אחרי מתח רב, ויכוחים סוערים וכיפופי ידיים של הרגע האחרון זה קורה: שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד הופך לראש הממשלה ה־14 של מדינת ישראל. לפיד, שנהג לשאול בתוכנית האירוח שלו "מה ישראלי בעיניך?" יצטרך עכשיו למצוא תשובה לשאלה אחרת - מהי מנהיגות ישראלית בעיניך. והתשובות כמו בקריירה הקודמת שלו יינתנו בזמן אמת ובשידור חי.

דרכו של כוכב הטלוויזיה לשעבר אל כיסא ראש הממשלה מעוררת אסוציאציות למנהיגים אחרים שעשו דרך דומה. השבוע לפיד מצטרף למועדון המצומצם שבו חברים השחקן ההוליוודי רונלד רייגן, כוכב הריאליטי דונלד טראמפ וכוכב הסטנד־אפ וולודימיר זלנסקי.

דרכו הפוליטית של לפיד החלה רשמית ב־2012. מהרגע שהחליט לפתוח דף חדש בעולם הפוליטי הוא שם לו למטרה להגיע הכי גבוה שאפשר, עד לתא הקברניט. כשהודיע כוכב הטלוויזיה כי הוא עוזב את התעשייה ופותח דף חדש בתור ראש מפלגה בישראל רבים מחבריו ומכריו דיברו על התכונה הבולטת שלו: היכולת לקבל החלטות דרמטיות והנכונות לשלם מחיר עליהן.

לפיד הגדיר את המפלגה שהוא עומד בראשה, יש עתיד, כמפלגת מרכז, שתדאג למעמד הביניים. מפלגה שמאמינה שיש לשנות את סדרי העדיפויות במדינה על ידי מתן דגש על חינוך חילוני, שינוי שיטת הממשל ומלחמה בשחיתות הציבורית. לפיד הצהיר שיפעל לגיוס לצה"ל או לחלופין לשירות אזרחי של כלל האוכלוסייה, במקביל להעלאת אחוז המועסקים בקרב חרדים וערבים. 

בבחירות לכנסת ה־19 הוא התמודד תחת הסלוגן "איפה הכסף?" והוביל את מפלגתו להישג מרשים, כאשר זכתה ב־19 מנדטים ונהפכה למפלגה השנייה בגודלה בכנסת. כשנשאל לאחר הבחירות, השיב שהוא מניח שבבחירות הבאות יתמודד מול בנימין נתניהו על ראשות הממשלה וינצח.

במרץ 2013 חתם לפיד על הסכם קואליציוני מול הליכוד ביתנו על הקמת ממשלה, שבמסגרתה כיהן כשר האוצר. הדעה הרווחת בליכוד הייתה ש"לפיד ייקבר במשרד האוצר ומשם כבר לא יעלה". באותם ימים לא נשאר איש במערכת הפוליטית שלא הזכיר את הציטוט האלמותי של לפיד המגיש בראיון שקיים בזמנו עם נתניהו - "אני לא מבין כלום בכלכלה". 

למרות זאת לפיד הפגין נחישות. כהונתו לא הפכה לכושלת, ובניגוד לתחזיות יריביו לא סיימה את הקריירה הפוליטית שלו. בשונה מהקריירה הפוליטית, הקריירה בתפקיד שר האוצר בממשלת נתניהו הייתה קצרה. כעבור שנה ותשעה חודשים בלבד נתניהו פיטר את שותפיו לפיד וציפי לבני בטענה כי "זממו פוטש" נגדו. 

יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל)
יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל)

בבחירות 2015 הוביל לפיד את מפלגתו תחת הססמה "מלחמה בשחיתות". המפלגה נחלשה וקיבלה 11 מנדטים. לאחר הבחירות סירב לפיד להיכנס עם הליכוד למו"מ קואליציוני, נותר באופוזיציה והכריז שוב על מועמדותו לראשות הממשלה. 

לקראת הבחירות באפריל 2019 החליט לפיד לפנות לשיטה אחרת - שיטת האיחודים הגדולים. מפלגתו התאחדה עם חוסן לישראל של בני גנץ ותל"ם של משה (בוגי) יעלון ונהפכה לכחול לבן. בהסכם האיחוד הוחלט כי אם תוקם ממשלה בראשות מועמד הסיעה, גנץ יכהן ראשון כראש ממשלה וכעבור שנתיים וחצי יחליפו לפיד. כחול לבן קיבלה בבחירות 35 מנדטים. וכך, בפורמט של בלוק פוליטי גדול, נכנסו לפיד ושותפיו למה שהתברר כפלונטר פוליטי אחד גדול. 

סבב החליף סבב, ובינתיים הבלוק הגדול התפצל ולפיד עם מפלגתו המשיכו את הדרך בפורמט המוכר והעצמאי. ועדיין, ההכרעה לא התרחשה. 
עד השנה שעברה. אחרי הבחירות שבהן השיגה יש עתיד 17 מנדטים והייתה הסיעה השנייה בגודלה, לפיד סבר כי במצב שנוצר עדיף לא להיות הראשון לקבל את המנדט להרכבת הקואליציה. הוא הפגין סבלנות ונחישות ולא ויתר, גם כאשר במהלך מבצע "שומר החומות" ובעיצומו של המשא ומתן הקואליציוני, הכריז יו"ר ימינה נפתלי בנט כי "ממשלת שינוי ירדה מהפרק".

לפיד המשיך במאמץ להקים ממשלה וגם ידע לוותר על הבכורה לטובת הסכם הרוטציה בינו לבין בנט, כאשר בנט מקבל ראשון את התפקיד הנכסף. משרד החוץ נכנס השר הטרי כאשר בידו תוכנית עבודה סדורה. אחרי תקופה ממושכת שבה נתניהו תפקד כשר החוץ בפועל, והמשרד סבל מחוסר שיתוף פעולה ומהדחה מסוימת ממוקדי הגיבוש המרכזיים של אסטרטגיית החוץ של ישראל הגיע הזמן לתקן. 

הדרג המקצועי של משרד החוץ הוחזר למרכז הבמה. לפיד הכריז כי על ישראל לתקן ולאזן את יחסיה עם האיחוד האירופי ועם המפלגה הדמוקרטית בארה"ב. כהונתו של לפיד כראש הממשלה עתידה להיות מורכבת ומטלטלת נוכח העובדה כי תתרחש ברקע מערכת הבחירות לכנסת הבאה. 

כעת נותר לראות אם המפה הפוליטית עומדת בפני מהפך שיטרוף סוף־סוף את הקלפים ויסלול את הדרך לקואליציה רחבה או שהפלונטר הפוליטי יימשך, יכניס את המדינה לסבבי בחירות נוספים ויותיר את לפיד בלשכת ראש הממשלה.