ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס הערב (שלישי) לפגישתו עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בשיחה עם עיתונאים. לדבריו, השיחה עסקה במגוון נושאים כאשר רובם ביטחוניים.

על הסכם הגרעין אמר: "כבר ב-2018 מקרון הבהיר שדרוש הסכם אחר מול איראן. אני חושב שההצהרה הזו צריכה לחזור לשולחן. גם מול האירופאים וגם מול האמריקאים ההרגשה היא שאין הסכם ואם אין הסכם צריך משהו אחר". לטענת לפיד, "ההרגשה שהאיראנים לא יחזרו לשולחן עד שיהיה איום צבאי".

לפיד ציין כי השניים דנו גם בלבנון, לאור ההשפעה של צרפת במדינה. "מבחינתנו ההתקפה על אסדות הגז הן התקפה על הריבונות הישראלית. נשתף פעולה איתם כדי שזה לא יקרה שוב", הבהיר.

לפיד ומקרון בפגישתם בארמון האליזה (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)
לפיד ומקרון בפגישתם בארמון האליזה (צילום: עמוס בן גרשום/לע״מ)

כשנשאל לפיד האם ישראל ביקשה להחזיר לשולחן המשא ומתן את אופציית הסנאפבק שהייתה כלולה בהסכם הגרעין עד שארה"ב פרשו מההסכם, השיב: "האיראנים מזמן הפרו הרבה תנאים, הגיע הזמן לסנאפבק".

כמו כן, הם דנו בהשפעת המלחמה באוקראינה על מדינות אירופה. "הייתה תחושה באירופה שימי המלחמות תמו – אז זה לא המצב", הסביר לפיד. עוד שוחחו השניים על נושאים של אנרגיה ושל בטחון מזון בעקבות הלחימה. לצד זאת, גורם מדיני הבהיר כי ישראל כרגע לא חלק במאמצי התיווך בין רוסיה ואוקראינה. 

לפיד ומקרון  (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
לפיד ומקרון (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

על השאלה האם ייפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן השיב לפיד: "אין טעם בפגישות לשם פגישות, כרגע זה לא על הפרק". כמו כן, גורם מדיני התייחס לחקירת מותה של עיתונאית אל ג'זירה שירין אבו אעקלה וציין כי לא נדע באופן וודאי כיצד היא נהרגה, אך ישראל מחוייבת לאפשר לעיתונאים לעשות את עבודתם.

בתוך כך, גורם מדיני התייחס לחשיפת ג'רוזלם פוסט, לפיה פקידי ממשל רוסים שלחו מסמך רשמי למשרדי הסוכנות היהודית במוסקבה, המורה להם להפסיק את כל פעולותיהם במדינה. הגורם ציין כי הדבר טרם הגיע לדרג המדיני, ונבחן אצל הדרג המשפטי. לטענתו, אין הרעה ביחסי רוסיה-ישראל, אך הדגיש "האסקלציה בין המערב לרוסיה נוגעת גם לנו".