טלטלה במרצ: השר עיסאווי פריג' הודיע הערב (שלישי) כי לא יתמודד בבחירות הקרובות לכנסת. פריג' צפוי להשאר בתפקידו כשר לשיתוף פעולה אזורי וכן גם במפלגה.

בפוסט שכתב בחשבון הפייסבוק שלו, רשם השר לשיתוף פעולה אזורי כי "בלב שלם, לאחר מחשבה והיוועצות עם בני משפחתי ושותפיי לדרך, החלטתי ליטול פסק זמן מהכנסת, לא מהחיים הציבוריים. בחודשים הקרובים אתגייס בכל כוחותיי למען הניצחון בבחירות. אפעל בקרב החברה הערבית, כדי לשכנע בחשיבות ההצבעה, ללא שניתן יהיה לשייך לי אינטרס אישי זה או אחר".

אני גאה מאוד בדרך שעשיתי בכנסת ובממשלה. פעלתי ככל האפשר למען קידום השותפות וחיזוק היחסים בין יהודים וערבים בישראל ולביסוס יחסי מדינת ישראל ואזרחיה עם מדינות האזור. גאה בחברותי בממשלה, ממשלת שינוי אמיתית, ממשלה שהפיחה תקווה בציבורים גדולים, ממשלה שעשתה הרבה מאוד ושעלינו להבטיח שתוכל להמשיך לעשות גם בעתיד",הוסיף.

עוד אמר כי "כחבר מרצ למעלה משלושים שנה, מרצ היא הקול שאני מאמין בו. אמשיך לפעול כדי לחזק ולתמוך בקול שחשוב שימשיך להישמע בחוזקה, כחלק ממפלגה סוציאל דמוקרטית גדולה. החזון של הקמת מפלגת שמאל משמעותית על בסיס מפלגות העבודה ומרצ, צריך להיעשות מהר, לא כאילוץ כפי שהיה בעבר, אלא מרצון אמיתי להקים מפלגת שמאל גדולה ומשפיעה". כמו כן, פריג' ציין כי עדכן בהחלטתו את ראש הממשלה יאיר לפיד.

כמו כן, בראיון לחדשות 12 קרא פריג' ליו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, להתפטר מתפקידו. שר הבריאות השיב: "מרצ בהנהגתי הגיעה להישג גדול כאשר הכפילה את כוחה בבחירות האחרונות. הכנסתי את מרצ לממשלה כגורם משמעותי, אחרי 20 שנה באופוזיציה. ברוח זו גם מיניתי את עיסאווי פריג׳ לשר בממשלה, כדי לחזק את השותפות היהודית-ערבית".

ניצן הורוביץ (צילום: מרק ישראל סלם)
ניצן הורוביץ (צילום: מרק ישראל סלם)

מרצ, בהנהגתי, הובילה בשנה האחרונה את המאבק המוצלח בקורונה ורשמה הישגים גדולים בענין ההפלות, מערכת הבריאות וזכויות להט״ב. מרצ היא הבית של השמאל ובבחירות הקרובות תוביל קו של חופש ושיוויון שייתן מענה לציבור השמאל בישראל. מודה לעיסאווי פריג׳ על תרומתו למרצ ומאחל לו בריאות", הוסיף.

מזכ"ל מרצ, תומר רזניק, התייחס גם כן ומסר: "ניצן הורוביץ הוביל ומוביל את מרצ להישגים  חסרי תקדים בכנסת ובממשלה. המתקפות הארסיות עליו מבית ומחוץ - ביטוי ליצר הרס-עצמי שלצערי נפוץ מידי במחנה השמאל".

יו"ר הנהלת מרצ, אורי זכי, מסר: "יום עצוב למרצ עם פרישתו של השר עיסאווי פריג' מהפוליטיקה. עיסאווי ואני הפכנו חברים טובים כבר עם הצטרפותי למרצ לפני 19 שנה ונשארנו כאלה. עיסאווי מסמל עבור רבים מודל מוצלח של המורכבות של אזרח ערבי גאה במדינת ישראל. בשנים האחרונות הוא הפך לאחד הסמלים של מרצ ומהפופולריים שבמנהיגיה, בקרב כל שכבות הציבור הישראלי. אין לי ספק שהוא יצליח בדרך החדשה בה החליט ללכת".

ראש הממשלה, יאיר לפיד, מסר: "עיסאווי פריג הוא לא רק מנהיג מעורר השראה ומשרת ציבור אמיתי הוא גם חבר ושותף לדרך. אני מכבד את רצונו לקחת פסק זמן ויודע שהוא ימשיך לפעול מחוץ לכנסת ולממשלה באותה חריצות ומחויבות שכל כך מאפיינת אותו. בהצלחה חבר יקר".

ח"כ מוסי רז התייחס להחלטתו ומסר: "החלטתו של חברי ואחי השר עיסאווי פריג לעזוב את הפוליטיקה היא מכה למרצ, לפוליטיקה הישראלית, לכל מי שמאמינים בזכויות אדם ושותפות יהודית ערבית ולאזרחיות ולאזרחי ישראל כולם. עיסאווי, תחסר לנו מאוד".

השרה לאיכות הסביבה, תמר זנדברג, מסרה: "עיסאווי פריג' הוא לא רק אחד הפוליטיקאים האמיצים, המוכשרים והמסורים אלא חבר אישי קרוב ושותף אמת. ביתו בכפר קאסם עם אשתו נהיה והמשפחה היה לי לבית, ועזיבתו היא אבדה למרצ ולמדינת ישראל. אין לי ספק שימשיך לתרום לדרך בה הוא הולך שלושה עשורים: שותפות יהודית-ערבית, זכויות אדם ואזרח ושלום".

ח"כ אמילי מואטי: "מצרה מאד על החלטתו של חברי, השר המצויין לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג' ומבטיחה לו שאנחנו נמשיך להלחם על הערכים המשותפים שלנו, הסדר מדיני ושיתופי פעולה".

יאיר גולן צפוי להכריז על כוונתו להתמודד על ראשות המפלגה

בתוך כך, סגן השרה יאיר גולן הודיע היום בשיחת טלפון לחברי סייעתו כי הוא צפוי להכריז מחר על כוונתו להתמודד על ראשות המפלגה מול ניצן הורוביץ'. אתמול נמסר מלשכתו כי הוא צפוי להודיע על כך בימים הקרובים, אולם בריאיון שקיים שעות לאחר מכן ב-103FM הבהיר גולן: "כשאחליט אודיע, מבטיח לא להסתיר את זה מעין התקשורת. לשמאל הציוני יש עתיד מזהיר, אנחנו מתחילים ממצב לא פשוט אך נצמח ונכנשע את הבוחר שהפתרון האמיתי לכישלון הימין המתמשך הוא שמאל ציוני גדול וחזק".

בראיון מהשבוע שעבר לרדיו צפון, שיתף גולן בהרהוריו להתמודד על ראשות המפלגה: "ההחלטה היא אישית ומשפחתית, זה מחוייבות קשה ותהליך לא פשוט, אני צריך לקבל החלטה כבדה מאוד, יש השלכות אישיות, אני בהחלט מהרהר בעניין. אני צריך לקבל החלטה בימים או בשבועות הקרובים, אני לא פוסל את זה, אני מאמין במנהיגות שלי וביכולת שלי לפנות אל העם ולקבל את אמונו זו החלטה כבדת משקל", על הקריאה לזהבה גלאון לחזור למפלגה אמר: "מרצ היא מפלגה דמוקרטית כל מי שירצה להתמודד יציע את עצמו ויתמדוד, זהבה אישה רבת זכויות, אין לי רק לומר שהיא גם חברה אישית, אני לא יודע מה היא תחליט".

סגן שרת הכלכלה יאיר גולן במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
סגן שרת הכלכלה יאיר גולן במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

 בקרוב יתקיימו במפלגה פריימריז לבחירות יושב הראש של המפלגה. לאחר ההחלטה על פיזור הכנסת וההליכה לבחירות, סקרים רבים מנבאים למפלגת מרצ פחות מארבעה מנדטים, מה שאומר שהיא לא תעבור את אחוז החסימה.