-1.11, אולם האופוזיציה תגיש הסתייגות לקביעת התאריך ל-25 באוקטובר, והתאריך ייקבע לפי הצד שיצליח לגייס רוב.

באופוזיציה מעוניינים בתאריך ה-25 באוקטובר, בטענה כי לאחר מכן בחורי הישיבות יחזרו ללימודים והדבר עלול להשפיע שלא לטובה על אחוזי ההצבעה במגזר החרדי. מנגד, בקואליציה מעדיפים את ה-1 בנובמבר על מנת שלפיד יכהן כראש ממשלה לתקופה ארוכה ככל האפשר. כמו כן, נרשמות אי הסכמות על סוגיית מימון המפלגות. 

ועדת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
ועדת הכנסת (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ דוד ביטן התייחס למגעים בחדשות 12 ואמר: "רוצים בחירות אבל יש דברים לסגור ועושים את זה במו"מ וכרגע יש קשיים. עד מחר הכל יסגר. אני נגד ממשלה חלופית, אני לא רואה גם סיכוי לממשלה כזו. הפור נפל והולכים לבחירות רק צריך לסגור כמה דברים. הקואליציה מתעקשת להעביר חוקים שלא עברו, זה מקובל ולוקח מספר ימים אבל בחירות יהיו. הנושא של רע"מ גמור אצלנו. אין סיכוי לא מלפנים, לא מאחור ולא מהצד. לא יהיו בקואליציה של הליכוד". 

לקראת פתיחת המליאה, מסר שר הביטחון בני גנץ בפתח ישיבת סיעתו כי "לצערי מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם החמישית. אעשה הכל כדי שלא תקום ממשלה חלופית בכנסת הזאת בהובלת נתניהו". מנגד, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' השיב: "נהפוך כל אבן כדי למנוע בחירות. סיכמנו בישיבת ראשי מפלגות האופוזיציה לעשות הכל כדי לדחות את פיזור הכנסת לשבוע הבא כדי להקים ממשלת ימין".

לצד זאת, יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני הודיע ליו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו כי בסיעתו ימשיכו לבצע את מרב המאמצים כדי למנוע את פיזור הכנסת לבחירות והקמת ממשלה חלופית עוד בכנסת ה-24. לדברי גפני, הוא הודיע לנתניהו כי אם לא יעלה בידם הדבר, הסיעה תתמוך בתאריך ה-25 באוקטובר כתאריך הייעודי לבחירות.

הצעות אי אמון והגבלת כהונת ראש הממשלה: סדר היום המלא של המליאה

פרט להצעה לפיזור הכנסת, בפתח המליאה הועלו הצעות אי-אמון בממשלה של סייעת הליכוד והמפלגות החרדיות. את ההצעות יציגו ח"כ אופיר אקוניס (הליכוד) ויואב בן צור (ש"ס). מליאת הכנסת דחתה את צמד ההצעות ברוב של 52 חברי כנסת. 

הצעות אי אמון והגבלת כהונת ראש הממשלה: סדר היום המלא של המליאה by maariv on Scribd

 בנוסף, הצעת החוק של שר המשפטים גדעון סער אשר נועדה להגביל את זמן כהונתו של ראש ממשלה בישראל לשמונה שנים והצעת חוק מענקי האומיקרון תעלה לדיון והצבעה במליאה. כמו כן, גם הצעת חוק הכניסה לישראל צפויה לעלות.