זקן רבני הציונות הדתית, הרב חיים דרוקמן,  ויו"ר רע"מ, מנסור עבאס, קיימו שיחות חשאיות בתום הבחירות בשנה שעברה, זאת על מנת לקדם הרכבת ממשלה על ידי נתניהו, כך דווח אמש ב'חדשות 12'. בעקבות כך, עמית לוי, חבר הכנסת לשעבר מסיעת הליכוד ומי שתווך מיוזמתו בין הצדדים, שוחח הבוקר (רביעי) עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM.

לראשונה בעשור האחרון: הנכס היקר ביותר בבחירות לא ישחק לטובת נתניהו

בפתח השיחה, התייחס לניסיונות התיווך מצדו: "עולם המונחים הזה של תיווך הוא לא לרלוונטי לאירועים. אני נכנס לאירוע הזה לפני הרבה שנים, ורבנים נוספים שחושבים לא מהיום, שמדינת ישראל כמדינת הלאום של העם היהודי צריכה להביא את ההצעה הנכונה. כלומר, לא את הצעת השמאל, סוג של מגרפה אזרחית של הכרה בעובדה שיש פה מיעוט לאומי אחר".

ראש הממשלה נפתלי בנט, ויו''ר רע''מ מנסור עבאס (צילום: יונתן זינדל)
ראש הממשלה נפתלי בנט, ויו''ר רע''מ מנסור עבאס (צילום: יונתן זינדל)

לדבריו, ההצעה הנכונה, היא: "אם המיעוט הערבי בישראל רוצה לחיות כאן כאזרחים נאמנים שמכירים בזכויות לאומיות של העם היהודי על ארץ ישראל ומכבדים את זה, אז הנוסחה הזו כוללת זכויות אזרחיות לכל אזרח. דווקא בגלל שאנחנו מדינה יהודית אנחנו מכבדים כל פרט וכל קהילה". 

לאחר מכן, הסביר לוי, האם תמך מלכתחילה להכניס את רע"מ לקואליציה: "מעולם לא עלה וכמו זה גם אנחנו לא היינו מתווכים של שום דבר. עבאס פנה אליי בכנסת חודשים ארוכים לפני ומתעניין בנוסחה הזו. אנחנו בדקנו באופן עצמאי, הצעתי לדרוקמן לא לבד, היו עוד רבים שחשבו כמוני שצריך להציע בפעם הראשונה ודווקא המחנה לאומי. לוי הדגיש כי "נתניהו לא ידע מזה, לא נתניהו ולא הליכוד".

בהמשך, הסביר לוי מדוע נכס לאמצעי התיווך בין הרב דרוקמן לעבאס: "המוטיבציה שלי מופיעה בהרבה מאמרים שלי לאורך השנים. תראו מה קרה בשנה האחרונה, באה ממשלה, שבחסות שוויון אזרחי מחקה, טשטשה, ערערה את הזהות הלאומית, התוצאה הייתה שהזהות הלאומית היהודית אאוט".  

"לו מנסור עבאס היה רלוונטי, ואת זה בדקנו, ולא הכחשתי את זה כל השנה כאזרח חופשי והיינו חבורה של רבנים שבדקנו את האפשרות הזו שיש מנהיגות בקרב ערביי ישראל שנכונה ללכת למסלול הזה, למסלול של הכרה. נאמרו שם דברים, אמנם הם כתובים גם בקוראן, שלעם היהודי יש זכויות על ארץ ישראל ורק לעם היהודי", הוסיף. 

אתה ועבאס החלפתם מסמכים על פתיחת מו"מ קואליציוני?
"קחו בחשבון שגם עיניי ראו את המסרונים האלו, הם לא היו קשורים למו"מ קואליציוני, הייתה פה שאלה ערכית עקרונית שאני והרב דרוקמן בדקנו אותה. ההשוואה היא כל כך מקוממת, בין הצעות אזרחיות לזכויות אזרחיות שנותנת ממשלה לאומית".

בסיום, הסביר מי אשם בכך שהמאמצים לא צלחו: "בסופו של דבר התהליך הזה לא הבשיל כמו שאמרתי. גם מנסור עבאס לא הסכים להצהיר את ההצהרות שהן היו הבסיס, סמוטריץ' התנגד לניסיון הזה, אני חשבתי שראוי לבדוק. זה לא טריבונה לאשמות מהסוג הזה. בשני חלקי המשוואה. גם את סמוטריץ, הרב דרוקמן ניסה לשכנע אותו להסכים למתווה והזה וגם עבאס לא הסכים לחתום למתווה. אדם שבסופו של דבר הולך למלך ירדן ומנהל איתו כביכול מו"מ מדיני על הסדרי הר הבית צריך להבין שהוא הופך את עצמו לאויב העם היהודי, וזה מה שקרה בממשלה הזו ולא בכדי".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm