פקידי ממשל רוסים שלחו מסמך רשמי למשרדי הסוכנות היהודית במוסקבה, המורה להם להפסיק את כל פעולותיהם במדינה - כך נודע ל"ג'רוזלם פוסט". הסוכנות היהודית לא אישרה רשמית את הצעד הדיפלומטי והמשפטי הדרמטי המוזכר, אך בכירים בארגון הודו כי המכתב התקבל וכי הצעדים הבאים מצד הסוכנות טרם נקבעו.

מהסוכנות היהודית נמסר כי "במסגרת עבודת המשלחת של הסוכנות היהודית ברוסיה אנו נדרשים מדי פעם להתאמות כאלה ואחרות, ע"פ דרישת הרשויות. המגעים עם הרשויות מתקיימים באופן רציף, מתוך מגמה להמשיך את פעילותנו בהתאם לכללים שנקבעים ע"י הגורמים המוסמכים, וגם כעת מתקיים דו שיח מסוג זה".

אלפי יהודים רוסים כבר סיימו את תהליך ההרשמה לעלייה לארץ, אלא שהם מחכים לטיסות עלייה לארץ, וטיסות שכאלה כמעט ואינן קיימות. הסנקציות על רוסיה גרמו לרוב חברות התעופה הבינלאומיות להפסיק לטוס למדינה ולכן, גורמים ישראלים מסבירים כי העולים לעתיד הם "תקועים" ברוסיה. 

מקורות בכירים בקהילה היהודית ברוסיה אמרו ל"פוסט" כי "אנשים מהקהילה היהודית מרגישים את מסך הברזל הולך ויורד בימים אלה ממש והם חוששים שהם לא יוכלו להימלט מהמדינה". לדברי המקור, "מספר יהודים אמרו כי השלטונות הרוסיים מנסים לעצור אותם וכי הם חוששים לחייהם".

אחת המטרות המרכזיות של הסוכנות היהודית היא לקדם ולטפל בעלייה מקהילות יהודיות ברחבי העולם. אם הסוכנות היהודית לא תוכל להיות פעילה ברוסיה, זו תהיה הפעם הראשונה ב-30 השנים האחרונות שהיא תיחשב כגורם עוין על ידי השלטונות - ויהיו לכך השלכות רבות.

הסוכנות היהודית מסרה בתגובה: "הסוכנות היהודית מבקשת להבהיר כי, בניגוד לפרסומים מסוימים, לא התקבלה הנחיה מממשלת רוסיה להפסקת פעילותה של עמותה מיסודה של הסוכנות. לפיכך כל התכניות של הסוכנות וכל הפעילויות המתוכננות נמשכות כסדרן.

"עוד יובהר, כי במסגרת הליכים שוטפים של בקרה ובדיקה שמקיימות הרשויות המוסמכות ברוסיה מול נציגויות הסוכנות מזה כמה שנים, ובהמשך להליך בקרה אדמיניסטרטיבי שהתנהל למעלה משנה, התקבל במשרדי הסוכנות במוסקבה לאחרונה מכתב מהרשיות ובו הערות וביקורת בנושאים שנבדקו. מדובר בנושאים מינהליים בעיקרם, אך המכתב מצביע על בעיות שלדברי מחבריו נמצאו בביקורת ועל ההשלכות המשפטיות האפשריות שלהן. 

"המכתב מזמין את הסוכנות להגיב בכתב על אי הסכמה בנוגע לעובדות המצויינות בו, ולפיכך בכוונת הסוכנות ללמוד לעומק את משמעות הדברים שעלו והשלכותיהם, ולהתייחס בהתאם במסגרת המגעים השוטפים המתקיימים עם הרשויות".