לקראת פטור מוויזות? השר לביטחון פנים, עמר בר לב וסגן שגריר ארה"ב בישראל, ג'ונתן שרייר, חתמו היום (חמישי) על הסכם בדבר שיתוף המידע (PCSC). ההסכם נחתם במעמד שרת הפנים איילת שקד, ומהווה התקדמות משמעותית לקראת מתן פטור מוויזות לישראלים המעוניינים להגיע לארצות הברית.

כחלק מתהליך הכניסה של ישראל לתוכנית ה-VWP - תוכנית הפטור מוויזות לארה"ב, ישראל כמו יתר המדינות נדרשת לעמוד במספר תנאי סף בינלאומיים כדי שיתאפשר לה להיכנס לתוכנית. בתחילת חודש מרץ ישראל חתמה על ההסכם הראשון בדבר שיתוף המידע והיום כאמור נחתם ההסכם השני, המרכזי מבין השניים, שיאפשר שיתוף מידע באופן הדדי, הפעם אל מול ה-FBI.

במסגרת שיתוף המידע תוכל כל אחת מהמדינות לבצע בדיקות של 1000 טביעות אצבע השייכות לאזרחים של המדינה השנייה, ולבדוק אודות אזרחים שהורשעו בעבירות פליליות חמורות. 

איילת שקד בוושינגטון, קרדיט: שמוליק עלמני

יש לציין כי מדובר בצעד חשוב, אך ללא אישור שני חוקים שהאופוזיציה סירבה לקדם, לא תהיה אפשרות להיכנס לתכנית הפטור מוויזה לישראלים. מדובר בשני חוקים אותם שרת הפנים איילת שקד מבקשת לאשר. בשל סירוב האופוזיציה לאשר אותם, החוקים הוקפאו עד אחרי הבחירות, דבר שצפוי, כאמור, לעכב את קידום התוכנית.

החוק הראשון הינו Api – חוק שעוסק במידע שנמצא על הדרכון של הנוסע. בתיקון אותו היא הגישה מדובר על המצב הקיים מאפשר לרשויות הישראליות (ביקורת גבולות) לקבל את כל המידע הזה לא רק כשהנוסע נוחת אלא כבר בזמן הצ'ק-אין (במדינת המוצא), ואם צריך – לסרב לו שם. החוק השני הוא PNR – חוק שנותן כלים מאוד מתוחכמים כדי לחפש תבניות ודפוסים עברייניים, גם בהקשרים של טרור וגם בהקשרים אחרים של פשיעה, כגון הלבנת הון ועוד.

עקב הדרמה הפוליטית בישראל ופיזורה של הכסת, עניין הוויזות נכנס לסחבת, ושגריר ארצות הברית בישראל, טום ניידס, אף התבטא בנושא: "אני עובד מסביב לשעון מאז שהגעתי כדי לעזור לישראל לעמוד בכל הדרישות להצטרפות לתוכנית הפטור מוויזה. אל תאבדו מומנטום עכשיו, זה יעזור לאזרחים ישראלים לנסוע לארה"ב - שימו אותם במקום הראשון!".