על רקע המגעים בין הקואליציה לאופוזיציה להקדמת ההצבעה על פיזור הכנסת וקביעת מועד לבחירות קיימו אתמול כמה מהסיעות את ישיבותיהן השבועיות, כשבפתחן התייחסו ראשי המפלגות השונות למצב הפוליטי ולאפשרות למנוע בחירות או לחלופין להוביל אליהן בהקדם האפשרי.

יו"ר סיעת הציונות הדתית ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר בפתח ישיבת סיעתו כי יציאה לבחירות בעת הזאת היא "חוסר אחריות". הוא הוסיף: "אנחנו עובדים בשבועות האחרונים, והמאמצים האלה נמשכים כדי לפצח את האתגר הזה ולהקים ממשלה ימנית ציונית עוד בכנסת הזאת. "אני אומר ללפיד ולאורבך: תנו את הזמן לתהליכים האלה להבשיל, זה אפשרי. משיחותיי עם כולם אני מבין שכולם מבינים את ההשלכות ההרסניות של בחירות למדינת ישראל. נעשה הכל כדי למנוע את פיזור הכנסת בשבוע הבא, ובימים האלה נהפוך כל אבן כדי למנוע את ההליכה המיותרת הזאת לבחירות".


מנגד, יו"ר מפלגת כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ הצהיר בפתח ישיבת סיעתו: "לצערי, מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם החמישית. אעשה הכל כדי שלא תקום ממשלה חלופית בהובלת נתניהו בכנסת הזאת. נלך לבחירות בראש מורם כי זאת האלטרנטיבה הכי פחות גרועה בעת הזאת". גם התומכים הגדולים של הקמת ממשלה חלופית נשמעו אתמול פסימיים בהשוואה לשבוע שעבר.

יו''ר כחול לבן בני גנץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
יו''ר כחול לבן בני גנץ (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)


למרות זאת, שרת הפנים איילת שקד (ימינה) וח"כ משה גפני (יהדות התורה) עשו אתמול ניסיונות נוספים לשכנע את בכירי הקואליציה והאופוזיציה לדחות בכמה ימים את פיזור הכנסת ובכך לתת הזדמנות נוספת למאמץ להקים ממשלה ולמנוע בחירות. השניים ניהלו שיחות, הרימו טלפון לכמה וכמה גורמים, אך הערכות בסביבתם של השניים היו אתמול זהות: אין היתכנות לממשלה חלופית.

הסיבה המרכזית לכישלון המאמצים היא חוסר האמון המוחלט שרוחשים בכירי תקווה חדשה וכחול לבן כלפי הליכוד, ובעיקר כלפי העומד בראשו, ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו.

עם זאת, אמר אתמול גפני בראיון לכאן ב': "אני עדיין רואה אפשרות לממשלה חלופית ולא בחירות. צריך לעשות כל מאמץ. אני לא מזלזל בבעיות, אבל יש לגוש שלנו רוב מוצק בכנסת, ואם כולם יהיו יחד, יהיה אפשר להרכיב ממשלה".

‎השר זאב אלקין (תקווה חדשה) התראיין אתמול לרדיו 103FM והבהיר: "ברגע שהקואליציה התפרקה, אין מנוס אלא ללכת לבחירות. אין מצב לממשלה חלופית וגם אין שום מו"מ עם נתניהו על הקמת ממשלה כזאת. זה לא קרה, לא קורה ולא יקרה. עצם זה ששולחים אלינו שליחים כל הזמן - זה לא מו"מ, כי התשובה היא לא".

זאת ועוד, במפלגות החרדיות, ובעיקר ביהדות התורה, מעבירים מסר ברור לנתניהו. מבחינתם, השותפות במסגרת גוש הליכוד אינה "חתונה קתולית". כלומר אם אחרי הבחירות נתניהו יצליח להקים ממשלה, המפלגות החרדיות יהיו חלק ממנה. אבל אם גם הפעם הדבר לא יעלה בידו, מבחינת החרדים, יו"ר כחול לבן גנץ הוא מועמד לגיטימי לקבל מנדט ולהקים את הממשלה הבאה.