עד לבחירות נותרו ארבעה חודשים לפחות, אבל במפלגות ההתרוצצות כבר בעיצומה, וברור שככל שיתקרב מועד ההליכה לקלפי, קצב המגעים הגלויים והסמויים יילך ויגבר, עד להתייצבות החיבורים והרשימות. מי יעמוד בראש? מי ייכנס פנימה, ומי יישאר בחוץ? אתמול כבר ניתן היה לראות חלק מהתמונה הפוליטית, שבוודאי עוד תשתנה.

גולן מכוון לצמרת מרצ

הקרב בצמרת מפלגת השמאל מרצ מתחמם: יאיר גולן, סגן שרת הכלכלה ולשעבר סגן הרמטכ"ל, הודיע אתמול בלשונו החדה כי יתמודד על ראשות המפלגה בפריימריז מול היו"ר המכהן ניצן הורוביץ.

במסיבת עיתונאים בתל אביב אמר גולן: "אני מכריז בזאת שאתמודד על הנהגת מרצ בבחירות הקרובות, מתוך מטרה לבנות שמאל ציוני חזק וגאה, הנאבק על דמותה ועתידה של מדינת ישראל. אתמודד מתוך מטרה להיאבק בימין המושחת ובימין המשיחי, החותרים בכל הכוח לשנות את פניה של המדינה האהובה שלנו. אני נחרד ממנהיגים ששחיתותם זועקת לשמיים, ונחרד מיהודים שטופי שנאה וקנאות דתית, שתוקפים את חיילי צה"ל, שמכים ערבים רק כי הם ערבים, שמשחיתים רכוש ומצבות קבורה – אקט מובהק של פחדנות ושפלות.

"כבר לפני שש שנים, באותו נאום 'משואה' שהימין בחר לעוות במקום להתמודד איתו, הזהרתי מפני תהליכים אפלים שעוברים על החברה ועל המדינה. תהליכים של לאומנות, גזענות, התבהמות ושחיתות. תהליכים המאפשרים לפוליטיקאים ציניים להחריד או משיחיים להפליא, לפרק את החברה הישראלית ולהסית קבוצות אחת נגד רעותה כדי לצבור עוד ועוד כוח, כסף וכבוד".

גולן הדגיש: "אלה לא בחירות רגילות. אלה בחירות שיקבעו אם ישראל תמשיך להיות מדינה יהודית ודמוקרטית. בחירות שיכריעו בין הדרך של בן־גוריון לדרך של בן גביר. בין קדמה לחושך, בין צמיחה לחורבן. בין ממשלה שפועלת לטובת כלל אזרחי ישראל לממשלה שנלחמת נגד רוב אזרחיה. בין ממשלה ממלכתית לממשלה שמפרקת את מוסדות המדינה".

גולן נמנע מלתקוף את הורוביץ, שהמתין עד לסיום מסיבת העיתונאים, ואחריה כתב בטוויטר: "אני מברך את ‎ח"כ יאיר גולן על התמודדותו. מרצ מפלגה דמוקרטית, מהבודדות בזירה, ואני גאה בכך. יאיר אדם ראוי וחבר".

הורוביץ התייחס אתמול בכאן ב' להודעת הפרישה שלשום של השר עיסאוי פריג', שבה קרא לו להתפטר מראשות המפלגה, ואמר: "ככה זה בפוליטיקה. לאנשים יש כל מיני דעות. אני לא נעלב. זה לגיטימי. זה בסדר שיש ביקורת. אנחנו לא ילדים קטנים. בצד הביקורת אני מקבל הרבה מאוד תמיכה".

פריג' קרא ליו"ר מרצ לשעבר זהבה גלאון לשוב ולהתמודד על ראשות המפלגה ואמר: "היא היחידה היום שמסוגלת לאחד את השורות בתוך מרצ ולהבטיח מרצ חיה, בועטת וקיימת". בתגובה אמרה גלאון ל"מעריב": "תודה לעיסאוי על דבריו. כמו שאמרתי במספר הזדמנויות, אני לא מתכוונת להתמודד במרצ".

גורמים במרצ אמרו אתמול כי פריג' פרש משום שהבין כי סיכוייו להתברג בצמרת המפלגה קלושים. הח"כ הדרוזי עלי סלאלחה מסומן כעת כבן המיעוטים הבכיר ברשימה לכנסת. ועדת הבחירות של מרצ צפויה להתכנס בשבועיים הקרובים כדי להחליט על מועד הפריימריז.

יאיר גולן  (צילום: תומר נויברג פלאש 90)
יאיר גולן (צילום: תומר נויברג פלאש 90)

בעבודה מחממים מנועים

במפלגת העבודה כבר נשלמות ההכנות לקראת הפריימריז לתפקיד היו"ר, שיתקיימו ב־18 בחודש. הבחירות יתבצעו באופן אלקטרוני. בנוסף יוצבו ארבע קלפיות בערים הגדולות – באר שבע, חיפה, ירושלים ותל אביב. עד כה הודיעו מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני, חבר מועצת עיריית רמת השרון ירון גדות והמורה לריקודים דוד לנדסמן על כוונתם להתמודד מול מרב מיכאלי.

לאן יילכו הנדל וכהנא?

גם בימין התכונה גוברת. המפלגות והפוליטיקאים הבודדים עסוקים בחיפושים אחרי מסגרות שיעלו את סיכוייהם להיכנס לכנסת. השר יועז הנדל וסגן השר מתן כהנא, המזוהים עם הימין הליברלי, שוקלים את דרכיהם, משום שמקומותיהם ברשימות שאליהן הם שייכים כעת אינם מובטחים. הנדל מקבל מסרים שלפיהם החרדים מטילים עליו וטו עקב פעילותו בתפקיד שר התקשורת (במיוחד על רקע רפורמות הסלולר והכשרות). כהנא טרם החליט אם להישאר בימינה או לחפש בית פוליטי אחר.

גורמים ששוחחו עם השניים מדווחים על התקרבות ביניהם, ואף על כוונתם להמשיך את המרוץ במסגרת רשימה עצמאית משלהם. במקרה כזה, ייתכן שהנדל ירוץ במסגרת מפלגת דרך ארץ, שהקים עם ח"כ צבי האוזר. אם האוזר לא יאשר שימוש במסגרת של דרך ארץ, הנדל וכהנא יוכלו להקים מפלגה חדשה בראשותם ולקבל מנדט או שניים בסקרים כדי לנהל מו"מ עם אחת מרשימות הימין הקיימות מעמדה של כוח. ייתכן שיהיה זה מול ימינה בראשות איילת שקד. גורמים במפלגת ישראל ביתנו מספרים כי הנדל שוחח עמם כדי לבדוק היתכנות של שיתוף פעולה.

צבי האוזר, יועז הנדל (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
צבי האוזר, יועז הנדל (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

הבית היהודי מחפשת בית

גם הבית היהודי מתארגנת. ביום רביעי הבא יתכנס מרכז המפלגה כדי לבחור הנהגה ומנגנון להרכבת הרשימה. לפי ההערכות, חגית משה צפויה להישאר בתפקיד היו"ר, אך היא לא תתמודד לכנסת. בראש הרשימה צפוי לעמוד יוסי ברודני, ראש עיריית גבעת שמואל.

במפלגה טרם הוחלט באיזו מסגרת לרוץ, והאפשרויות הן: ריצה עצמאית ברשימה שתורכב מאנשי הציונות הדתית הבולטים, איחוד כוחות עם רשימת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' (בתנאי שעוצמה יהודית של איתמר בן גביר תרוץ בנפרד), איחוד עם ימינה בראשות שקד או עם מפלגה ימנית אחרת, אם וכאשר תקום, כמו למשל כזו שעשוי להקים ח"כ עמיחי שיקלי, אם בית המשפט לא יפסול את הפרשתו מימינה.

הדעה הרווחת באגף הימני היא שלקראת סגירת הרשימות דרושים איחודים משמעותיים, שיקטינו את מספר המפלגות הימניות המתחרות ויגדילו את כוחות הימין בכנסת הבאה.

כחול לבן ותקווה חדשה?

גם מאחורי הקלעים בכחול לבן ותקווה חדשה בודקים אפשרות לאחד כוחות ורשימות, אף שרשמית, גם אתמול הצהירו בשתי המפלגות כי יעדיפו ריצה עצמאית. עם זאת, בהכרזות נשמעה גם התייחסות לשינויים בהמשך הדרך. השר ‎זאב אלקין אמר בראיון רדיו ל"קול ברמה": "תקווה חדשה מתמודדת לבד, ואנחנו עוברים את אחוז החסימה. לא יודע להגיד באשר לעתיד על החיבורים. לא נשתף פעולה עם שקד, שלא מסתירה את תמיכתה באפשרות של ממשלה בראשות נתניהו".

‎‏גם השרה אורית פרקש הכהן מכחול לבן נשאלה על אפשרות לאיחוד עם תקווה חדשה, ואמרה בראיון לגלי צה"ל: "כרגע לא מדברים על מפלגות ספציפיות, אבל אני כן חושבת שבהמשך עלינו לבחון את כל הדרכים להגדיל את כחול לבן".

גורמים במערכת הפוליטית טוענים כי גנץ עוקב אחרי הדינמיקה בסקרים. "רק אחרי שהתמונה תתבהר והשחקנים במרכז־ימין יסתדרו, בכחול לבן יגיעו להחלטות בעניין האיחוד", הם אומרים. "שילוב כוחות עם תקווה חדשה יהיה על הפרק, לכן יועז הנדל סומן כמי שספק אם ייכנס לרשימת תקווה חדשה העדכנית. החרדים לא מוכנים לשמוע עליו, והם חשובים במהלך הבחירות ובעיקר אחריהן, בקרב על ההמלצה לנשיא על מי תוטל הרכבת הממשלה ובעת הרכבת הקואליציה".