ברקע המגעים בין הקואליציה והאופוזיציה להקדמת ההצבעה על פיזור הכנסת ולקביעת מועד לבחירות,  סייעות הכנסת קיימו היום (שני) את ישיבות הסיעה השבועיות, בפתחן מנהיגי המפלגות התייחסו בין היתר גם למצב הפוליטי.

ליברמן: "מי שאחראי על פיזור הכנסת - ישלם את המחיר בבחירות"

יו"ר ישראל ביתנו, שר האוצר אביגדור ליברמן, התייחס בפתח ישיבת סיעתו למצב הפוליטי ואמר: "אני מקווה שמי שאחראי על פיזור הכנסת ועל כל ההוצאה הכספית המיותרת הזאת, ישלם את המחיר בבחירות".

ליברמן התייחס גם ליוזמות שהוצעו לאחרונה בכנסת והבהיר כי חלקן "בלתי סבירות". לדבריו, מדובר ב"להקריב את המדינה על המזבח. דברים שהשכל הישר לא יכול לסבול". הוא הדגיש כי אינו מתכוון "להיכנע לשום פופוליזם וסחיטה, אעשה את כל הדברים בהתאם לאינטרס של מדינת ישראל".

על המשא ומתן עם הסתדרות המורים אמר: "זה משא ומתן מורכב ולא פשוט, כמו בכל משא ומתן יהיו עליות ומורדות. אני מקווה שאנחנו בסופו של דבר תוך זמן סביר נגיע לעמק השווה ונוכל לחתום על הסכם קיבוצי חדש".

שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)
שר האוצר אביגדור ליברמן (צילום: מרק ישראל סלם)

הורוביץ: "הממשלה הזאת היא היסטורית, וצר לי שהולכים לבחירות"

 יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ התייחס בפתח ישיבת סיעתו למצב הפוליטי, ואמר כי "בשנה האחרונה אחרי הרבה מאוד זמן ראינו איך נראית ממשלה שעובדת. אחרי ששנים המדינה הוחזקה ע"י נאשם בעבירות חמורות. גם אם נצא לבחירות נילחם לשחזר את ההישג הזה. את ההישגים שמרצ הביאה בשמה האחרונה, עד לא מזמן יכולנו רק לדמיין".

"הממשלה הזאת היא היסטורית, וצר לי שהולכים לבחירות. התקופה הקרובה תהיה סופר חשובה, נבוא לבחירות חזקים ונחושים יותר גם לעצור את נתניהו ובן גביר וגם בשביל שמרצ תהיה חזקה", הבהיר.

בהמשך התייחס הורוביץ לרפורמה בהפלות שאושרה היום בוועדת העבודה והרווחה: "זו תשובתנו למה שקרה בארצות הברית. ראינו איך בית המשפט העליון שלל בהחלטה חשוכה את הזכות של האישה על גופה, החלטה שמחזירה את החברה האנושית 100 שנים אחורה. זה אמור להיות מובן מאליו זכות האישה על גופה הוא שלה בלבד".

הורוביץ (צילום: מרק ישראל סלם)
הורוביץ (צילום: מרק ישראל סלם)

מיכאלי: "בבחירות האלה שוב מרחפת מעלינו סכנת ההשתלטות של הכוחות החשוכים"

שרת התחבורה, מרב מיכאלי, אמרה בפתח ישיבת סייעת מפלגת העבודה כי "מה שקרה בארה"ב בסוף השבוע יכול לקרות גם כאן, חברות וחברים, שלא יהיה לכם ספק. פוליטיקאים מהימין הקיצוני מינו לבית המשפט העליון שופטים שמרנים, והם ביטלו את הזכות החוקתית, הבסיסית, האנושית של נשים לבצע הפלה. ככה פשוט. בישראל, אותו ימין קיצוני ומסוכן, מנע מהממשלה הזאת להצטרף לאמנה בינלאומית למאבק באלימות כלפי נשים, קוראים לה אמנת איסטנבול. החודש היה לנו שבוע שבו נרצחו ארבע נשים בשבוע, ובכל זאת הימין הקיצוני והמסוכן הזה מתגאה בכך שהוא מנע את ההצטרפות של ישראל לאמנה שנאבקת באלימות כלפי נשים וברצח נשים, זאת המשוואה".

"אם נדמה לכם שכאן זה אחרת - זה לא. אלה אותם כוחות חשוכים, עם אותו כסף גדול, שממש לא אכפת להם מה רוב הציבור רוצה או רוצה, ממש לא אכפת להם שרוב הציבור במדינת ישראל רוצה נישואים אזרחיים, שהרוב רוצה תחבורה ציבורית בשבת, שהרוב רוצה פלורליזם דתי, שרוצות ורוצים שיוויון לקהילה הגאה, שרוצים שכל הנשים יוכלו להתמודד לכנסת בכל המפלגות, שרוצים שכל הנשים יוכלו להיבחן לשרת בכל היחידות. זה ממש לא מעניין אותם. בדיוק כמו שבארה"ב לא מעניין את הימין הקיצוני והמסוכן שרוב הציבור תומכת בזכות להפלות, וגם תומך", הוסיפה. 

לדבריה, "זה לא מספיק לא להצביע להם, צריך להצביע למי שבאמת, באמת מביאים להם אלטרנטיבה. צריך להצביע למי שאף פעם לא ישבו איתם בקואליציה, צריך להצביע למפלגה ששוויון הוא חלק מהותי מהמצע שלה, למפלגת העבודה שלא רק מדברת על שוויון אלא מיישמת שיויון. הישר מהמילים של מגילת העצמאות שלנו, שיוויון חברתי ומדיני גמור בלי הבדל דת, גזע ומין. מפלגת העבודה שהיא הראשונה אי פעם שהביאה לכנסת ישראל רשימה שוויונית, של נשים וגברים, וככה תעשה גם בפריימריז הקרובים".

אנחנו חייבות וחייבים לשמור על עצמנו ולדאוג לזכויות שלנו. בבחירות האלה שוב מרחפת מעלינו סכנת ההשתלטות של הכוחות החשוכים האלה, שרוצים להשתלט על בית המשפט העליון, חלקם ממניעים דתיים, חלקם ממניעים לאומנים, חלקם ממניעים שוביניסטיים וחלקם סתם בגלל המשפט של עצמם. לא רצינו להגיע לבחירות האלה, מפלגת העבודה הייתה הסיעה, לא רק הכי טובה והכי אפקטיבית בכנסת אלא גם הכי יציבה בקואליציה הזאת שעשתה הכי הרבה למען שמירת יציבותה וקיומה", אמרה.

מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)
מרב מיכאלי (צילום: מרק ישראל סלם)

סמוטריץ': "נהפוך כל אבן כדי למנוע את ההליכה המיותרת הזו לבחירות"

יו"ר סייעת הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', אמר בפתח ישיבת סייעתו: "אנשים שבמשך שנה שלמה הטיפו על הצורך למנוע בחירות, תוך כדי הפניית עורף לכל הערכים וההבטחות, הצדיקו הקמת ממשלת שמאל קיצונית שמסתמכת על האחים המוסלמים, וממהרים לבחירות כדי שאף אחד לא יקים עכשיו ממשלה לאומית עוד בכנסת הנוכחית. יש כאן חוסר אחריות אדיר למדינת ישראל. בין אם זה דהירת איראן לגרעין, ובין אם זה המשבר הכלכלי הדרמטי".

"בעוד חודשיים או שלושה יהיו כאן מאות בתי אב שלא יוכלו להיכנס למכולת ולצאת עם סל קניות בסיסי. יש שורה של מעשים שיש לעשות במשק הישראלי, כדי להכין את המשק, הכי קל שאפשר. צריך מנהיגות כמו בממשלות קודמות. להיכנס עכשיו ל4-5 חודשים שבהם אזרחים זה צעד שהוא בושה וחרפה, ואפשר למנוע את זה. הימין הוא הרוב בכנסת ובמדינת ישראל. במקום לגלות מנהיגות ולשים את מדינת ישראל בראשית, מתעסקים בשטויות אישיות", הוסיף. 

על המגעים להקמת ממשלה חלופית, אמר סמוטריץ': "אנחנו עובדים בשבועות האחרנים, והמאמצים האלה נמשכים כדי לפצח את האתגר הזה ולהקים ממשלה ימנית ציונית עוד בכנסת הזאת. אני אומר ללפיד ולאורבך: תנו את הזמן לתהליכים האלה להבשיל, זה אפשרי. משיחות שלי עם כולם אני מבין שכולם מבינים את ההשלכות ההרסניות של בחירות למדינת ישראל". 

"אנחנו נעשה את הכל כדי למנוע את פיזור הכנסת בשבוע הבא, ובימים האלה נהפוך כל אבן כדי למנוע את ההליכה המיותרת הזו לבחירות, וכדי להקים ממשלה יציבה עוד בכנסת הזו. גלו מנהיגות, אל תיגררו אחר אופורטוניסט שלא מעניין אותו כלום חוץ מכניסה לראשות הממשלה. אם תכפו עלינו בחירות הציבור, לא ישכח ולא יסלח", סיכם. 

בצלאל סמוטריץ' (צילום: מארק ישראל סלם)
בצלאל סמוטריץ' (צילום: מארק ישראל סלם)

גנץ: "הממשלה לא תוחזקה ולא החזיקה מעמד"

שר הביטחון, בני גנץ, הצהיר בפתח ישיבת סייעתו: "לצערי, מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם החמישית בתוך פחות מארבע שנים. נעשה את הכל כדי שלא תקום ממשלה חלופית בכנסת הזו בהובלת נתניהו. ונלך לבחירות בראש מורם כי זו האלטרנטיבה הכי פחות גרועה בעת הזו. הממשלה הנוכחית היא ממשלה טובה – אני כשר ביטחון הצלחתי לממש בה הרבה מהמדיניות שביקשתי להוביל גם בנושא הפעלת הכוח, בניין הכוח, וגם בהיבט של המדיניות מול עזה ויהודה ושומרון, וגם בהיבטים חברתיים".

עצרנו ברבע הדרך, והמטרה שלנו תהיה להמשיך מהנקודה הזו בממשלה הבאה. אמנם הממשלה לא תוחזקה ולא החזיקה מעמד, אבל הוכחנו שאפשר לפעול ביחד – דתיים וחילונים, יהודים וערבים, ימין ושמאל והראנו שבאמת אפשר לשים את ישראל לפני הכל. כפי שאמרתי, היה ראוי שניאבק על קיומה של הממשלה, אני באופן אישי פעלתי מול הגורמים הנדרשים בקואליציה בכדי שהממשלה תחזיק מעמד", הוסיף.

על חידוש שיחות הגרעין, אמר כי "ישראל אינה מתנגדת להסכם גרעיון לשעצמו, – היא מתנגדת להסכם גרעין רע. זו עמדתה הרשמית של ישראל, אותה העברנו בצורה גלויה וכנה לידידנו בעולם. שנית, עם חידוש שיחות הגרעין הצפוי, אנו נמשיך לעבוד ביחד עם ארצות הברית ומדינות נוספות, בכדי להבהיר את עמדתנו, ולהשפיע על עיצוב ההסכם אם אכן יהיה כזה".

בני גנץ על פיזור הכנסת (צילום: ערוץ כנסת)

"כך או אחרת - אנחנו נמשיך בנחישות להגן על עצמנו בכוחות עצמנו, לבנות את הכוח, לפעול מול איראן ושלוחיה, ולהיות מוכנים גם לתרחיש שבו איראן פורצת לגרעין. כפי שידוע לכם, אנו גם בונים את השותפות הרחבה שלנו עם מדינות נוספות באזור בכדי להבטיח מזרח תיכון בטוח, יציב ומשגשג ככל האפשר, בין השאר בהקשרי הגנה אווירית וממדי פעולה נוספים. נמשיך ונעצים זאת, משום שמזרח תיכון יציב הוא אינטרס עולמי, אזורי וישראלי ראשון במעלה", הוסיף. 

בסיום, התייחס לביקור ביידן ואמר: "כמובן שנערך כולנו לביקור ביידן במזרח התיכון ובישראל, שאני מקווה שתהיה לו השפעה חיובית ואולי אפילו פורצת דרך, על יכולתנו לפעול מול  התוקפננות האיראנת באזור כולו. על כל אלו נמשיך לעבוד ביחד, בשיתוף פעולה מלא בין כל מרכיבי הממשלה".