“האמת המרה היא שאנחנו מדינת שלטון המשפטנים, ואת המצב הזה אנחנו רוצים לשנות”. כך אמר אתמול שר המשפטים לשעבר אמיר אוחנה בדברים שהגיעו ל"מעריב" מכנס לשכת רואי החשבון באילת.

ח”כ אוחנה (הליכוד) תקף בדבריו בחריפות את שלטון הפקידים והמשפטנים וטען שהם לקחו לעצמם סמכויות אף שלא נבחרו. אוחנה מסר: "המושג רב־העוצמה ביותר, לפי משפטנים בינלאומיים, הוא היועץ המשפטי של הממשלה. מתוקף איזה חוק פועל המוסד הזה? אין חוק יסוד היועץ המשפטי ואין גם תקנה. איך זה קרה? רק כי יעקב שמשון שפירא, שהיה מנכ”ל משרד המשפטים הראשון, החליט יום בהיר אחד שהוא היועץ המשפטי לממשלה”.

הוא הוסיף: “לימים קבעו היועצים המשפטיים שחוות דעתם מחייבת את הממשלה ואת המוסדות הדמוקרטיים. הם קיבלו גיבוי מבית המשפט העליון ומשופטים, כמו שמגר, ברק, זמיר, מזוז ורובינשטיין, שבעצם היו יועצים משפטיים. הם קבעו שחוות דעתו של פקיד ממונה גוברת על הממשלה ועל הדמוקרטיה”.

שר המשפטים לשעבר הדגיש: “המערכת היא שימור והעצמת הכוח, וכל מי שמנסה לשנות מוכתר כאויב שלטון החוק ומכריז על קץ הדמוקרטיה. העם הוא ורק הוא הריבון והוא מאציל את ריבונותו לנבחריו. אבל, בפועל, התהליך שחייבים לעצור הוא הפוך. יש אחרים שמקבלים את ההחלטות”.

אוחנה הבטיח: “לא נהרוס, לא נמוטט ולא נשבור את המערכת, אלא נתקן. הדבר הראשון בעיניי הוא פסקת התגברות שתקבע למי יש המילה האחרונה. בדמוקרטיה המילה האחרונה היא של הציבור. אני מדבר על המודל הקנדי, שהכי קרוב להשקפה שלי".

הוא ציין: “אם לא נעשה את זה, כל ההחלטות יוכלו להתבטל על ידי בית המשפט. הדבר השני הוא חוק היועץ המשפטי ואני לא מדבר על פיצול. החוק יקבע מה גבולות הגזרה וסמכויותיו ושחוות דעתו אינה מחייבת את הממשלה, אלא כחוות דעתו של יועץ ואין כל חובה להישמע לה”.

הוא הוסיף: “הדבר השלישי הוא שינוי שיטת בחירת השופטים. אין מדינה בעולם שממנה שופטים כמו ישראל. הייתי רוצה לראות שיטה שנותנת יותר משקל לציבור ושבית המשפט ייראה הרבה יותר פלורליסטי ומגוון, שנותן ביטוי לפסיפס הישראלי. כיום אין שיטה כזאת”.

השינוי האחרון, לדברי אוחנה, הוא הפעלת חוק ביקורת על הפרקליטות עם שיניים. “יש כיום חוק, אבל בלי שיניים. דוד רוזן כתב חוות דעת קשות כלפי המערכת ולא ברור מה עשו איתן. בעבר היו שיניים, אבל גורמים במערכת הפוליטית והפרקליטות פעלו כדי לסרס את החוק”.

הוא הסביר: “הילה גרסטל, שהייתה נציבת השופטים הראשונה (לשעבר נשיאת מחוזי מרכז ומועמדת לעליון), אמרה, אף שהיא אדם מאופק, דברים רבי־עוצמה. היא טענה: ‘אחרי יותר מ־20 שנה חשבתי שאני מכירה את הפרקליטות, אבל טעיתי. היא גוף חולה, ולאדם שעמד בראשה שי ניצן יש קושי באמירת אמת’”.

לדברי שר המשפטים לשעבר, גרסטל עזבה את התפקיד חבולה, לאחר שסירסו את החוק ואת היכולת לתפקד. “אלה השינויים שאנחנו מדברים עליהם. באמצעותם אנחנו מתקנים ומביאים מזור למערכת חולה, והתוצאה תהיה בהכרח עלייה באמון הציבור במערכת המשפטי”, סיכם.