יממה לאחר שצייץ נגד היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה, עלה הבוקר (שני) חבר הכנסת יואב קיש להגיב לסערה שיצר, בתוכניתם של אראל סג"ל וחיים לוינסון ב-103FM. ח"כ קיש לא חזר בו מדבריו, אך הבהיר: "אם זה נשמע כמו איום - לא זו הייתה כוונתי. זה לא הסגנון שלי ולא לזה התכוונתי".

בפתח דבריו אמר חבר הכנסת כי הוא עדיין מאמין כי לממשלה יש את הסמכות להחליף יועץ משפטי, "אם היא מחליטה לעשות כך. הדבר השני, אחרי שהחלטות בג"ץ והתנהלות ארוכת שנים שממשלות מעבר לא מבצעות שינויים כאלו, זה שעכשיו בממשלת שמאל מאפשרים את זה אני טוען שזו החלטה פוליטית. על הדבר הזה אני בהחלט חושב שנכון לעשות דיון. המהות היא קודם כל לדבר האם מותר ברמה העקרונית מקצועית לעשות את הדבר הזה".

"התכוונתי לומר שאם היועצת לוקחת החלטה לאפשר את הדבר הזה לתפיסתי זה לא החלטה מקצועית זו החלטה פוליטית וזו טעות קשה שלה. הטעות שלי שהוספתי את המשפט הנוסף, יצא הרבה בלאגן. תאמין לי שכשצייצתי לא חשבתי שזה יעשה את זה ושאני אעלה לכותרות, לא זו המטרה שלי. המטרה שלי פשוטה ואני עומד מאחוריה - ההחלטה הזו לא צריכה להיות לאשר, היא צריכה להיות החלטה מקצועית שאומרת 'תחכו'. הדבר השני, ממשלה, ואני עומד מאחורי זה בכול הכוח, יש לה סמכות מלאה להחליף יועץ משפטי אם היא מחליטה ככה", הוסיף חבר הכנסת.

היועצת המשפטית לממשלה עו''ד גלי בהרב מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
היועצת המשפטית לממשלה עו''ד גלי בהרב מיארה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חבר הכנסת ניסה להסביר את עמדתו וטען כי גם במקרה וגוש המפלגות המתנגד לבנימין נתניהו כראש ממשלה יזכה בבחירות "אז יכול להיות שימנו את עמר בר לב לשר הביטחון. למה הוא צריך לעשות קדנציה שלמה עם רמטכ"ל שהכתיב בני גנץ? מן הסמכות והדבר הכי בסיסי ששר ביטחון, וזה מינוי מקצועי לכל דבר אני לא חושב שיש פה פוליטיקה ולא צריכה להיות פה, אבל מגיע שר ביטחון שרוצה להוביל את המערכת והוא מונה לכך, מן הראוי שהוא יבחר את המועמד לתפקיד הרמטכ"ל".

לשאלתם של סג"ל ולוינסון, למה נפתלי בנט היה צריך לרשת את ראש המוסד ברנע וגנץ היה צריך להעביר קדנציה עם הרמטכ"ל אביב כוכבי, השיב קיש: ""כשיש מינוי קיים, אפשר להתווכח על השיטה אבל זה לא האירוע, אבל עכשיו יש מינוי חדש, וככה גם פעלנו בנושא המפכ"ל, חיכו שתהיה ממשלה יציבה. יותר מזה, נניח שנגיע למעגל של ממשלת מעבר ועוד ממשלת מעבר ועוד ממשלת מעבר, בעיניי זה יהיה דווקא לגיטימי כן לקחת החלטה אחרת אבל לא שמדובר רק על תחילת הדרך ואפשר להאריך לרמטכ"ל הנוכחי במספר חודשים את הכהונה שלו. אז שיגידו לא נימוקים צבאיים. אתה מבין היטב שזה קשקוש, אפשר להביא לו כמה חודשים נוספים לכהונה. בוא נהיה כנים, אם זה היה הפוך והייתה פה ממשלת ימין".

חבר הכנסת ציין כי במידה וישראל תיכנס לסבבי בחירות נוספים, בהם ממשלת המעבר תמשיך להתקיים, אז הוא יוכל להסכים שיש צורך למנות רמטכ"ל חדש: "אם זה הגיע לשנתיים אני מסכים אבל פה מדובר על כמה חודשים בודדים. אם נגיע להתגלגלות של ממשלת מעבר אחרי ממשלת מעבר אני יכול להבין את זה, אבל זה לא המצב כרגע".

לאחר מכן הוא התייחס לתגובת בנימין נתניהו לדבריו, אשר התנער מהם. "אף אחד לא דיבר איתי, לא התקשר אליי, אין לי בעיה עם זה. אני לא פה באירוע לאומתי או משהו כזה, אני ממש לא שם. בסה"כ אמרתי את דעתי, בוודאי אחרים יכולים לחשוב אחרת גם אם זה נתניהו ואני מכבד את דעתו, לא יודע מה דעתו, קראתי בדיוק כמוך. זה לא האירוע".

לטענתו, כל נושא התגובות לרעיון החלפת היועמ"ש הוא שיח בחירות: "כל אחד מנסה לעשות סיבוב. אני לא נרתע מהדברים האלו, אמרתי לך מה אני עומד מאחורי הדברים שלי – לממשלה יש סמכות להחליף יועץ משפטי. אם היא תקח החלטה לאפשר את זה בעיניי זו החלטה פוליטית ושגויה. אמרתי בתחילת דבריי, אם הובנתי כאיום לא זו כוונתי, ממש לא. זה שני דברים מהותיים בואו ננהל על זה דיון".

לסיום, ח"כ קיש ביקש ממצביעי ימין לא להצביע ליו"ר ימינה החדשה איילת שקד: "היא סכנה לימין, היא יושבת בממשלת לפיד עם האחים המוסלמים ברגע זה. אסור לאף איש ימין לתת לה קול אחד, הקול הזה ילך לממשלת שמאל, נקודה. מי שאיש ימין שיצביע למפלגות ימין, ולא לגדעון, ליברמן ואיילת שלקחו את הקולות האלה והמליכו את השמאל על השלטון".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm